
Podmínky a větvení
Nadřazené: Algoritmické myšlení
Předcházející: Posloupnost příkazů
Navazující: Podmíněný příkaz (if) v Pythonu, Ladění, hledání chyb, Funkce
Podmínky s proměnnými |
U většiny algoritmů potřebujeme, aby postup závisel na aktuálním stavu. Polévku musíme zahřívat a míchat, dokud nezačne vřít. Pokud při příjezdu na křižovatku svítí červená, auto musí zastavit.
Rozhodování podle podmínek zapisujeme pomocí slov pokud a jinak (v angličtině if a else). Názorné příklady:

Někdy větev „jinak“ nepoužíváme. Pokud podmínka není splněna, tak se v takovém případě neprovede žádná speciální akce:

Při vyjadřování podmínek často využíváme logické spojky (a zároveň, nebo, negace).
Vysvětlení mi pomohlo Vysvětlení mi nepomohlo

Rozhodovačka
Rychlé procvičování výběrem ze dvou možností.

Podmínky a větvení (lehké)
45 Zadání
Typicky zabere: 15 min
Ukázka




Podmínky a větvení (střední)
39 Zadání
Typicky zabere: 24 min
Ukázka
Lze takto zjednodušit?



Podmíněná kouzla: oblékání příšerek (střední)
42 Zadání
Typicky zabere: 11 min
Ukázka
Které kouzlo vyčaruje klobouk častěji?



Deaktivace bomby (lehké)
41 Zadání
Typicky zabere: 8 min
Ukázka
Zadejte číslo, které deaktivuje bombu.



Podmínky s proměnnými (střední)
46 Zadání
Ukázka




Podmínky s proměnnými (těžké)
35 Zadání
Ukázka




Přesouvání
Přesouvání kartiček na správné místo. Jednoduché ovládání, zajímavé a neotřelé úlohy.

Sběr vlajek: podmínky (střední)
13 Zadání
Typicky zabere: 6 min

Rozhodovací stromy (lehké)
9 Zadání
Typicky zabere: 6 min

Robotanik
Robotanik je programátorská úloha s jednoduchými pravidly, snadným ovládáním a mnoha zajímavými úlohami. Základní úlohy jsou řešitelné i pro úplné programátorské začátečníky. Pokročilé úlohy dají zabrat i zkušeným programátorům a poslouží především jako velmi dobrý trénink rekurze.
Pokud chcete zkusit na rozcvičení něco snadnějšího, zkuste hru Šipkovaná.
Trénink
Vyzkoušejte si základní ovládání Robotanika.
Lehké
Sada úloh, které zvládne s trochou přemýšlení vyřešit i programátorský nováček.