Proměnné
MTSV programování je proměnná úložiště, které udržuje hodnotu. Tato hodnota se může v průběhu výpočtu měnit, od toho se také proměnná jmenuje proměnná.
Typickým příkladem použití proměnné je výpočet celkové ceny nákupu. Program v pokladně na začátku uloží do proměnné sum
hodnotu 0. Při načtení každé položky nákupu, přičte její cenu do této proměnné.
Jiný příklad: V programu pro hraní piškvorek potřebujeme zjistit, jestli již jeden z hráčů vyhrál. Procházíme tedy jednotlivé směry na hracím plánu a v každém z nich počítáme, kolik křížků (či koleček) se vyskytuje v řadě za sebou. Tento počet si ukládáme v proměnné. Krom toho si do nějaké proměnné potřebujeme uložit i celý herní plán. V základních cvičeních však zůstaneme pouze u číselných proměnných, které vesměs budou fungovat jako jednoduché čítače.
Užitečná příprava na práci s proměnnými jsou úlohy, ve kterých programy mění stav zobrazený na plánku – například barvu skřítka nebo přítomnost kamenů. Měněné atributy (barva skřítka, přítomnost kamenů) lze vnímat jako proměnné.
Základní práce s proměnnými zahrnuje přiřazování hodnot do proměnných, změnu hodnoty (zvýšení, snížení), využití proměnné ve výrazech a porovnávání proměnných. Užitečnost proměnných se však naplno projeví až v kombinaci s cykly a podmíněnými příkazy.
Rozhodovačka
Rychlé procvičování výběrem ze dvou možností.
Proměnné: základní princip (lehké)
zadání: 44
Typicky zabere: 4 min

Proměnné: základní princip (střední)
zadání: 44
Typicky zabere: 5 min

Proměnné: základní princip (těžké)
zadání: 44
Typicky zabere: 5 min

Proměnné: obecné principy (lehké)
zadání: 40
Typicky zabere: 4 min

Proměnné: obecné principy (střední)
zadání: 50
Typicky zabere: 6 min

Proměnné: obecné principy (těžké)
zadání: 51
Typicky zabere: 7 min

Proměnná kouzla (lehké)
zadání: 38
Typicky zabere: 4 min

Proměnná kouzla (střední)
zadání: 45
Typicky zabere: 6 min

Proměnná kouzla (těžké)
zadání: 43
Typicky zabere: 7 min

Deaktivace bomby: proměnné (lehké)
zadání: 40
Typicky zabere: 6 min

Deaktivace bomby: proměnné (střední)
zadání: 48
Typicky zabere: 6 min

Deaktivace bomby: proměnné (těžké)
zadání: 45
Typicky zabere: 6 min

Výrazy s proměnnými (lehké)
zadání: 40
Typicky zabere: 4 min

Výrazy s proměnnými (střední)
zadání: 49
Typicky zabere: 5 min

Výrazy s proměnnými (těžké)
zadání: 48
Typicky zabere: 5 min

Cykly s proměnnými (střední)
zadání: 43
Typicky zabere: 9 min

Cykly s proměnnými (těžké)
zadání: 51
Typicky zabere: 11 min

Podmínky s proměnnými (střední)
zadání: 41
Typicky zabere: 8 min

Podmínky s proměnnými (těžké)
zadání: 50
Typicky zabere: 9 min

Typy proměnných (lehké)
zadání: 35
Typicky zabere: 4 min

Typy proměnných (střední)
zadání: 66
Typicky zabere: 5 min

Typy proměnných (těžké)
zadání: 41
Typicky zabere: 5 min

Pojmenování proměnných (lehké)
zadání: 40
Typicky zabere: 3 min

Pojmenování proměnných (střední)
zadání: 48
Typicky zabere: 4 min

Pojmenování proměnných (těžké)
zadání: 46
Typicky zabere: 5 min

Použití proměnných (střední)
zadání: 61
Typicky zabere: 9 min

Přesouvání
Přesouvání kartiček na správné místo. Jednoduché ovládání, zajímavé a neotřelé úlohy.
Označování
V zadaném obrázku či textu máte za úkol označit všechny oblasti, které splňují určitou vlastnost.
Deaktivace bomby: proměnné (střední)
zadání: 42
Typicky zabere: 7 min

Průzkum vesmíru: proměnné (lehké)
zadání: 39
Typicky zabere: 5 min

Průzkum vesmíru: proměnné (střední)
zadání: 52
Typicky zabere: 5 min

Vybarvování: cykly s proměnnými (střední)
zadání: 39
Typicky zabere: 5 min

Vybarvování: podmínky s proměnnými (střední)
zadání: 31
Typicky zabere: 5 min

Pexeso
Hledání dvojic, které k sobě patří.
Proměnné: obecné principy (střední)
zadání: 9
Typicky zabere: 6 min

Typy proměnných (střední)
zadání: 8
Typicky zabere: 3 min

Krok po kroku
Doplňování jednotlivých kroků v rozsáhlejším postupu.
Proměnné: obecné principy (střední)
zadání: 8
Typicky zabere: 6 min

Doplňování textu
Krátké texty, do kterých doplňujete na vybraná místa správnou variantu ze dvou možností.
Proměnné: obecné principy (střední)
zadání: 11
Typicky zabere: 7 min

Pojmenování proměnných (střední)
zadání: 8
Typicky zabere: 4 min

Použití proměnných (střední)
zadání: 7
Typicky zabere: 5 min

Želví grafika
Vykreslování obrázků želví grafikou za využití blokového programování.
Proměnné
Naučíme želvu používat proměnné a ta nám díky tomu nakreslí pěkné spirály.
Proměnné II
Složitější příklady s proměnnými.
ProgMalování
Tvorba obrázků skládáním základním tvarů (např. kruh, čtverec), využití blokového programování.
Proměnné
A teď si přidáme proměnné, což dohromady s opakováním umožňuje dělat nové zajímavé vzory.
Plošinovka
Ovládejte skákající postavu pomocí blokového programování.
Čítače
Pan Blob umí i počítat. Sice jen po jedné, ale i to stačí.