Blokové programování II (podmínky, ladění)

Typický ročník6.
Interval vhodných ročníků5.–7.
Učivopodmínky, větvení, ladění programů, blokové programování
Předcházející modulBlokové programování I (posloupnosti a cykly)
Navazující moduly
Bezprostřední výsledky učení
  • Rozpozná situace, kdy je vhodné v programu použít podmínky a větvení.
  • Vytvoří v blokově orientovaném jazyce program s větvením na základě podmínek.
  • Vyhledá a opraví chybu v programu, ověří správnost svého řešení testováním.
  • Vysvětlí chování programu krok po kroku a určí jeho účel.
Související RVP výsledky učení
  • INF-INF-002-ZV9-005 Po přečtení jednotlivých kroků algoritmu vysvětlí celý postup a určí problém, který je daným algoritmem řešen.
  • INF-INF-002-ZV9-007 V blokově orientovaném programovacím jazyce vytvoří přehledný program, používá opakování, větvení programu, proměnné.
  • INF-INF-002-ZV9-008 Průběžně ověřuje správnost vytvářeného postupu, zkouší program, opravuje chyby, posoudí efektivitu postupu, programu.

Tento modul rozšiřuje základní dovednosti blokového programování o práci s podmínkami a větvením algoritmu. Žáci se naučí řídit tok programu na základě splnění určitých podmínek a vytvářet interaktivní programy, které reagují na různé situace. Součástí modulu je také důraz na ladění, tedy hledání a opravu chyb v programech. Výuka navazuje na předchozí modul Blokové programování I (posloupnosti a cykly), na úvod může být vhodné zopakovat vybrané aktivity z tohoto předcházejícího modulu.

1. Podmínky a větvení
Úvodní představení podmínek, lehká cvičení.
Souhrn tématuPodmínky a větvení
Kód kostkyProcházky s rozhodováním I
PřesouváníOblékání příšerek • lehké
Rozhodovací stromy • lehké
RozhodovačkaPodmíněná kouzla: oblékání příšerek • lehké
Deaktivace bomby: podmínky • lehké
Podmínky a větvení • lehké
OznačováníDeaktivace bomby: podmínky • lehké
Deaktivace bomby: podmínky • střední
Deaktivace bomby: podmínky • těžké
2. Plošinovka
Úloha na blokové programování speciálně připravená na procvičení podmínek.
Souhrn tématuUdálosti
PlošinovkaRozcvička
Čarování
Interakce
Podmínky: základy
Pavouci a střely
Interakce a střílení
Interakce a čarování
3. Ladění programů
Cvičení, ve kterých jsou předpřipravené programy, ve kterých je drobná chyba. Úkolem je chybu najít a opravit.
ProgMalováníLadění obrázků
Želví grafikaLadění obrázků
4. Podmínky a větvení II
Mírně těžší příklady, napříč různými prostředími.
Kód kostkyProcházky s rozhodováním II
PřesouváníSběr vlajek: podmínky • střední
Oblékání příšerek • střední
RozhodovačkaPodmíněná kouzla: oblékání příšerek • střední
Deaktivace bomby: podmínky • střední
Deaktivace bomby: rozhodovací stromy • střední
Podmínky a větvení • střední
Krok po krokuPodmínky a větvení • střední
5. Plošinovka II
Těžší příklady z úlohy Plošinovka.
PlošinovkaDuch
Rozšířené podmínky
Interakce a podmínky
Čarování s podmínkami
Duch a podmínky
6. Bonus
Závěrečné náročnější příklady.
PlošinovkaKombinace podmínek
RozhodovačkaPodmíněná kouzla: oblékání příšerek • těžké
Deaktivace bomby: podmínky • těžké
Podmínky a větvení • těžké
PřesouváníVývojové diagramy: úpravy textu • středníbonus

Náměty na doplňkové aktivity

Scratch

Využití nástroje Scratch pro tvorbu programů v otevřeném prostředí (jednoduché animace, příběhy). Úlohy s otevřeným zadáním doporučujeme zařazovat až ke konci tohoto modulu.

Tvorba interaktivního příběhu (gamebook)

Žáci vytvářejí jednoduchý větvený příběh, ve kterém čtenář rozhoduje o dalším vývoji děje. Aktivita přirozeně navazuje na práci s podmínkami – každé rozhodnutí odpovídá větvi v programu. Příběh lze zpracovat jako papírový sešit s odkazy nebo jako interaktivní projekt v blokovém programování.

Programování fyzických robotů

Žáci programují robota (např. Ozobot), který se pohybuje po trase a reaguje na různé podmínky – například mění směr podle barvy čáry nebo vykoná jinou akci při setkání s překážkou.

NAPIŠTE NÁM

Děkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.

Napište nám

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence