Proměnné
MTSV programování je proměnná úložiště, které udržuje hodnotu. Tato hodnota se může v průběhu výpočtu měnit, od toho se také proměnná jmenuje proměnná.
Typickým příkladem použití proměnné je výpočet celkové ceny nákupu. Program v pokladně na začátku uloží do proměnné sum
hodnotu 0. Při načtení každé položky nákupu, přičte její cenu do této proměnné.
Jiný příklad: V programu pro hraní piškvorek potřebujeme zjistit, jestli již jeden z hráčů vyhrál. Procházíme tedy jednotlivé směry na hracím plánu a v každém z nich počítáme, kolik křížků (či koleček) se vyskytuje v řadě za sebou. Tento počet si ukládáme v proměnné. Krom toho si do nějaké proměnné potřebujeme uložit i celý herní plán. V základních cvičeních však zůstaneme pouze u číselných proměnných, které vesměs budou fungovat jako jednoduché čítače.
Užitečná příprava na práci s proměnnými jsou úlohy, ve kterých programy mění stav zobrazený na plánku – například barvu skřítka nebo přítomnost kamenů. Měněné atributy (barva skřítka, přítomnost kamenů) lze vnímat jako proměnné.
Základní práce s proměnnými zahrnuje přiřazování hodnot do proměnných, změnu hodnoty (zvýšení, snížení), využití proměnné ve výrazech a porovnávání proměnných. Užitečnost proměnných se však naplno projeví až v kombinaci s cykly a podmíněnými příkazy.
Rozhodovačka
Rychlé procvičování výběrem ze dvou možností.
Proměnné: základní princip (lehké) • MLN
Typicky zabere: 4 min.

Proměnné: základní princip (střední) • MLT
Typicky zabere: 4 min.

Proměnné: základní princip (těžké) • M9R
Typicky zabere: 5 min.

Proměnné: obecné principy (lehké) • NHN
Typicky zabere: 4 min.

Proměnné: obecné principy (střední) • NHO
Typicky zabere: 6 min.

Proměnné: obecné principy (těžké) • NHP
Typicky zabere: 8 min.

Proměnná kouzla (lehké) • M9T
Typicky zabere: 4 min.

Proměnná kouzla (střední) • MN2
Typicky zabere: 6 min.

Proměnná kouzla (těžké) • M9U
Typicky zabere: 7 min.

Deaktivace bomby: proměnné (lehké) • M9W
Typicky zabere: 6 min.

Deaktivace bomby: proměnné (střední) • MPW
Typicky zabere: 6 min.

Deaktivace bomby: proměnné (těžké) • M9X
Typicky zabere: 6 min.

Výrazy s proměnnými (lehké) • NHW
Typicky zabere: 4 min.

Výrazy s proměnnými (střední) • NHX
Typicky zabere: 5 min.

Výrazy s proměnnými (těžké) • NHZ
Typicky zabere: 5 min.

Cykly s proměnnými (střední) • MLW
Typicky zabere: 9 min.

Cykly s proměnnými (těžké) • MMC
Typicky zabere: 10 min.

Podmínky s proměnnými (střední) • ML1
Typicky zabere: 7 min.

Podmínky s proměnnými (těžké) • MMD
Typicky zabere: 9 min.

Typy proměnných (lehké) • NHK
Typicky zabere: 4 min.

Typy proměnných (střední) • NHL
Typicky zabere: 5 min.

Typy proměnných (těžké) • NHM
Typicky zabere: 5 min.

Pojmenování proměnných (lehké) • NH7
Typicky zabere: 3 min.

Pojmenování proměnných (střední) • NH9
Typicky zabere: 4 min.

Pojmenování proměnných (těžké) • NJA
Typicky zabere: 5 min.

Použití proměnných (střední) • NH2
Typicky zabere: 10 min.

Přesouvání
Přesouvání kartiček na správné místo. Jednoduché ovládání, zajímavé a neotřelé úlohy.
Označování
V zadaném obrázku či textu máte za úkol označit všechny oblasti, které splňují určitou vlastnost.
Deaktivace bomby: proměnné (lehké) • NVB
Typicky zabere: 5 min.

Deaktivace bomby: proměnné (střední) • NSM
Typicky zabere: 6 min.

Deaktivace bomby: proměnné (těžké) • NVC
Typicky zabere: 5 min.

Průzkum vesmíru: proměnné (lehké) • NS4
Typicky zabere: 6 min.

Průzkum vesmíru: proměnné (střední) • NS6
Typicky zabere: 8 min.

Průzkum vesmíru: proměnné (těžké) • NVD
Typicky zabere: 5 min.

Vybarvování: cykly s proměnnými (střední) • NTC
Typicky zabere: 12 min.

Vybarvování: cykly s proměnnými (těžké) • NVE
Typicky zabere: 5 min.

Vybarvování: podmínky s proměnnými (střední) • NTE
Typicky zabere: 5 min.

Vybarvování: podmínky s proměnnými (těžké) • NVF
Typicky zabere: 5 min.

Pexeso
Hledání dvojic, které k sobě patří.
Proměnné: obecné principy (střední) • NAZ
Typicky zabere: 6 min.

Typy proměnných (střední) • NCZ
Typicky zabere: 2 min.

Krok po kroku
Doplňování jednotlivých kroků v rozsáhlejším postupu.
Proměnné: obecné principy (střední) • NCU
Typicky zabere: 6 min.

Doplňování textu
Krátké texty, do kterých doplňujete na vybraná místa správnou variantu ze dvou možností.
Proměnné: obecné principy (střední) • NJS
Typicky zabere: 7 min.

Pojmenování proměnných (střední) • NJL
Typicky zabere: 5 min.

Použití proměnných (střední) • NJM
Typicky zabere: 4 min.

Želví grafika
Vykreslování obrázků želví grafikou za využití blokového programování.
Proměnné
Naučíme želvu používat proměnné a ta nám díky tomu nakreslí pěkné spirály.
Proměnné II
Složitější příklady s proměnnými.
ProgMalování
Tvorba obrázků skládáním základním tvarů (např. kruh, čtverec), využití blokového programování.
Proměnné
A teď si přidáme proměnné, což dohromady s opakováním umožňuje dělat nové zajímavé vzory.
Plošinovka
Ovládejte skákající postavu pomocí blokového programování.
Čítače
Pan Blob umí i počítat. Sice jen po jedné, ale i to stačí.