Algoritmické myšlení
MTLAlgoritmické myšlení je součást obecnějšího informatického myšlení, která se zaměřuje na navrhování algoritmů.
Co zahrnuje algoritmické myšlení?
Algoritmus je přesně daný postup, kterým řešíme určitý problém. Algoritmické myšlení se typicky využívá při programování, tj. při zápisu algoritmů, které provádí počítač. Má však svoje využití i v běžném životě: typickými příklady jednoduchých algoritmů jsou recepty na vaření nebo instrukce k sledování cesty z jednoho místa na druhé.
Algoritmické myšlení zahrnuje nejen tvorbu algoritmu, ale i další související kroky:
- Porozumění problému, jasná formulace problému.
- Abstrakce, rozklad problému na podčásti, odlišení podstatných prvků od těch, které jsou méně důležité.
- Zvážení různých přístupů k řešení problému, porovnání efektivity algoritmů, optimalizace postupů.
- Porozumění algoritmu, který vymyslel někdo jiný, a jeho provedení.
- Hledání a opravování chyb.
Algoritmické myšlení na Umíme informatiku
V rámci Umíme informatiku dělíme toto téma na několik podtémat:
- Rozpoznávání vzorů – vyhledávání společných vzorů a vlastností, vzory v posloupnostech, popis vzorů
- Posloupnosti příkazů – skládání algoritmů z více příkazů
- Cykly a podmínky – opakované a podmíněné vykonávání příkazů
- Proměnné – práce se stavovou informací, ukládání hodnot do proměnných
- Funkce a zobecňování – zobecňování (abstrakce) vzorů, rozklad (dekompozice) problémů na části, použití funkcí
- Vývoj programů – ladění, hledání chyb
Příklady v této části staví především na „mikrosvětech“, což jsou jednoduchá, intuitivní prostředí s omezeným množstvím příkazů a současně zajímavou dynamikou. Jsou začleněny jak variace na často používané principy (želví grafika, robot na mřížce), tak originální variace jako kouzla nebo deaktivace bomby.
Pro zápis programů zde využíváme blokové programování, k jehož použití nabízíme samostatný metodický text pro učitele.
Rozhodovačka
Rychlé procvičování výběrem ze dvou možností.
Společná vlastnost: slova (lehké) • MKH
Typicky zabere: 5 min.

Společná vlastnost: slova (střední) • NK1
Typicky zabere: 4 min.

Společná vlastnost: slova (těžké) • NK2
Typicky zabere: 5 min.

Společná vlastnost: emodži (lehké) • NT6
Typicky zabere: 2 min.

Společná vlastnost: emodži (střední) • NK4
Typicky zabere: 3 min.

Číselné řady obrázkově (střední) • MJ6
Typicky zabere: 4 min.

Číselné řady s popisem (lehké) • MLO
Typicky zabere: 6 min.

Slovní vztahy (lehké) • MMK
Typicky zabere: 3 min.

Slovní vztahy (střední) • MKJ
Typicky zabere: 4 min.

Vzory z dlaždic (lehké) • MKD
Typicky zabere: 6 min.

Pořadí příkazů (lehké) • MK4
Typicky zabere: 3 min.

Pořadí příkazů (střední) • ML9
Typicky zabere: 5 min.

Pořadí příkazů (těžké) • MMA
Typicky zabere: 6 min.

Vláček: posloupnost akcí (lehké) • NAL
Typicky zabere: 4 min.

Posloupnosti kouzel (lehké) • M13
Typicky zabere: 5 min.

Posloupnosti kouzel (střední) • MML
Typicky zabere: 5 min.

Posloupnosti kouzel (těžké) • M7Z
Typicky zabere: 5 min.

Deaktivace bomby: posloupnosti (lehké) • M17
Typicky zabere: 5 min.

Deaktivace bomby: posloupnosti (střední) • MPM
Typicky zabere: 6 min.

Deaktivace bomby: posloupnosti (těžké) • M9E
Typicky zabere: 7 min.

Vstup a výstup (lehké) • NHC
Typicky zabere: 4 min.

Vstup a výstup (střední) • NHD
Typicky zabere: 8 min.

Vnořené bloky (střední) • NHF
Typicky zabere: 3 min.

Vnořené bloky (těžké) • NHG
Typicky zabere: 4 min.

Opakuj N× (lehké) • MKL
Typicky zabere: 4 min.

Opakuj N× (střední) • MME
Typicky zabere: 4 min.

Opakuj N× (těžké) • MMF
Typicky zabere: 6 min.

Opakovací kouzla (lehké) • MNT
Typicky zabere: 4 min.

Opakovací kouzla (střední) • MM4
Typicky zabere: 5 min.

Opakovací kouzla (těžké) • M7N
Typicky zabere: 5 min.

Deaktivace bomby: opakování (lehké) • M9J
Typicky zabere: 5 min.

Deaktivace bomby: opakování (střední) • MPT
Typicky zabere: 6 min.

Deaktivace bomby: opakování (těžké) • M9K
Typicky zabere: 8 min.

Podmínky a větvení (lehké) • MLP
Typicky zabere: 7 min.

Podmínky a větvení (střední) • MLR
Typicky zabere: 7 min.

Podmínky a větvení (těžké) • M6W
Typicky zabere: 11 min.

Podmíněná kouzla: oblékání příšerek (lehké) • M7P
Typicky zabere: 5 min.

Podmíněná kouzla: oblékání příšerek (střední) • MND
Typicky zabere: 6 min.

Podmíněná kouzla: oblékání příšerek (těžké) • M7O
Typicky zabere: 7 min.

Deaktivace bomby: podmínky (lehké) • MHR
Typicky zabere: 5 min.

Deaktivace bomby: podmínky (střední) • M9N
Typicky zabere: 5 min.

Deaktivace bomby: podmínky (těžké) • M9O
Typicky zabere: 6 min.

Deaktivace bomby: rozhodovací stromy (střední) • NFO
Typicky zabere: 5 min.

Opakuj dokud (lehké) • M91
Typicky zabere: 7 min.

Opakuj dokud (střední) • M6O
Typicky zabere: 7 min.

Opakuj dokud (těžké) • M92
Typicky zabere: 8 min.

Vláček: opakuj dokud (střední) • NAK
Typicky zabere: 7 min.

Deaktivace bomby: opakuj dokud (střední) • M93
Typicky zabere: 10 min.

Vláček: opakované rozhodování (střední) • NAM
Typicky zabere: 8 min.

Vnořené cykly (střední) • M4T
Typicky zabere: 5 min.

Vnořeně opakovací kouzla (střední) • M96
Typicky zabere: 6 min.

Deaktivace bomby: vnořené cykly (střední) • M94
Typicky zabere: 6 min.

Cykly a podmínky: mix (lehké) • M99
Typicky zabere: 6 min.

Cykly a podmínky: mix (střední) • NAA
Typicky zabere: 8 min.

Cykly a podmínky: mix (těžké) • NAB
Typicky zabere: 11 min.

Kouzla: mix (lehké) • NAC
Typicky zabere: 5 min.

Kouzla: mix (střední) • NAE
Typicky zabere: 6 min.

Kouzla: mix (těžké) • NAF
Typicky zabere: 6 min.

Deaktivace bomby: mix (lehké) • NAG
Typicky zabere: 6 min.

Deaktivace bomby: mix (střední) • NAH
Typicky zabere: 9 min.

Deaktivace bomby: mix (těžké) • NAJ
Typicky zabere: 9 min.

Proměnné: základní princip (lehké) • MLN
Typicky zabere: 4 min.

Proměnné: základní princip (střední) • MLT
Typicky zabere: 4 min.

Proměnné: základní princip (těžké) • M9R
Typicky zabere: 5 min.

Proměnné: obecné principy (lehké) • NHN
Typicky zabere: 4 min.

Proměnné: obecné principy (střední) • NHO
Typicky zabere: 6 min.

Proměnné: obecné principy (těžké) • NHP
Typicky zabere: 8 min.

Proměnná kouzla (lehké) • M9T
Typicky zabere: 4 min.

Proměnná kouzla (střední) • MN2
Typicky zabere: 6 min.

Proměnná kouzla (těžké) • M9U
Typicky zabere: 7 min.

Deaktivace bomby: proměnné (lehké) • M9W
Typicky zabere: 6 min.

Deaktivace bomby: proměnné (střední) • MPW
Typicky zabere: 6 min.

Deaktivace bomby: proměnné (těžké) • M9X
Typicky zabere: 6 min.

Výrazy s proměnnými (lehké) • NHW
Typicky zabere: 4 min.

Výrazy s proměnnými (střední) • NHX
Typicky zabere: 5 min.

Výrazy s proměnnými (těžké) • NHZ
Typicky zabere: 5 min.

Cykly s proměnnými (střední) • MLW
Typicky zabere: 9 min.

Cykly s proměnnými (těžké) • MMC
Typicky zabere: 10 min.

Podmínky s proměnnými (střední) • ML1
Typicky zabere: 7 min.

Podmínky s proměnnými (těžké) • MMD
Typicky zabere: 9 min.

Typy proměnných (lehké) • NHK
Typicky zabere: 4 min.

Typy proměnných (střední) • NHL
Typicky zabere: 5 min.

Typy proměnných (těžké) • NHM
Typicky zabere: 5 min.

Pojmenování proměnných (lehké) • NH7
Typicky zabere: 3 min.

Pojmenování proměnných (střední) • NH9
Typicky zabere: 4 min.

Pojmenování proměnných (těžké) • NJA
Typicky zabere: 5 min.

Použití proměnných (střední) • NH2
Typicky zabere: 10 min.

Funkce bez parametrů (lehké) • M97
Typicky zabere: 5 min.

Funkce bez parametrů (střední) • MLV
Typicky zabere: 5 min.

Funkce bez parametrů (těžké) • MMB
Typicky zabere: 5 min.

Funkce s parametry (lehké) • NLO
Typicky zabere: 5 min.

Funkce s parametry (střední) • NLP
Typicky zabere: 9 min.

Funkce s parametry (těžké) • NLR
Typicky zabere: 10 min.

Zobecňování programů (střední) • MMG
Typicky zabere: 7 min.

Rozklad programů (střední) • MMJ
Typicky zabere: 10 min.

Přesouvání
Přesouvání kartiček na správné místo. Jednoduché ovládání, zajímavé a neotřelé úlohy.
Společná vlastnost: obrázky (lehké) • MH2
Typicky zabere: 4 min.

Společná vlastnost: slova (lehké) • MH3
Typicky zabere: 5 min.

Společná vlastnost: příšerky (lehké) • MP1
Typicky zabere: 4 min.

Trojice (střední) • MJB
Typicky zabere: 5 min.

Postupná přeměna (lehké) • MKR
Typicky zabere: 5 min.

Postupná přeměna (střední) • NJR
Typicky zabere: 6 min.

Doplňování řad: čísla (lehké) • MGZ
Typicky zabere: 4 min.

Doplňování řad: čísla (střední) • MG9
Typicky zabere: 6 min.

Doplňování řad: čísla (těžké) • NJU
Typicky zabere: 9 min.

Doplňování řad: symboly (lehké) • MHN
Typicky zabere: 5 min.

Doplňování řad: symboly (střední) • NJT
Typicky zabere: 7 min.

Doplňování řad: geometrické útvary (střední) • MG1
Typicky zabere: 7 min.

Popis vzorů: Vyšívání (střední) • MKE
Typicky zabere: 7 min.

Vztahy slov (lehké) • MKG
Typicky zabere: 3 min.

Kouzelné hůlky (střední) • MGP
Typicky zabere: 6 min.

Obrázkový mixér (střední) • MKF
Typicky zabere: 7 min.

Kódy květin (střední) • MKP
Typicky zabere: 6 min.

Obrázky a vrstvy (lehké) • MH1
Typicky zabere: 3 min.

Rozklad obrázků (lehké) • MG7
Typicky zabere: 5 min.

Rozklad obrázků (střední) • MG6
Typicky zabere: 7 min.

Rozklad obrázků (s opakováním) (střední) • MHX
Typicky zabere: 6 min.

Sběr odpadu (lehké) • MGW
Typicky zabere: 4 min.

Bloudící myš (lehké) • MGM
Typicky zabere: 5 min.

Bloudící myš (střední) • MHE
Typicky zabere: 6 min.

Stavby z kostek (lehké) • MGO
Typicky zabere: 6 min.

Stavby z kostek (střední) • MGU
Typicky zabere: 6 min.

Posloupnosti kouzel (lehké) • MPO
Typicky zabere: 5 min.

Posloupnosti kouzel (střední) • MPA
Typicky zabere: 6 min.

Sběr vlajek (lehké) • MHP
Typicky zabere: 5 min.

Sběr vlajek (střední) • MHO
Typicky zabere: 5 min.

Včelí smyčky (lehké) • MGS
Typicky zabere: 5 min.

Včelí smyčky (střední) • MG2
Typicky zabere: 8 min.

Opakovací kouzla (lehké) • MPP
Typicky zabere: 4 min.

Opakovací kouzla (střední) • MO9
Typicky zabere: 5 min.

Sběr vlajek: podmínky (střední) • MHS
Typicky zabere: 5 min.

Oblékání příšerek (lehké) • MPR
Typicky zabere: 4 min.

Oblékání příšerek (střední) • MO6
Typicky zabere: 6 min.

Rozhodovací stromy (lehké) • MGJ
Typicky zabere: 5 min.

Vláček: opakuj dokud (střední) • MP6
Typicky zabere: 9 min.

Proměnná kouzla (střední) • MPC
Typicky zabere: 5 min.

Domino: abstrakce (střední) • NLU
Typicky zabere: 5 min.

Klasifikace (střední) • MHG
Typicky zabere: 6 min.

Žebřík abstrakce (střední) • MHF
Typicky zabere: 5 min.

Vláček: funkce (střední) • NLW
Typicky zabere: 5 min.

Obrázkové funkce (střední) • MHZ
Typicky zabere: 6 min.

Vývojové diagramy: úpravy textu (střední) • MKO
Typicky zabere: 6 min.

Vývojové diagramy: proměnné a čísla (střední) • MGL
Typicky zabere: 8 min.

Označování
V zadaném obrázku či textu máte za úkol označit všechny oblasti, které splňují určitou vlastnost.
Stejné vzory (lehké) • NOL
Typicky zabere: 7 min.

Společná vlastnost (lehké) • NT7
Typicky zabere: 3 min.

Společná vlastnost (střední) • NMG
Typicky zabere: 6 min.

Společná vlastnost (těžké) • NT9
Typicky zabere: 6 min.

Vetřelci v řadě: obrázky (střední) • NO7
Typicky zabere: 7 min.

Vetřelci v řadě: obrázky (těžké) • NUM
Typicky zabere: 6 min.

Vetřelci v řadě: čísla (lehké) • NUN
Typicky zabere: 3 min.

Vetřelci v řadě: čísla (střední) • NO6
Typicky zabere: 7 min.

Vetřelci v řadě: čísla (těžké) • NUO
Typicky zabere: 5 min.

Vetřelci na mřížce: obrázky (střední) • NO2
Typicky zabere: 7 min.

Vetřelci na mřížce: obrázky (těžké) • NUP
Typicky zabere: 10 min.

Vetřelci na mřížce: čísla (střední) • NOZ
Typicky zabere: 6 min.

Vetřelci na mřížce: čísla (těžké) • NUR
Typicky zabere: 5 min.

Vybarvování: tajné pravidlo (střední) • NPW
Typicky zabere: 7 min.

Vybarvování: tajné pravidlo (těžké) • NU2
Typicky zabere: 6 min.

Deaktivace bomby: tajné pravidlo (střední) • NPX
Typicky zabere: 7 min.

Deaktivace bomby: tajné pravidlo (těžké) • NU3
Typicky zabere: 4 min.

Překrývání tvarů (lehké) • NPF
Typicky zabere: 4 min.

Překrývání tvarů (střední) • NUT
Typicky zabere: 2 min.

Překrývání tvarů (těžké) • NUU
Typicky zabere: 4 min.

Vykrajování tvarů (lehké) • NPG
Typicky zabere: 6 min.

Vykrajování tvarů (střední) • NUV
Typicky zabere: 4 min.

Vzory z dlaždic (lehké) • NUK
Typicky zabere: 4 min.

Vzory z dlaždic (střední) • NO3
Typicky zabere: 5 min.

Vzory z dlaždic (těžké) • NUJ
Typicky zabere: 5 min.

Průzkum vesmíru: pořadí příkazů (střední) • NT1
Typicky zabere: 5 min.

Průzkum vesmíru: pořadí příkazů (těžké) • NU6
Typicky zabere: 4 min.

Průzkum vesmíru: opakování (střední) • NRZ
Typicky zabere: 9 min.

Průzkum vesmíru: opakování (těžké) • NU7
Typicky zabere: 5 min.

Deaktivace bomby: podmínky (lehké) • NU9
Typicky zabere: 5 min.

Deaktivace bomby: podmínky (střední) • NSL
Typicky zabere: 8 min.

Deaktivace bomby: podmínky (těžké) • NVA
Typicky zabere: 5 min.

Deaktivace bomby: proměnné (lehké) • NVB
Typicky zabere: 5 min.

Deaktivace bomby: proměnné (střední) • NSM
Typicky zabere: 6 min.

Deaktivace bomby: proměnné (těžké) • NVC
Typicky zabere: 5 min.

Průzkum vesmíru: proměnné (lehké) • NS4
Typicky zabere: 6 min.

Průzkum vesmíru: proměnné (střední) • NS6
Typicky zabere: 8 min.

Průzkum vesmíru: proměnné (těžké) • NVD
Typicky zabere: 5 min.

Vybarvování: cykly s proměnnými (střední) • NTC
Typicky zabere: 12 min.

Vybarvování: cykly s proměnnými (těžké) • NVE
Typicky zabere: 5 min.

Vybarvování: podmínky s proměnnými (střední) • NTE
Typicky zabere: 5 min.

Vybarvování: podmínky s proměnnými (těžké) • NVF
Typicky zabere: 5 min.

Abstrakce (lehké) • NVL
Typicky zabere: 5 min.

Abstrakce (střední) • NRH
Typicky zabere: 5 min.

Abstrakce (těžké) • NVM
Typicky zabere: 5 min.

Průzkum vesmíru: funkce (lehké) • NVG
Typicky zabere: 5 min.

Průzkum vesmíru: funkce (střední) • NTZ
Typicky zabere: 7 min.

Průzkum vesmíru: funkce (těžké) • NVH
Typicky zabere: 5 min.

Vybarvování: volání funkcí s parametry (střední) • NTW
Typicky zabere: 9 min.

Vybarvování: volání funkcí s parametry (těžké) • NVJ
Typicky zabere: 5 min.

Vybarvování: funkce s parametry (střední) • NTH
Typicky zabere: 5 min.

Vybarvování: funkce s parametry (těžké) • NVK
Typicky zabere: 5 min.

Vybarvování: rekurze a fraktály (střední) • NTG
Typicky zabere: 5 min.

Pexeso
Hledání dvojic, které k sobě patří.
Vločky (lehké) • MKZ
Typicky zabere: 3 min.

Kytičky (lehké) • ML2
Typicky zabere: 4 min.

Náramky (lehké) • MK2
Typicky zabere: 4 min.

Náramky (střední) • ML3
Typicky zabere: 5 min.

Stejné grafy (lehké) • NCH
Typicky zabere: 3 min.

Knoflíky a nitě (střední) • NCO
Typicky zabere: 4 min.

Společná vlastnost: znaky a čísla (střední) • NA2
Typicky zabere: 4 min.

Zápis klikyháků (lehké) • MK7
Typicky zabere: 5 min.

Rozklad obrázků (lehké) • NBP
Typicky zabere: 3 min.

Rozklad tvarů (lehké) • NBT
Typicky zabere: 3 min.

Rozklad obrázků (s opakováním) (střední) • NBS
Typicky zabere: 4 min.

Barevné dlaždice (lehké) • MK9
Typicky zabere: 4 min.

Základní akce (lehké) • NAW
Typicky zabere: 3 min.

Posloupnosti kouzel (lehké) • NAX
Typicky zabere: 4 min.

Želví obrázky (střední) • ML4
Typicky zabere: 5 min.

Opakuj N× (střední) • NAU
Typicky zabere: 4 min.

Opakovací kouzla (střední) • NAV
Typicky zabere: 5 min.

Želví obrázky (s opakováním) (střední) • ML6
Typicky zabere: 8 min.

Proměnné: obecné principy (střední) • NAZ
Typicky zabere: 6 min.

Typy proměnných (střední) • NCZ
Typicky zabere: 2 min.

Klasifikace obrázků (lehké) • NCG
Typicky zabere: 2 min.

Abstrakce příšerek (střední) • NCN
Typicky zabere: 3 min.

Krok po kroku
Doplňování jednotlivých kroků v rozsáhlejším postupu.
Opakuj N× (střední) • NDB
Typicky zabere: 5 min.

Podmínky a větvení (střední) • NDA
Typicky zabere: 7 min.

Opakuj dokud (střední) • NDC
Typicky zabere: 7 min.

Proměnné: obecné principy (střední) • NCU
Typicky zabere: 6 min.

Funkce s parametry (střední) • NCW
Typicky zabere: 8 min.

Ladění programů (střední) • NCP
Typicky zabere: 7 min.

Ladění programů s proměnnými (střední) • NCR
Typicky zabere: 9 min.

Úprava programů (střední) • NCS
Typicky zabere: 7 min.

Úprava programů s proměnnými (střední) • NCT
Typicky zabere: 7 min.

Doplňování textu
Krátké texty, do kterých doplňujete na vybraná místa správnou variantu ze dvou možností.
Proměnné: obecné principy (střední) • NJS
Typicky zabere: 7 min.

Pojmenování proměnných (střední) • NJL
Typicky zabere: 5 min.

Použití proměnných (střední) • NJM
Typicky zabere: 4 min.

Psaná odpověď
Cvičení, ve kterém píšete odpověď na klávesnici.
Vzory pozpátku (střední) • NJP
Typicky zabere: 5 min.

Vzory v posloupnostech (střední) • NJN
Typicky zabere: 3 min.

Vzory v posloupnostech (těžké) • NJO
Typicky zabere: 6 min.

Šipkovaná
Navigujte skřítka do domečku. Logická úloha, která funguje jako rozcvička na programování.
Skřítkova rozcvička
Položte do lesa šipky, aby skřítek došel do svého domečku. Šipek je málo, tak ať vám vystačí.
Sběr hříbků
Než dojde skřítek domů, musí posbírat všechny hříbky.
Skoky
V lese jsou občas rybníčky. Skřítek je zvládne přeskočit, ale musíte mu přistavit na správné místo pružinku.
Víc skřítků
Máme tu několik skřítků a všichni chtějí do domečku. Někteří jsou navíc červení. A nikdo se nesmí srazit!
Pozor na skřeta!
V lese se objevil zlý skřet. Skřítek se musí dostat domů a vyhnout se mu.
Přebarvování
Skřítek se naučil přebarvovací kouzlo, které mu změní barvu kabátku.
Kameny a hůlka
V lese občas překáží velké kameny. Naštěstí tu je kouzelná hůlka, která je odčaruje.
Vybuchující muchomůrka
V lese začaly růst kouzelné muchomůrky. Když kolem nich někdo projde, vybuchnou!
Rotující šipky
Lesní vynálezci vymysleli rotující šipky, které se otočí pokaždé, když kolem nich skřítek projde.
Mizející šipky
Tentokrát tu máme speciální mizející šipky, které jsou jen na jedno použití.
Lesní výpravy I
Lesní výpravy s různými prvky: hříbky, rybníky, několik skřítků…
Teleport
Máme tu další kouzla – tentokrát teleportační brány, které přenesou skřítka z jednoho místa na druhé.
Lesní výpravy II
Pokračování lesních výprav s různými prvky.
Lesní výpravy III
Třetí díl lesních výprav s různými prvky.
Obtížné
A na závěr několik obtížnějších úloh.
Želví grafika
Vykreslování obrázků želví grafikou za využití blokového programování.
Základy
Pro začátek naučíme želvu základní příkazy pro posun a zatáčení a nakreslíme s ní pár jednoduchých obrazců. Pokud si sami potřebujete ujasnit, jak fungují úhly, zkuste nejdřív pexeso na úhly.
Obrázky s opakováním
Přidáme želvě možnost opakovat příkazy, díky čemuž zvládne vykreslit už trochu zajímavější obrázky.
Kreslení
Aby to kreslení nebylo tak fádní, naučíme želvu malovat barevně a zvedat štětec.
Kreslení II
A teď si zkusíme nakreslit pár obrázků z (želvího) života. Kreslení těchto obrázků není sice úplně jednoduché, ale nevyžaduje žádný složitý nápad.
Vzory s opakováním
Když správně použijete vnořené opakování, želva dokáže vykreslit zajímavé obrazce.
Želva s limitem
V této sadě máte za úkol psát pro želvu krátké programy – každá úloha má limit na počet příkazů. Dokážete najít ten správný, stručný zápis programu?
Vzory s opakováním II
Pár dalších vzorů s pravidelným opakováním. Některé vypadají komplikovaně, ale jdou všechny vykreslit snadno. Jen je potřeba se na ně správně podívat.
Proměnné
Naučíme želvu používat proměnné a ta nám díky tomu nakreslí pěkné spirály.
Proměnné II
Složitější příklady s proměnnými.
Ladění obrázků
V této sadě máte připravené programy, které jsou skoro správně. Ale jenom skoro. Zkuste v nich najít chybu a opravit ji.
Úprava programů
V této sadě máte k dispozici hotové řešení, které je ale nepěkné. Úkolem je program vylepšit, aby byl stručnější a vešel se do limitu na počet příkazů.
Správné úhly
Želva zvládne nakreslit pěkné hvězdy a další obrazce. Musíte jí ale říct, o jaký úhel má přesně zatočit. Zkuste ten správný úhel nehádat, ale vypočítat.
Želva s limitem II
Druhá, náročnější sada s limity na počet příkazů.
Záludné
Směsice těžších úloh. Jdou často řešit krátkým programem, ale může k tomu být potřeba ten správný nápad.
Želví experimentárium
Na závěr tu máme úlohy „na hraní“. U těchto úloh není žádné jasné zadání k vyřešení. Máte připravený program, se kterým můžete experimentovat.
ProgMalování
Tvorba obrázků skládáním základním tvarů (např. kruh, čtverec), využití blokového programování.
Skládání tvarů
Skládáním základních tvarů se dají vykreslit zajímavé geometrické obrazce. Zvlášť když zapojíme speciální inverzní štětec.
Skládání tvarů II
Dokážete se na útvary správně podívat a poskládat je ze základních?
Malovací rozcvička
Sada příkladů na rozcvičení a vyzkoušení ovládání.
Obrázky
Kreslení obrázků pomocí základních operací. Bude potřeba se trochu zamyslet nad správným pořadím...
Obrázky II
Trochu rozsáhlejší obrázky. Nevyžadují žádný velký nápad, jen trochu důslednosti.
Vzory s opakováním I
Zde máme navíc příkaz pro opakování, který využijeme pro vykreslování řad a vzorů.
Vzory s opakováním II
Pokročilejší sada využívající opakování.
Proměnné
A teď si přidáme proměnné, což dohromady s opakováním umožňuje dělat nové zajímavé vzory.
Funkce
Pomocí funkcí můžeme vytvořit nové vzory a umisťovat je na různá místa na plátně.
Ladění obrázků
Důležitou součástí programování je ladění, tedy hledání chyb a jejich opravování. V této sadě si to můžete natrénovat: dostanete připravený program a jen ho musíte mírně doladit.
Záludné
Sbírka náročnějších úloh na závěr.
Plošinovka
Ovládejte skákající postavu pomocí blokového programování.
Čarování
Pan Blob umí kouzlit! Dokáže třeba odčarovat všechny plošinky s trávou.
Duch
Pan Blob se dokáže proměnit na ducha. Jako duch dokáže přejít přes nebezpečné ostny nebo pavouky, ale neumí sbírat mince.
Rozcvička
Pan Blob se potřebuje dostat ke dveřím. Naučte ho, jakou akci má kdy provést, aby úspěšně splnil svoji misi.
Interakce
Vytvořte si vlastní pravidla hry a pak si hru zahrajte! V této sadě pan Blob dokáže reagovat nejen na prvky na plánu, ale i na kliknutí.
Interakce a střílení
Vytvořte si vlastní střílečku! Za využití klikání pomozte panu Blobovi překonat pavouky.
Interakce a čarování
Pan Blob bude čarovat a vy mu u toho můžete pomoct klikáním ve správnou chvíli.
Podmínky: základy
Pan Blob je inteligentní a nemusí u každého kaktusu dělat to stejné. Může se rozhodnout podle toho, zda kaktus roste na trávě, nebo písku.
Pavouci a střely
Pozor, některé plošinky hlídají obří pavouci. Pan Blob je však umí sestřelit.
Rozšířené podmínky
Aby se pan Blob mohl lépe rozhodovat, naučíme ho nové podmínky na směr chůze a počet mincí.
Interakce a podmínky
Nyní se pan Blob pustí do průzkumu záludnějších plošinových světů, na což se bude hodit využít podmínky i událost klikání.
Duch a podmínky
Pan Blob se opět potřebuje měnit v ducha, tentokrát ale jen za vhodných podmínek.
Čarování s podmínkami
Nyní pan Blob bude potřebovat jak čarování, tak podmínky.
Kombinace podmínek
V této sadě využijeme kombinace podmínek (logické spojky, vnořené podmínky).
Čítače
Pan Blob umí i počítat. Sice jen po jedné, ale i to stačí.
Záludné
Výběr těžších úloh. Některé jdou vyřešit i jednoduchým programem, nemusí být ale snadné to správné řešení najít.
Stavitel
Pomocí blokového programování vytvořte program pro stavitele Standu.
Základy stavitelství
Stavitel Standa se představuje a natrénuje si základní akce (chůze, přesun materiálu, stavění, kácení).
Stavby s plánováním
V této sadě čekají Standu úkoly jen za využití základních příkazů. Postup je však potřeba dobře naplánovat, aby byl efektivní.
Stavby s opakováním
Standa je pracovitý a dokáže toho postavit hodně. Pro zadávání úkolu se nám bude hodit příkaz opakuj
.
Stavby s opakováním: těžší
Úkoly využívající jen základní cyklus opakuj
. Je ale potřeba to dobře vymyslet.
Opakuj dokud
Tentokrát vyzkoušíme formu příkazu opakuj
s využitím podmínek.
Opakuj dokud: těžší
Mírně náročnější úkoly využívající cyklus opakuj dokud
.
Opakování a podmínky
Standu čekají náročnější stavební úkoly, bude se muset opakovaně rozhodovat podle aktuální situace v terénu.
Opakování a podmínky: těžší
Vnořené cykly
Funkce bez parametrů
Rekurze
Bonusová sada, ve které nejsou dostupné bloky pro opakování. Místo toho je potřeba vhodně využít rekurzivní funkce (funkce, které volají sami sebe).
Ladění programů
V této sadě jsou připravené programy, které jsou skoro správně. Jsou v nich drobné chyby, které máte za úkol najít a opravit ji.
Záludné
Kód kostky
Navigujte kostku po plánu podle zadaného programu. Procvičení schopnosti číst programy.
Rozcvička kostek
Madam Kostka a pan Kostka vyráží na procházku po herním plánu. Postupují ovšem přesně podle instrukcí.
Opakuj N×
Pro stručný zápis delší procházky využijeme pokyn opakuj.
Procházky s rozhodováním I
Průběh procházky může záviset na barvě pole nebo na počtu teček kostky.
Procházky s rozhodováním II
Nyní stojí kostky před složitějšími rozhodnutími.
Opakuj dokud
Doposud jsme měli cykly se zadaným počtem opakování. Nyní využijeme opakování podle podmínky.
Opakované rozhodování I
Když zkombinujeme opakování a podmínky, vzniknou již zajímavé trasy procházek.
Opakované rozhodování II
Dvojité opakování
Nyní máme programy, ve kterých se vyskytuje opakování uvnitř opakování. Z toho už se občas panu Kostkovi motá hlava.
Výpravy kostek
Kostky vyráží na výpravy, při kterých si vyzkouší příkazy různého typu a trochu záludnější programy.
Funkce kostky
Nyní naučíme kostky nové pokyny. A tyto pokyny hned využijeme pro stručný zápis zajímavé procházky.
Funkce s parametry
Nyní kostky naučíme funkce, jejichž význam záleží na vstupním parametru.
Robotanik
Jednoduché grafické ovládání, zapeklité programátorské úlohy.
Trénink
Vyzkoušejte si základní ovládání Robotanika.
Lehké
Sada úloh, které zvládne s trochou přemýšlení vyřešit i programátorský nováček.
Středně těžké
U těchto úloh už se budete muset trochu víc zamyslet, ale nejsou v nich ještě žádné záludné finty.
Těžké
Tady už to začíná být komplikovanější. U těchto příkladů už je často potřeba využít naplno princip rekurze (zanořování a vynořování z funkcí).
Opravdová výzva
Tyto úlohy už mohou dát zabrat i zkušenému programátorovi.
Python želva
Tvorba programů v Pythonu, kreslení obrázků želví grafikou.
Rekurze a fraktály
Náročné, bonusové téma pro pokročilé. Za využití rekurze můžeme pomocí želví grafiky kreslit elegantní fraktály. Jde to často krátkým programem, který však vůbec není lehké vymyslet...