Přejít na cvičení:
Rozhodovačka
Přejít na téma:
Grafy a abstrakce
Zobrazit na celou obrazovku
Procvičujte neomezeně

Váš denní počet odpovědí je omezen. Pro navýšení limitu či přístup do svého účtu s licencí se přihlaste.

Přihlásit se
Zobrazit shrnutí tématu
MZU
Sdílet
Zobrazit nastavení cvičení

QR kód

QR kód lze naskenovat např. mobilním telefonem a tak se dostat přímo k danému cvičení nebo sadě příkladů.

Kód / krátká adresa

Tříznakový kód lze napsat do vyhledávacího řádku, také je součástí zkrácené adresy.

Zkopírujte kliknutím.

MZU
umime.to/MZU

Nastavení cvičení


Pozor, nastavení je platné pouze pro toto cvičení a předmět.

umime.to/MZU

Grafy a abstrakce

Při řešení složitějšího nebo nepřehledného problému je často dobrý nápad si ho nakreslit. Grafy umožňují jednoduše graficky znázornit situaci s různými objekty, které mezi sebou mají vztahy. Grafy se skládají z vrcholů a hran, které propojují vrcholy mezi sebou. Vrcholy se obvykle zobrazují jako puntíky nebo kroužky, hrany kreslíme jako čáry nebo šipky. K vrcholům i hranám můžeme přidávat různé popisky, pokud se nám to hodí. Vrcholy modelují objekty, zatímco hrany představují vztahy mezi nimi.

Některými příklady modelování pomocí grafů jsou:

Případ Vrcholy Hrany
mapa místa cesty mezi místy
sociální síť lidé kdo koho sleduje
potravní síť živočichové kdo se kým živí
síť hromadné dopravy zastávky nebo přestupní stanice trasy

Grafy umožňují zachovat důležité informace o skutečnosti a přitom vynechat ty, které pro nás nejsou užitečné. Například, pro nalezení nejkratší cesty mezi vesnicemi nepotřebujeme vědět, jestli je v okolí nějaký rybník nebo les.

Příklad: mapa

Jednotlivá místa na mapě jsou modelovány jako vrcholy, cestám mezi nimi odpovídají hrany.

Příklad: sociální síť

Lidé jsou vrcholy, kdo koho sleduje modelují šipky (hrany).

Zavřít

Grafy a abstrakce (střední)

Vyřešeno:

NAPIŠTE NÁM

Děkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.

Napište nám

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence