Želví grafika
Naprogramujte želvu, aby kreslila pěkné obrázky. Želva rozumí pokynům jako je „jdi dopředu“ či „zatoč doprava“. Programy tvoříte pomocí přetahování grafických bloků. Základní úlohy jsou jednoduché a zvládnou je i děti na prvním stupni ZŠ. Želva je však šikovná a zabaví i zdatné programátory – umí třeba i elegantní fraktály. Pokročilí řešitelé navíc mohou využít cvičení Python želva, ve kterém se želva programuje textově.
Zájemci najdou více informací o želví grafice v knížce od jednoho z autorů projektu Umíme programovat.
Naprogramujte želvu, aby kreslila pěkné obrázky. Želva rozumí pokynům jako je „jdi dopředu“ či „zatoč doprava“. Programy tvoříte pomocí přetahování grafických bloků. Začněte s jednoduchými obrázky a pokračujte až k fraktálům.
Čtverec z čtverců »
Přehled
Základy | vyřešeno 0 z 14 | |
Jednoduché kreslení | vyřešeno 0 z 14 | |
Kreslení | vyřešeno 0 z 10 | |
Vzory s opakováním | vyřešeno 0 z 8 | |
Správné úhly | vyřešeno 0 z 11 | |
Ladění obrázků | vyřešeno 0 z 5 | |
Kreslení II | vyřešeno 0 z 10 | |
Vzory s opakováním II | vyřešeno 0 z 9 | |
Želva s limitem | vyřešeno 0 z 9 | |
Proměnné | vyřešeno 0 z 8 | |
Záludné | vyřešeno 0 z 5 | |
Želví experimentárium | vyřešeno 0 z 5 |
Celkem vyřešeno: 0 z 108
Přehled krystaly
Základy | získáno 0 z 20 | |
Jednoduché kreslení | získáno 0 z 23 | |
Kreslení | získáno 0 z 16 | |
Vzory s opakováním | získáno 0 z 19 | |
Správné úhly | získáno 0 z 31 | |
Ladění obrázků | získáno 0 z 10 | |
Kreslení II | získáno 0 z 31 | |
Vzory s opakováním II | získáno 0 z 26 | |
Želva s limitem | získáno 0 z 27 | |
Proměnné | získáno 0 z 22 | |
Záludné | získáno 0 z 17 | |
Želví experimentárium | získáno 0 z 5 |
Celkem získáno: 0 z 247
Základy
Pro začátek naučíme želvu základní příkazy pro posun a zatáčení a nakreslíme s ní pár jednoduchých obrazců. Pokud si sami potřebujete ujasnit, jak fungují úhly, zkuste nejdřív pexeso na úhly.
Jednoduché kreslení
Přidáme želvě možnost opakovat příkazy, díky čemuž zvládne vykreslit už trochu zajímavější obrázky.
Kreslení
Aby to kreslení nebylo tak fádní, naučíme želvu malovat barevně a zvedat štětec.
Vzory s opakováním
Když správně použijete vnořené opakování, želva dokáže vykreslit zajímavé obrazce.
Správné úhly
Želva zvládne nakreslit pěkné hvězdy a další obrazce. Musíte jí ale říct, o jaký úhel má přesně zatočit. Zkuste ten správný úhel nehádat, ale vypočítat.
Ladění obrázků
V této sadě máte připravené programy, které jsou skoro správně. Ale jenom skoro. Zkuste v nich najít chybu a opravit ji.
Kreslení II
A teď si zkusíme nakreslit pár obrázků z (želvího) života. Kreslení těchto obrázků není sice úplně jednoduché, ale nevyžaduje žádný složitý nápad.
Vzory s opakováním II
Pár dalších vzorů s pravidelným opakováním. Některé vypadají komplikovaně, ale jdou všechny vykreslit snadno. Jen je potřeba se na ně správně podívat.
Želva s limitem
V této sadě máte za úkol psát pro želvu krátké programy – každá úloha má limit na počet příkazů. Dokážete najít ten správný, stručný zápis programu?
Proměnné
Naučíme želvu používat proměnné a ta nám díky tomu nakreslí pěkné spirály.
Záludné
Směsice těžších úloh. Jdou často řešit krátkým programem, ale může k tomu být potřeba ten správný nápad.
Želví experimentárium
Na závěr tu máme úlohy „na hraní“. U těchto úloh není žádné jasné zadání k vyřešení. Máte připravený program, se kterým můžete experimentovat.