- Posloupnosti příkazůVšechny souhrny k tomuto tématu
- Základní akce
- Vstup a výstup
- Pořadí příkazů
- Vnořené bloky
- Souběžné akce
Filtr podle ročníku
Algoritmy se skládají z příkazů, které určují, co má počítač udělat (vypiš znak A, nakresli jablko, popojdi dopředu). Při programování je proto potřeba vědět, které příkazy máme k dispozici a jaký je jejich přesný význam. Významnou skupinou příkazů jsou příkazy pro vstup a výstup, které umožňují programu interagovat se světem.
Jednotlivé příkazy pak skládáme do posloupností, a tím výtváříme složitější programy. Důležité je pořadí příkazů – různé pořadí může vést k výrazně odlišnému chování (pokud se otočíme doprava a uděláme krok vpřed, dojdeme jinam, než když nejprve uděláme krok vpřed a teprve potom se otočíme). Posloupnosti příkazů můžeme navíc obalovat do bloků, které můžeme vykonávat opakovaně nebo podmíněně pomocí složených příkazů (tomu se budeme věnovat v tématu cykly a podmínky).
Tipy k procvičování
Algoritmické myšlení se nejlépe procvičuje prakticky tvorbou programů. Zkušení programátoři píší programy v textových programovacích jazycích jako je například Python. Pro začátečníky je ale lepší začít s grafickým programování pomocí bloků, protože u toho se nemusí řešit detaily zápisu, ale mohou se soustředit na samotné algoritmy.
- Jako rozcvička a cvičení pro úplné začátečníky je vhodná Šipkovaná.
- Typický způsob procvičování základů algoritmického myšlení spočívá v interaktivním řešení úloh formou blokového programování. To nabízí cvičení Želví grafika, ProgMalování, Stavitel.
- Další cvičení (Rozhodovačka, Pexeso, Přesouvání, Krok po kroku) nabízí cílenější procvičení dílčích dovedností. Tato cvičení nemusí být tak atraktivní jako tvorba vlastních programů, ale jsou velmi užitečná pro důkladné pochopení principů.
- Konkrétní náměty na postup procvičování nabízí výukový modul Algoritmické myšlení a základy blokového programování.
Rozhodovačka
Rychlé procvičování výběrem ze dvou možností.
Posloupnosti příkazůlehkéVstup a výstup (lehké)
zadání: 40
Typicky zabere: 7 min
středníVstup a výstup (střední)
zadání: 41
Typicky zabere: 7 min
lehkéPořadí příkazů (lehké)
zadání: 53
Typicky zabere: 3 min
středníPořadí příkazů (střední)
zadání: 61
Typicky zabere: 5 min
těžkéPořadí příkazů (těžké)
zadání: 61
Typicky zabere: 7 min
Vláček: posloupnost akcílehkéVláček: posloupnost akcí (lehké)
zadání: 40
Typicky zabere: 4 min
Posloupnosti kouzellehkéPosloupnosti kouzel (lehké)
zadání: 37
Typicky zabere: 5 min
středníPosloupnosti kouzel (střední)
zadání: 55
Typicky zabere: 6 min
těžkéPosloupnosti kouzel (těžké)
zadání: 45
Typicky zabere: 5 min
Deaktivace bomby: posloupnostilehkéDeaktivace bomby: posloupnosti (lehké)
zadání: 40
Typicky zabere: 5 min
středníDeaktivace bomby: posloupnosti (střední)
zadání: 46
Typicky zabere: 6 min
těžkéDeaktivace bomby: posloupnosti (těžké)
zadání: 48
Typicky zabere: 7 min
středníVnořené bloky (střední)
zadání: 35
Typicky zabere: 3 min
těžkéVnořené bloky (těžké)
zadání: 44
Typicky zabere: 4 min
Pexeso
Hledání dvojic, které k sobě patří.
Posloupnosti příkazůlehkéZákladní akce (lehké)
zadání: 11
Typicky zabere: 3 min
Posloupnosti kouzellehkéPosloupnosti kouzel (lehké)
zadání: 8
Typicky zabere: 4 min
Želví obrázkystředníŽelví obrázky (střední)
zadání: 10
Typicky zabere: 5 min
Přesouvání
Přesouvání kartiček na správné místo. Jednoduché ovládání, zajímavé a neotřelé úlohy.
Posloupnosti příkazůSběr odpadulehkéSběr odpadu (lehké)
zadání: 10
Typicky zabere: 4 min
Bloudící myšlehkéBloudící myš (lehké)
zadání: 9
Typicky zabere: 5 min
středníBloudící myš (střední)
zadání: 9
Typicky zabere: 7 min
Stavby z kosteklehkéStavby z kostek (lehké)
zadání: 11
Typicky zabere: 6 min
středníStavby z kostek (střední)
zadání: 11
Typicky zabere: 6 min
Posloupnosti kouzellehkéPosloupnosti kouzel (lehké)
zadání: 12
Typicky zabere: 5 min
středníPosloupnosti kouzel (střední)
zadání: 12
Typicky zabere: 6 min
Šipkovaná
Navigujte skřítka do domečku. Logická úloha, která funguje jako rozcvička na programování.
Skřítkova rozcvička
Položte do lesa šipky, aby skřítek došel do svého domečku. Šipek je málo, tak ať vám vystačí.
Sběr hříbků
Než dojde skřítek domů, musí posbírat všechny hříbky.
Skoky
V lese jsou občas rybníčky. Skřítek je zvládne přeskočit, ale musíte mu přistavit na správné místo pružinku.
Víc skřítků
Máme tu několik skřítků a všichni chtějí do domečku. Někteří jsou navíc červení. A nikdo se nesmí srazit!
Pozor na skřeta!
V lese se objevil zlý skřet. Skřítek se musí dostat domů a vyhnout se mu.
Želví grafika
Vykreslování obrázků želví grafikou za využití blokového programování.
Základy
Pro začátek naučíme želvu základní příkazy pro posun a zatáčení a nakreslíme s ní pár jednoduchých obrazců. Pokud si sami potřebujete ujasnit, jak fungují úhly, zkuste nejdřív pexeso na úhly.
ProgMalování
Tvorba obrázků skládáním základním tvarů (např. kruh, čtverec), využití blokového programování.
Malovací rozcvička
Sada příkladů na rozcvičení a vyzkoušení ovládání.
Obrázky
Kreslení obrázků pomocí základních operací. Bude potřeba se trochu zamyslet nad správným pořadím...
Obrázky II
Trochu rozsáhlejší obrázky. Nevyžadují žádný velký nápad, jen trochu důslednosti.
Stavitel
Pomocí blokového programování vytvořte program pro stavitele Standu.
Základy stavitelství
Stavitel Standa se představuje a natrénuje si základní akce (chůze, přesun materiálu, stavění, kácení).
Kód kostky
Navigujte kostku po plánu podle zadaného programu. Procvičení schopnosti číst programy.
Rozcvička kostek
Madam Kostka a pan Kostka vyráží na procházku po herním plánu. Postupují ovšem přesně podle instrukcí.
NAPIŠTE NÁMDěkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.
Napište nám
Nevíte si rady?
Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:
Čeho se zpráva týká?
Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení LicenceZde nám můžete napsat vzkaz či popsat dojmy, jak se vám systém používá. Pokud máte nějakou zásadnější zprávu, zvolte prosím jednu z dalších kategorií.
Pokud hlásíte chybu, upřesněte prosím, v čem přesně spočívá. Pokud máte námět na rozšíření obsahu, uvítáme, když popíšete konkrétní ukázku. Nezasílejte prosím dotazy na prozrazení řešení úloh či na vysvětlení postupu.
Před položením dotazu prosím zkontrolujte časté dotazy.
Před položením dotazu si prosím projděte časté dotazy k přihlášení.
- Vstup a výstup