- Algoritmické myšleníVšechny souhrny k tomuto tématu
- Rozpoznávání vzorů
- Posloupnosti příkazů
- Cykly a podmínky
- Proměnné
- Funkce a zobecňování
- Vývoj programů
- Algoritmické myšlení: mix
Filtr podle ročníku
Algoritmické myšlení je součást obecnějšího informatického myšlení, která se zaměřuje na navrhování algoritmů.
Co zahrnuje algoritmické myšlení?
Algoritmus je přesně daný postup, kterým řešíme určitý problém. Algoritmické myšlení se typicky využívá při programování, tj. při zápisu algoritmů, které provádí počítač. Má však svoje využití i v běžném životě: typickými příklady jednoduchých algoritmů jsou recepty na vaření nebo instrukce k sledování cesty z jednoho místa na druhé.
Algoritmické myšlení zahrnuje nejen tvorbu algoritmu, ale i další související kroky:
- Porozumění problému, jasná formulace problému.
- Abstrakce, rozklad problému na podčásti, odlišení podstatných prvků od těch, které jsou méně důležité.
- Zvážení různých přístupů k řešení problému, porovnání efektivity algoritmů, optimalizace postupů.
- Porozumění algoritmu, který vymyslel někdo jiný, a jeho provedení.
- Hledání a opravování chyb.
Algoritmické myšlení na Umíme informatiku
V rámci Umíme informatiku dělíme toto téma na několik podtémat:
- Rozpoznávání vzorů – vyhledávání společných vzorů a vlastností, vzory v posloupnostech, popis vzorů.
- Posloupnosti příkazů – algoritmy skládáme z příkazů seřazených do posloupnosti.
- Cykly a podmínky – opakované a podmíněné vykonávání příkazů.
- Proměnné – práce se stavovou informací, ukládání hodnot do proměnných.
- Funkce a zobecňování – zobecňování (abstrakce) vzorů, rozklad (dekompozice) problémů na části, použití funkcí.
- Vývoj programů – ladění, hledání chyb.
Příklady v této části staví především na „mikrosvětech“, což jsou jednoduchá, intuitivní prostředí s omezeným množstvím příkazů a současně zajímavou dynamikou. Jsou začleněny jak variace na často používané principy (želví grafika, robot na mřížce), tak originální variace jako kouzla nebo deaktivace bomby.
Pro zápis programů zde využíváme blokové programování, k jehož použití nabízíme samostatný metodický text pro učitele.
Rozhodovačka
Rychlé procvičování výběrem ze dvou možností.
Algoritmické myšleníPosloupnosti příkazůtěžkéVnořené bloky (těžké)
zadání: 44
Typicky zabere: 4 min
Cykly a podmínkyDeaktivace bomby: opakovánítěžkéDeaktivace bomby: opakování (těžké)
zadání: 53
Typicky zabere: 8 min
těžkéPodmínky a větvení (těžké)
zadání: 58
Typicky zabere: 13 min
Deaktivace bomby: podmínkytěžkéDeaktivace bomby: podmínky (těžké)
zadání: 44
Typicky zabere: 6 min
těžkéOpakuj dokud (těžké)
zadání: 40
Typicky zabere: 8 min
Cykly a podmínky: mixstředníCykly a podmínky: mix (střední)
zadání: 194
Typicky zabere: 7 min
Kouzla: mixstředníKouzla: mix (střední)
zadání: 141
Typicky zabere: 5 min
Deaktivace bomby: mixstředníDeaktivace bomby: mix (střední)
zadání: 186
Typicky zabere: 7 min
ProměnnétěžkéProměnné: základní princip (těžké)
zadání: 46
Typicky zabere: 7 min
Deaktivace bomby: proměnnétěžkéDeaktivace bomby: proměnné (těžké)
zadání: 40
Typicky zabere: 6 min
těžkéPřiřazovací příkaz (těžké)
zadání: 46
Typicky zabere: 5 min
těžkéVýrazy s proměnnými (těžké)
zadání: 44
Typicky zabere: 5 min
těžkéCykly s proměnnými (těžké)
zadání: 51
Typicky zabere: 16 min
středníPodmínky s proměnnými (střední)
zadání: 38
Typicky zabere: 8 min
středníTypy proměnných (střední)
zadání: 50
Typicky zabere: 5 min
těžkéPojmenování proměnných (těžké)
zadání: 46
Typicky zabere: 5 min
Funkce a zobecňovánístředníFunkce (střední)
zadání: 50
Typicky zabere: 9 min
Pexeso
Hledání dvojic, které k sobě patří.
Přesouvání
Přesouvání kartiček na správné místo. Jednoduché ovládání, zajímavé a neotřelé úlohy.
Algoritmické myšleníCykly a podmínkyRozhodovací stromylehkéRozhodovací stromy (lehké)
zadání: 9
Typicky zabere: 5 min
Funkce a zobecňováníObrázkové funkcestředníObrázkové funkce (střední)
zadání: 8
Typicky zabere: 6 min
Vývoj programůVývojové diagramyVývojové diagramy: úpravy textustředníVývojové diagramy: úpravy textu (střední)
zadání: 7
Typicky zabere: 6 min
Vývojové diagramy: proměnné a číslastředníVývojové diagramy: proměnné a čísla (střední)
zadání: 12
Typicky zabere: 8 min
Krok po kroku
Doplňování jednotlivých kroků v rozsáhlejším postupu.
Algoritmické myšleníFunkce a zobecňovánístředníFunkce (střední)
zadání: 10
Typicky zabere: 6 min
Vývoj programůÚprava programů s proměnnýmistředníÚprava programů s proměnnými (střední)
zadání: 16
Typicky zabere: 9 min
Ladění programů s proměnnýmistředníLadění programů s proměnnými (střední)
zadání: 10
Typicky zabere: 9 min
Želví grafika
Vykreslování obrázků želví grafikou za využití blokového programování.
Úprava programů
V této sadě máte k dispozici hotové řešení, které je ale nepěkné. Úkolem je program vylepšit, aby byl stručnější a vešel se do limitu na počet příkazů.
Želva s limitem II
Druhá, náročnější sada s limity na počet příkazů.
Záludné
Směsice těžších úloh. Jdou často řešit krátkým programem, ale může k tomu být potřeba ten správný nápad.
ProgMalování
Tvorba obrázků skládáním základním tvarů (např. kruh, čtverec), využití blokového programování.
Proměnné
A teď si přidáme proměnné, což dohromady s opakováním umožňuje dělat nové zajímavé vzory.
Funkce
Pomocí funkcí můžeme vytvořit nové vzory a umisťovat je na různá místa na plátně.
Stavitel
Pomocí blokového programování vytvořte program pro stavitele Standu.
Opakování a podmínky: těžší
Záludné
Robotanik
Jednoduché grafické ovládání, zapeklité programátorské úlohy.
Těžké
Tady už to začíná být komplikovanější. U těchto příkladů už je často potřeba využít naplno princip rekurze (zanořování a vynořování z funkcí).
NAPIŠTE NÁMDěkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.
Napište nám
Nevíte si rady?
Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:
Čeho se zpráva týká?
Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení LicenceZde nám můžete napsat vzkaz či popsat dojmy, jak se vám systém používá. Pokud máte nějakou zásadnější zprávu, zvolte prosím jednu z dalších kategorií.
Pokud hlásíte chybu, upřesněte prosím, v čem přesně spočívá. Pokud máte námět na rozšíření obsahu, uvítáme, když popíšete konkrétní ukázku. Nezasílejte prosím dotazy na prozrazení řešení úloh či na vysvětlení postupu.
Před položením dotazu prosím zkontrolujte časté dotazy.
Před položením dotazu si prosím projděte časté dotazy k přihlášení.
- Posloupnosti příkazů