- ProměnnéVšechny souhrny k tomuto tématu
- Změna stavu
- Proměnné: základní princip
- Přiřazovací příkaz
- Výrazy s proměnnými
- Cykly s proměnnými
- Podmínky s proměnnými
- Typy proměnných
- Pojmenování proměnných
- Použití proměnných
Filtr podle ročníku
Cvičení
V programování je proměnná úložiště, které udržuje hodnotu. Tato hodnota se může v průběhu výpočtu měnit, od toho se také proměnná jmenuje proměnná.
Typickým příkladem použití proměnné je výpočet celkové ceny nákupu. Program v pokladně na začátku uloží do proměnné
sum
hodnotu 0. Při načtení každé položky nákupu, přičte její cenu do této proměnné.Jiný příklad: V programu pro hraní piškvorek potřebujeme zjistit, jestli již jeden z hráčů vyhrál. Procházíme tedy jednotlivé směry na hracím plánu a v každém z nich počítáme, kolik křížků (či koleček) se vyskytuje v řadě za sebou. Tento počet si ukládáme v proměnné. Krom toho si do nějaké proměnné potřebujeme uložit i celý herní plán. V základních cvičeních však zůstaneme pouze u číselných proměnných, které vesměs budou fungovat jako jednoduché čítače.
Užitečná příprava na práci s proměnnými jsou úlohy, ve kterých programy mění stav zobrazený na plánku – napíklad barvu skřítka nebo přítomnost kámenů. Měněné atributy (barva skřítka, přítomnost kamenů) lze vnímat jako proměnné.
Základní práce s proměnnými zahrnuje přiřazování hodnot do proměnných, změnu hodnoty (zvýšení, snížení), využití proměnné ve výrazech a porovnávání proměnných. Užitečnost proměnných se však naplno projeví až v kombinaci s cykly a podmíněnými příkazy.
Rozhodovačka
Rychlé procvičování výběrem ze dvou možností.
ProměnnélehkéProměnné: základní princip (lehké)
zadání: 48
Typicky zabere: 5 min
středníProměnné: základní princip (střední)
zadání: 51
Typicky zabere: 6 min
těžkéProměnné: základní princip (těžké)
zadání: 46
Typicky zabere: 7 min
Proměnná kouzlalehkéProměnná kouzla (lehké)
zadání: 38
Typicky zabere: 4 min
středníProměnná kouzla (střední)
zadání: 45
Typicky zabere: 6 min
těžkéProměnná kouzla (těžké)
zadání: 43
Typicky zabere: 7 min
Deaktivace bomby: proměnnélehkéDeaktivace bomby: proměnné (lehké)
zadání: 38
Typicky zabere: 6 min
středníDeaktivace bomby: proměnné (střední)
zadání: 55
Typicky zabere: 7 min
těžkéDeaktivace bomby: proměnné (těžké)
zadání: 40
Typicky zabere: 6 min
lehkéPřiřazovací příkaz (lehké)
zadání: 40
Typicky zabere: 3 min
středníPřiřazovací příkaz (střední)
zadání: 39
Typicky zabere: 3 min
těžkéPřiřazovací příkaz (těžké)
zadání: 46
Typicky zabere: 5 min
lehkéVýrazy s proměnnými (lehké)
zadání: 41
Typicky zabere: 5 min
středníVýrazy s proměnnými (střední)
zadání: 51
Typicky zabere: 4 min
těžkéVýrazy s proměnnými (těžké)
zadání: 44
Typicky zabere: 5 min
středníCykly s proměnnými (střední)
zadání: 43
Typicky zabere: 10 min
těžkéCykly s proměnnými (těžké)
zadání: 51
Typicky zabere: 16 min
středníPodmínky s proměnnými (střední)
zadání: 38
Typicky zabere: 8 min
těžkéPodmínky s proměnnými (těžké)
zadání: 54
Typicky zabere: 10 min
lehkéTypy proměnných (lehké)
zadání: 40
Typicky zabere: 4 min
středníTypy proměnných (střední)
zadání: 50
Typicky zabere: 5 min
těžkéTypy proměnných (těžké)
zadání: 51
Typicky zabere: 5 min
lehkéPojmenování proměnných (lehké)
zadání: 40
Typicky zabere: 2 min
středníPojmenování proměnných (střední)
zadání: 48
Typicky zabere: 5 min
těžkéPojmenování proměnných (těžké)
zadání: 46
Typicky zabere: 5 min
středníPoužití proměnných (střední)
zadání: 61
Typicky zabere: 5 min
Pexeso
Hledání dvojic, které k sobě patří.
ProměnnéstředníProměnné: základní princip (střední)
zadání: 9
Typicky zabere: 6 min
středníTypy proměnných (střední)
zadání: 8
Typicky zabere: 3 min
Přesouvání
Přesouvání kartiček na správné místo. Jednoduché ovládání, zajímavé a neotřelé úlohy.
Krok po kroku
Doplňování jednotlivých kroků v rozsáhlejším postupu.
ProměnnéstředníProměnné: základní princip (střední)
zadání: 8
Typicky zabere: 6 min
Doplňování textu
Krátké texty, do kterých doplňujete na vybraná místa správnou variantu ze dvou možností.
ProměnnéstředníProměnné: základní princip (střední)
zadání: 11
Typicky zabere: 5 min
středníPojmenování proměnných (střední)
zadání: 8
Typicky zabere: 5 min
středníPoužití proměnných (střední)
zadání: 7
Typicky zabere: 5 min
Šipkovaná
Navigujte skřítka do domečku. Logická úloha, která funguje jako rozcvička na programování.
Přebarvování
Skřítek se naučil přebarvovací kouzlo, které mu změní barvu kabátku.
Kameny a hůlka
V lese občas překáží velké kameny. Naštěstí tu je kouzelná hůlka, která je odčaruje.
Vybuchující muchomůrka
V lese začaly růst kouzelné muchomůrky. Když kolem nich někdo projde, vybuchnou!
Rotující šipky
Lesní vynálezci vymysleli rotující šipky, které se otočí pokaždé, když kolem nich skřítek projde.
Mizející šipky
Tentokrát tu máme speciální mizející šipky, které jsou jen na jedno použití.
Želví grafika
Vykreslování obrázků želví grafikou za využití blokového programování.
Proměnné
Naučíme želvu používat proměnné a ta nám díky tomu nakreslí pěkné spirály.
Proměnné II
Složitější příklady s proměnnými.
ProgMalování
Tvorba obrázků skládáním základním tvarů (např. kruh, čtverec), využití blokového programování.
Proměnné
A teď si přidáme proměnné, což dohromady s opakováním umožňuje dělat nové zajímavé vzory.
Plošinovka
Ovládejte skákající postavu pomocí blokového programování.
Čarování
Pan Blob umí kouzlit! Dokáže třeba odčarovat všechny plošinky s trávou.
Duch
Pan Blob se dokáže proměnit na ducha. Jako duch dokáže přejít přes nebezpečné ostny, ale neumí sbírat mince a vejít do dveří.
Čítače
Pan Blob umí i počítat. Sice jen po jedné, ale i to stačí.
NAPIŠTE NÁMDěkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.
Napište nám
Nevíte si rady?
Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:
Čeho se zpráva týká?
Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení LicenceZde nám můžete napsat vzkaz či popsat dojmy, jak se vám systém používá. Pokud máte nějakou zásadnější zprávu, zvolte prosím jednu z dalších kategorií.
Pokud hlásíte chybu, upřesněte prosím, v čem přesně spočívá. Pokud máte námět na rozšíření obsahu, uvítáme, když popíšete konkrétní ukázku. Nezasílejte prosím dotazy na prozrazení řešení úloh či na vysvětlení postupu.
Před položením dotazu prosím zkontrolujte časté dotazy.
Před položením dotazu si prosím projděte časté dotazy k přihlášení.
- Přiřazovací příkaz