Blokové programování II (podmínky, ladění)
Typický ročník | 6. |
Interval vhodných ročníků | 5.–7. |
Učivo | podmínky, větvení, ladění programů, blokové programování |
Předcházející modul | Blokové programování I (posloupnosti a cykly) |
Navazující moduly | |
Bezprostřední výsledky učení |
|
Související RVP výsledky učení |
|
Tento modul rozšiřuje základní dovednosti blokového programování o práci s podmínkami a větvením algoritmu. Žáci se naučí řídit tok programu na základě splnění určitých podmínek a vytvářet interaktivní programy, které reagují na různé situace. Součástí modulu je také důraz na ladění, tedy hledání a opravu chyb v programech. Výuka navazuje na předchozí modul Blokové programování I (posloupnosti a cykly), na úvod může být vhodné zopakovat vybrané aktivity z tohoto předcházejícího modulu.
Náměty na doplňkové aktivity
ScratchVyužití nástroje Scratch pro tvorbu programů v otevřeném prostředí (jednoduché animace, příběhy). Úlohy s otevřeným zadáním doporučujeme zařazovat až ke konci tohoto modulu.
Tvorba interaktivního příběhu (gamebook)Žáci vytvářejí jednoduchý větvený příběh, ve kterém čtenář rozhoduje o dalším vývoji děje. Aktivita přirozeně navazuje na práci s podmínkami – každé rozhodnutí odpovídá větvi v programu. Příběh lze zpracovat jako papírový sešit s odkazy nebo jako interaktivní projekt v blokovém programování.
Programování fyzických robotůŽáci programují robota (např. Ozobot), který se pohybuje po trase a reaguje na různé podmínky – například mění směr podle barvy čáry nebo vykoná jinou akci při setkání s překážkou.