Proměnná je pojmenované úložiště, které udržuje hodnotu. Tuto hodnotu můžeme číst i měnit:
x ← 3 |
Do proměnné x uložíme hodnotu 3. |
x ← 5 |
Do proměnné x uložíme hodnotu 5. Původní hodnota (3) se tím přepíše a není již dostupná. |
x + 4 |
Výraz z proměnnou, který nabývá hodnoty 9. Proměnná se nijak nemění. |
x ← x + 4 |
Hodnotu proměnné x zvětšíme o 4. Proměnná má nyní hodnotu 9. |
x > 7 |
Podmínka vyjadřující, že hodnota proměnné x je větší než 7. |
Je důležité rozlišovat mezi přiřazením a rovností:
x ← 3
je akce přiřazení: „přiřaď do proměnné x hodnotu 3“x = 3
je vyjádření rovnosti (stejně jak jej používáme v matematice): podmínka vyjadřující, že nastává situace, kdy x je rovno 3
Zápis těchto dvou konceptů není všude stejný. V mnoha současných programovacích jazycích se pro označení přiřazení používá zápis s rovnítkem, tj. zápis x = 3
vyjadřuje přiřazení, kdežto rovnost se zapisuje x == 3
.
Následující příklady ilustrují posloupnosti příkazů s proměnnými. Pořadí, v kterém příkazy provádíme, je velmi důležité:
Rozhodovačka
Rychlé procvičování výběrem ze dvou možností.
Proměnné: základní principy (lehké)
zadání: 41
Typicky zabere: 5 min
Proměnné: základní principy (střední)
zadání: 51
Typicky zabere: 6 min
Proměnné: základní principy (těžké)
zadání: 50
Typicky zabere: 7 min
Proměnná kouzla (lehké)
zadání: 38
Typicky zabere: 4 min
Proměnná kouzla (střední)
zadání: 45
Typicky zabere: 6 min
Proměnná kouzla (těžké)
zadání: 43
Typicky zabere: 8 min
Deaktivace bomby: proměnné (lehké)
zadání: 38
Typicky zabere: 6 min
Deaktivace bomby: proměnné (střední)
zadání: 55
Typicky zabere: 7 min
Deaktivace bomby: proměnné (těžké)
zadání: 40
Typicky zabere: 6 min
Pexeso
Hledání dvojic, které k sobě patří.
Proměnné: základní principy (střední)
zadání: 9
Typicky zabere: 6 min
Přesouvání
Přesouvání kartiček na správné místo. Jednoduché ovládání, zajímavé a neotřelé úlohy.
Proměnná kouzla (střední)
zadání: 16
Typicky zabere: 6 min