- Algoritmické myšleníVšechny souhrny k tomuto tématu
- Rozpoznávání vzorů
- Posloupnosti příkazů
- Cykly a podmínky
- Proměnné
- Funkce a zobecňování
- Algoritmické myšlení: mix
Filtr podle ročníku
Cvičení
Algoritmické myšlení je součást obecnějšího informatického myšlení, která se zaměřuje na navrhování algoritmů.
Co zahrnuje algoritmické myšlení?
Algoritmus je přesně daný postup, kterým řešíme určitý problém. Algoritmické myšlení se typicky využívá při programování, tj. při zápisu algoritmů, které provádí počítač. Má však svoje využití i v běžném životě: typickými příklady jednoduchých algoritmů jsou recepty na vaření nebo instrukce k sledování cesty z jednoho místa na druhé.
Algoritmické myšlení zahrnuje nejen tvorbu algoritmu, ale i další související kroky:
- Porozumění problému, jasná formulace problému.
- Abstrakce, rozklad problému na podčásti, odlišení podstatných prvků od těch, které jsou méně důležité.
- Zvážení různých přístupů k řešení problému, porovnání efektivity algoritmů, optimalizace postupů.
- Porozumění algoritmu, který vymyslel někdo jiný, a jeho provedení.
- Hledání a opravování chyb.
Algoritmické myšlení na Umíme informatiku
V rámci Umíme informatiku dělíme toto téma na několik podtémat:
- Rozpoznávání vzorů – vyhledávání společných vzorů a vlastností, vzory v posloupnostech, popis vzorů.
- Posloupnosti příkazů – algoritmy skládáme z příkazů seřazených do posloupnosti.
- Cykly a podmínky – opakované a podmíněné vykonávání příkazů.
- Proměnné – práce se stavovou informací, ukládání hodnot do proměnných.
- Funkce a zobecňování – zobecňování (abstrakce) vzorů, rozklad (dekompozice) problémů na části, použití funkcí.
- Vývoj programů – ladění, hledání chyb.
Příklady v této části staví především na „mikrosvětech“, což jsou jednoduchá, intuitivní prostředí s omezeným množstvím příkazů a současně zajímavou dynamikou. Jsou začleněny jak variace na často používané principy (želví grafika, robot na mřížce), tak originální variace jako kouzla nebo deaktivace bomby.
Pro zápis programů zde využíváme blokové programování, k jehož použití nabízíme samostatný metodický text pro učitele.
Rozhodovačka
Rychlé procvičování výběrem ze dvou možností.
Algoritmické myšleníPosloupnosti příkazůstředníPořadí příkazů (střední)
zadání: 61
Typicky zabere: 5 min
středníVnořené bloky (střední)
zadání: 35
Typicky zabere: 3 min
Cykly a podmínkystředníOpakuj N× (střední)
zadání: 55
Typicky zabere: 5 min
lehkéPodmínky a větvení (lehké)
zadání: 53
Typicky zabere: 8 min
Podmíněná kouzla: oblékání příšerekstředníPodmíněná kouzla: oblékání příšerek (střední)
zadání: 51
Typicky zabere: 7 min
středníOpakuj dokud (střední)
zadání: 45
Typicky zabere: 8 min
Vláček: opakuj dokudstředníVláček: opakuj dokud (střední)
zadání: 40
Typicky zabere: 8 min
ProměnnélehkéProměnné: základní princip (lehké)
zadání: 48
Typicky zabere: 5 min
Proměnná kouzlastředníProměnná kouzla (střední)
zadání: 45
Typicky zabere: 6 min
lehkéPřiřazovací příkaz (lehké)
zadání: 40
Typicky zabere: 3 min
lehkéVýrazy s proměnnými (lehké)
zadání: 41
Typicky zabere: 3 min
lehkéPojmenování proměnných (lehké)
zadání: 40
Typicky zabere: 5 min
Pexeso
Hledání dvojic, které k sobě patří.
Algoritmické myšleníRozpoznávání vzorůKnoflíky a nitěstředníKnoflíky a nitě (střední)
zadání: 8
Typicky zabere: 4 min
Cykly a podmínkystředníOpakuj N× (střední)
zadání: 12
Typicky zabere: 5 min
Opakovací kouzlastředníOpakovací kouzla (střední)
zadání: 10
Typicky zabere: 6 min
Želví obrázky (s opakováním)středníŽelví obrázky (s opakováním) (střední)
zadání: 8
Typicky zabere: 8 min
Funkce a zobecňováníAbstrakce příšerekstředníAbstrakce příšerek (střední)
zadání: 8
Typicky zabere: 4 min
Přesouvání
Přesouvání kartiček na správné místo. Jednoduché ovládání, zajímavé a neotřelé úlohy.
Algoritmické myšleníRozpoznávání vzorůTrojicestředníTrojice (střední)
zadání: 16
Typicky zabere: 5 min
Doplňování řad: číslastředníDoplňování řad: čísla (střední)
zadání: 15
Typicky zabere: 9 min
Doplňování řad: geometrické útvarystředníDoplňování řad: geometrické útvary (střední)
zadání: 14
Typicky zabere: 7 min
Popis vzorů: VyšívánístředníPopis vzorů: Vyšívání (střední)
zadání: 16
Typicky zabere: 7 min
Zpětné inženýrstvíVztahy slovlehkéVztahy slov (lehké)
zadání: 11
Typicky zabere: 3 min
Kouzelné hůlkystředníKouzelné hůlky (střední)
zadání: 11
Typicky zabere: 6 min
Obrázkový mixérstředníObrázkový mixér (střední)
zadání: 11
Typicky zabere: 7 min
Kódy květinstředníKódy květin (střední)
zadání: 6
Typicky zabere: 7 min
Rozklad obrázkůlehkéRozklad obrázků (lehké)
zadání: 14
Typicky zabere: 5 min
Posloupnosti příkazůStavby z kosteklehkéStavby z kostek (lehké)
zadání: 11
Typicky zabere: 6 min
Cykly a podmínkySběr vlajekstředníSběr vlajek (střední)
zadání: 16
Typicky zabere: 4 min
Včelí smyčkystředníVčelí smyčky (střední)
zadání: 14
Typicky zabere: 8 min
Opakovací kouzlastředníOpakovací kouzla (střední)
zadání: 8
Typicky zabere: 5 min
VláčekstředníVláček (střední)
zadání: 21
Typicky zabere: 10 min
Krok po kroku
Doplňování jednotlivých kroků v rozsáhlejším postupu.
Šipkovaná
Navigujte skřítka do domečku. Logická úloha, která funguje jako rozcvička na programování.
Lesní výpravy III
Třetí díl lesních výprav s různými prvky.
Obtížné
A na závěr několik obtížnějších úloh.
Želví grafika
Vykreslování obrázků želví grafikou za využití blokového programování.
Kreslení II
A teď si zkusíme nakreslit pár obrázků z (želvího) života. Kreslení těchto obrázků není sice úplně jednoduché, ale nevyžaduje žádný složitý nápad.
Vzory s opakováním
Když správně použijete vnořené opakování, želva dokáže vykreslit zajímavé obrazce.
ProgMalování
Tvorba obrázků skládáním základním tvarů (např. kruh, čtverec), využití blokového programování.
Skládání tvarů II
Dokážete se na útvary správně podívat a poskládat je ze základních?
Vzory s opakováním II
Pokročilejší sada využívající opakování.
Plošinovka
Ovládejte skákající postavu pomocí blokového programování.
Interakce
Vytvořte si vlastní pravidla hry a pak si hru zahrajte! V této sadě pan Blob dokáže reagovat nejen na prvky na plánu, ale i na kliknutí.
Pavouci a střely
Pozor, některé plošinky hlídají obří pavouci. Pan Blob je však umí sestřelit.
Rozšířené podmínky
Aby se pan Blob mohl lépe rozhodovat, naučíme ho nové podmínky na směr chůze a počet mincí.
Interakce a podmínky
Nyní se pan Blob pustí do průzkumu záludnějších plošinových světů, na což se bude hodit využít podmínky i událost klikání.
Kombinace podmínek
V této sadě využijeme kombinace podmínek (logické spojky, vnořené podmínky).
Duch
Pan Blob se dokáže proměnit na ducha. Jako duch dokáže přejít přes nebezpečné ostny, ale neumí sbírat mince a vejít do dveří.
Stavitel
Pomocí blokového programování vytvořte program pro stavitele Standu.
Stavby s opakováním: těžší
Úkoly využívající jen základní cyklus
opakuj
. Je ale potřeba to dobře vymyslet.Opakuj dokud
Tentokrát vyzkoušíme formu příkazu
opakuj
s využitím podmínek.Opakování a podmínky
Standu čekají náročnější stavební úkoly, bude se muset opakovaně rozhodovat podle aktuální situace v terénu.
Vnořené cykly
Kód kostky
Navigujte kostku po plánu podle zadaného programu. Procvičení schopnosti číst programy.
Procházky s rozhodováním II
Nyní stojí kostky před složitějšími rozhodnutími.
Výpravy kostek
Kostky vyráží na výpravy, při kterých si vyzkouší příkazy různého typu a trochu záludnější programy.
Funkce s parametry
Nyní kostky naučíme funkce, jejichž význam záleží na vstupním parametru.
Robotanik
Jednoduché grafické ovládání, zapeklité programátorské úlohy.
Středně těžké
U těchto úloh už se budete muset trochu víc zamyslet, ale nejsou v nich ještě žádné záludné finty.
NAPIŠTE NÁMDěkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.
Napište nám
Nevíte si rady?
Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:
Čeho se zpráva týká?
Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení LicenceZde nám můžete napsat vzkaz či popsat dojmy, jak se vám systém používá. Pokud máte nějakou zásadnější zprávu, zvolte prosím jednu z dalších kategorií.
Pokud hlásíte chybu, upřesněte prosím, v čem přesně spočívá. Pokud máte námět na rozšíření obsahu, uvítáme, když popíšete konkrétní ukázku. Nezasílejte prosím dotazy na prozrazení řešení úloh či na vysvětlení postupu.
Před položením dotazu prosím zkontrolujte časté dotazy.
Před položením dotazu si prosím projděte časté dotazy k přihlášení.
- Posloupnosti příkazů