- ProměnnéVšechny souhrny
- Proměnné: základní princip
- Proměnné: obecné principy
- Výrazy s proměnnými
- Cykly s proměnnými
- Podmínky s proměnnými
- Typy proměnných
- Pojmenování proměnných
- Použití proměnných
Filtr podle ročníku
Cvičení
Proměnné
MTSZkopírovat krátkou adresu (umime.to/MTS)Ukázat QR kódVšechny souhrnyV programování je proměnná úložiště, které udržuje hodnotu. Tato hodnota se může v průběhu výpočtu měnit, od toho se také proměnná jmenuje proměnná.
Typickým příkladem použití proměnné je výpočet celkové ceny nákupu. Program v pokladně na začátku uloží do proměnné
sum
hodnotu 0. Při načtení každé položky nákupu, přičte její cenu do této proměnné.Jiný příklad: V programu pro hraní piškvorek potřebujeme zjistit, jestli již jeden z hráčů vyhrál. Procházíme tedy jednotlivé směry na hracím plánu a v každém z nich počítáme, kolik křížků (či koleček) se vyskytuje v řadě za sebou. Tento počet si ukládáme v proměnné. Krom toho si do nějaké proměnné potřebujeme uložit i celý herní plán. V základních cvičeních však zůstaneme pouze u číselných proměnných, které vesměs budou fungovat jako jednoduché čítače.
Užitečná příprava na práci s proměnnými jsou úlohy, ve kterých programy mění stav zobrazený na plánku – například barvu skřítka nebo přítomnost kamenů. Měněné atributy (barva skřítka, přítomnost kamenů) lze vnímat jako proměnné.
Základní práce s proměnnými zahrnuje přiřazování hodnot do proměnných, změnu hodnoty (zvýšení, snížení), využití proměnné ve výrazech a porovnávání proměnných. Užitečnost proměnných se však naplno projeví až v kombinaci s cykly a podmíněnými příkazy.
Rozhodovačka
Rychlé procvičování výběrem ze dvou možností.
ProměnnélehkéProměnné: základní princip (lehké)
zadání: 44
Typicky zabere: 4 min
středníProměnné: základní princip (střední)
zadání: 44
Typicky zabere: 5 min
těžkéProměnné: základní princip (těžké)
zadání: 44
Typicky zabere: 5 min
lehkéProměnné: obecné principy (lehké)
zadání: 40
Typicky zabere: 4 min
středníProměnné: obecné principy (střední)
zadání: 50
Typicky zabere: 6 min
těžkéProměnné: obecné principy (těžké)
zadání: 51
Typicky zabere: 7 min
Proměnná kouzlalehkéProměnná kouzla (lehké)
zadání: 38
Typicky zabere: 4 min
středníProměnná kouzla (střední)
zadání: 45
Typicky zabere: 6 min
těžkéProměnná kouzla (těžké)
zadání: 43
Typicky zabere: 7 min
Deaktivace bomby: proměnnélehkéDeaktivace bomby: proměnné (lehké)
zadání: 40
Typicky zabere: 6 min
středníDeaktivace bomby: proměnné (střední)
zadání: 48
Typicky zabere: 6 min
těžkéDeaktivace bomby: proměnné (těžké)
zadání: 45
Typicky zabere: 6 min
lehkéVýrazy s proměnnými (lehké)
zadání: 40
Typicky zabere: 4 min
středníVýrazy s proměnnými (střední)
zadání: 49
Typicky zabere: 5 min
těžkéVýrazy s proměnnými (těžké)
zadání: 48
Typicky zabere: 5 min
středníCykly s proměnnými (střední)
zadání: 43
Typicky zabere: 9 min
těžkéCykly s proměnnými (těžké)
zadání: 51
Typicky zabere: 11 min
středníPodmínky s proměnnými (střední)
zadání: 41
Typicky zabere: 8 min
těžkéPodmínky s proměnnými (těžké)
zadání: 50
Typicky zabere: 9 min
lehkéTypy proměnných (lehké)
zadání: 35
Typicky zabere: 4 min
středníTypy proměnných (střední)
zadání: 66
Typicky zabere: 5 min
těžkéTypy proměnných (těžké)
zadání: 41
Typicky zabere: 5 min
lehkéPojmenování proměnných (lehké)
zadání: 40
Typicky zabere: 3 min
středníPojmenování proměnných (střední)
zadání: 48
Typicky zabere: 4 min
těžkéPojmenování proměnných (těžké)
zadání: 46
Typicky zabere: 5 min
středníPoužití proměnných (střední)
zadání: 61
Typicky zabere: 9 min
Přesouvání
Přesouvání kartiček na správné místo. Jednoduché ovládání, zajímavé a neotřelé úlohy.
Označování
V zadaném obrázku či textu máte za úkol označit všechny oblasti, které splňují určitou vlastnost.
ProměnnéDeaktivace bomby: proměnnéstředníDeaktivace bomby: proměnné (střední)
zadání: 42
Typicky zabere: 7 min
Průzkum vesmíru: proměnnélehkéPrůzkum vesmíru: proměnné (lehké)
zadání: 39
Typicky zabere: 5 min
středníPrůzkum vesmíru: proměnné (střední)
zadání: 52
Typicky zabere: 5 min
Vybarvování: cykly s proměnnýmistředníVybarvování: cykly s proměnnými (střední)
zadání: 39
Typicky zabere: 5 min
Vybarvování: podmínky s proměnnýmistředníVybarvování: podmínky s proměnnými (střední)
zadání: 31
Typicky zabere: 5 min
Pexeso
Hledání dvojic, které k sobě patří.
ProměnnéstředníProměnné: obecné principy (střední)
zadání: 9
Typicky zabere: 6 min
středníTypy proměnných (střední)
zadání: 8
Typicky zabere: 3 min
Krok po kroku
Doplňování jednotlivých kroků v rozsáhlejším postupu.
ProměnnéstředníProměnné: obecné principy (střední)
zadání: 8
Typicky zabere: 6 min
Doplňování textu
Krátké texty, do kterých doplňujete na vybraná místa správnou variantu ze dvou možností.
ProměnnéstředníProměnné: obecné principy (střední)
zadání: 11
Typicky zabere: 7 min
středníPojmenování proměnných (střední)
zadání: 8
Typicky zabere: 4 min
středníPoužití proměnných (střední)
zadání: 7
Typicky zabere: 5 min
Želví grafika
Vykreslování obrázků želví grafikou za využití blokového programování.
Proměnné
Naučíme želvu používat proměnné a ta nám díky tomu nakreslí pěkné spirály.
Proměnné II
Složitější příklady s proměnnými.
ProgMalování
Tvorba obrázků skládáním základním tvarů (např. kruh, čtverec), využití blokového programování.
Proměnné
A teď si přidáme proměnné, což dohromady s opakováním umožňuje dělat nové zajímavé vzory.
Plošinovka
Ovládejte skákající postavu pomocí blokového programování.
Čítače
Pan Blob umí i počítat. Sice jen po jedné, ale i to stačí.
NAPIŠTE NÁMDěkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.
Napište nám
Nevíte si rady?
Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:
Čeho se zpráva týká?
Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení LicenceZde nám můžete napsat vzkaz či popsat dojmy, jak se vám systém používá. Pokud máte nějakou zásadnější zprávu, zvolte prosím jednu z dalších kategorií.
Pokud hlásíte chybu, upřesněte prosím, v čem přesně spočívá. Pokud máte námět na rozšíření obsahu, uvítáme, když popíšete konkrétní ukázku. Nezasílejte prosím dotazy na prozrazení řešení úloh či na vysvětlení postupu.
Před položením dotazu prosím zkontrolujte časté dotazy.
Před položením dotazu si prosím projděte časté dotazy k přihlášení.
- Proměnné: obecné principy