Blokové programování I (posloupnosti a cykly)

Typický ročník5.
Interval vhodných ročníků5.–6.
Učivoposloupnost příkazů, opakování (cykly), algoritmické myšlení, blokové programování
Předcházející modulLogické a algoritmické myšlení II
Navazující modulBlokové programování II (podmínky, ladění)
Bezprostřední výsledky učení
  • Správně přečte a pochopí zápis algoritmu jako posloupnosti kroků.
  • Rozpozná opakující se části algoritmu a nahradí je konstrukcí opakování.
  • Vytvoří, otestuje a upraví jednoduchý program v blokově orientovaném jazyce.
  • Použije program k řešení konkrétního úkolu nebo k tvorbě vizuálního výstupu.
Související RVP výsledky učení
  • INF-INF-002-ZV5-005 Sestaví v blokově orientovaném jazyce program, ve kterém používá opakování a podprogramy, opraví případné chyby.

Modul uvádí žáky do základů algoritmického myšlení prostřednictvím jednoduchého a intuitivního prostředí pro blokové programování. Žáci se naučí vytvářet algoritmy jako posloupnosti kroků a postupně si osvojí koncept opakování pomocí cyklů. Důraz je kladen na praktické procvičování formou řešení problémových úloh, vytváření jednoduchých programů i vizuálních výstupů. Modul podporuje rozvoj přesnosti, logického uvažování a schopnosti hledat opakující se vzory v úlohách.

1. Úvod
Seznámení s programy v intuitivních prostředích (šipky, kouzla, malování), lehké úlohy.
ŠipkovanáSkřítkova rozcvičkarozcvička
Sběr hříbkůrozcvička
Skokyrozcvička
PexesoZákladní akce • lehkérozcvička
Posloupnosti kouzel • lehké
Kód kostkyRozcvička kostek
PřesouváníPosloupnosti kouzel • lehké
RozhodovačkaPosloupnosti kouzel • lehké
Vláček: posloupnost akcí • lehké
ProgMalováníMalovací rozcvička
2. Posloupnosti příkazů
Tvorba programů skládajících se z posloupnosti příkazů, úlohy kladoucí důraz na správné pořadí akcí.
Souhrn tématuPořadí příkazů
RozhodovačkaPořadí příkazů • lehké
Deaktivace bomby: posloupnosti • lehké
PřesouváníSběr odpadu • lehkérozcvička
Bloudící myš • lehkérozcvička
Bloudící myš • střední
Posloupnosti kouzel • střední
PexesoŽelví obrázky • střední
Želví grafikaZáklady
StavitelZáklady stavitelství
3. Vstup a výstup, složitější posloupnosti příkazů
Pokračování předchozího bloku, mírně složitější příklady.
Souhrn tématuVstup a výstup
RozhodovačkaVstup a výstup • lehké
Vstup a výstup • střední
Posloupnosti kouzel • střední
Pořadí příkazů • střední
Deaktivace bomby: posloupnosti • střední
OznačováníPrůzkum vesmíru: pořadí příkazů • střední
Průzkum vesmíru: pořadí příkazů • těžké
ProgMalováníObrázky
Obrázky II
Skládání tvarů
StavitelStavby s plánováním
4. Opakované provádění příkazů I
Využití opakování pro zachycení pravidelností, jednoduché příklady.
Souhrn tématuOpakuj N×
PřesouváníVčelí smyčky • lehké
Sběr vlajek • lehké
Opakovací kouzla • lehké
Kód kostkyOpakuj N×
RozhodovačkaOpakovací kouzla • lehké
Opakuj N× • lehké
Deaktivace bomby: opakování • lehké
OznačováníPrůzkum vesmíru: opakování • střední
Průzkum vesmíru: opakování • těžké
ProgMalováníVzory s opakováním I
Želví grafikaObrázky s opakováním
5. Posloupnosti příkazů: těžké
Na úrovni tohoto modulu jsou už tyto sady náročnějším bonusem.
RozhodovačkaPosloupnosti kouzel • těžkébonus
Pořadí příkazů • těžkébonus
Deaktivace bomby: posloupnosti • těžkébonus
PřesouváníStavby z kostek • lehkébonus
Stavby z kostek • středníbonus
6. Opakované provádění příkazů II
Využití opakování, náročnější příklady.
PřesouváníVčelí smyčky • střední
Sběr vlajek • střední
Opakovací kouzla • střední
PexesoŽelví obrázky (s opakováním) • střední
Želví grafikaKreslení
Kreslení II
StavitelStavby s opakováním
Stavby s opakováním: těžší
RozhodovačkaOpakovací kouzla • střední
Opakuj N× • střední
Krok po krokuOpakuj N× • střední
PexesoOpakuj N× • střední
Opakovací kouzla • střední
ProgMalováníVzory s opakováním II
RozhodovačkaDeaktivace bomby: opakování • středníbonus
Opakuj N× • těžkébonus
Opakovací kouzla • těžkébonus

Náměty na doplňkové aktivity

Scratch

Využití nástroje Scratch pro tvorbu programů v otevřeném prostředí (jednoduché animace, příběhy).

Ztvárnění programů naživo

„Programátor“ zadává příkazy a „robot“ (spolužák) se podle nich pohybuje po třídě.

NAPIŠTE NÁM

Děkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.

Napište nám

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence