Želví grafika

Naprogramujte želvu, aby kreslila pěkné obrázky. Želva rozumí pokynům jako je „jdi dopředu“ či „zatoč doprava“. Programy tvoříte pomocí přetahování grafických bloků. Základní úlohy jsou jednoduché a zvládnou je i děti na prvním stupni ZŠ. Želva je však šikovná a zabaví i zdatné programátory – umí třeba i elegantní fraktály. Pokročilí řešitelé navíc mohou využít cvičení Python želva, ve kterém se želva programuje textově.

Zájemci najdou více informací o želví grafice v knížce od jednoho z autorů projektu Umíme programovat.

Naprogramujte želvu, aby kreslila pěkné obrázky. Želva rozumí pokynům jako je „jdi dopředu“ či „zatoč doprava“. Programy tvoříte pomocí přetahování grafických bloků. Začněte s jednoduchými obrázky a pokračujte až k fraktálům.

Čtverec z čtverců  »
Vyřešené úlohy
Získané krystaly

Přehled

Základyvyřešeno 0 z 14
Jednoduché kreslenívyřešeno 0 z 14
Kreslenívyřešeno 0 z 10
Vzory s opakovánímvyřešeno 0 z 8
Správné úhlyvyřešeno 0 z 11
Ladění obrázkůvyřešeno 0 z 5
Kreslení IIvyřešeno 0 z 10
Vzory s opakováním IIvyřešeno 0 z 9
Želva s limitemvyřešeno 0 z 9
Proměnnévyřešeno 0 z 8
Záludnévyřešeno 0 z 5
Želví experimentáriumvyřešeno 0 z 5

Celkem vyřešeno: 0 z 108

Přehled krystaly

Základyzískáno 0 z 20
Jednoduché kreslenízískáno 0 z 23
Kreslenízískáno 0 z 16
Vzory s opakovánímzískáno 0 z 19
Správné úhlyzískáno 0 z 31
Ladění obrázkůzískáno 0 z 10
Kreslení IIzískáno 0 z 31
Vzory s opakováním IIzískáno 0 z 26
Želva s limitemzískáno 0 z 27
Proměnnézískáno 0 z 22
Záludnézískáno 0 z 17
Želví experimentáriumzískáno 0 z 5

Celkem získáno: 0 z 247

Základy

Pro začátek naučíme želvu základní příkazy pro posun a zatáčení a nakreslíme s ní pár jednoduchých obrazců. Pokud si sami potřebujete ujasnit, jak fungují úhly, zkuste nejdřív pexeso na úhly.

Jednoduché kreslení

Přidáme želvě možnost opakovat příkazy, díky čemuž zvládne vykreslit už trochu zajímavější obrázky.

Kreslení

Aby to kreslení nebylo tak fádní, naučíme želvu malovat barevně a zvedat štětec.

Vzory s opakováním

Když správně použijete vnořené opakování, želva dokáže vykreslit zajímavé obrazce.

Správné úhly

Želva zvládne nakreslit pěkné hvězdy a další obrazce. Musíte jí ale říct, o jaký úhel má přesně zatočit. Zkuste ten správný úhel nehádat, ale vypočítat.

Ladění obrázků

V této sadě máte připravené programy, které jsou skoro správně. Ale jenom skoro. Zkuste v nich najít chybu a opravit ji.

Kreslení II

A teď si zkusíme nakreslit pár obrázků z (želvího) života. Kreslení těchto obrázků není sice úplně jednoduché, ale nevyžaduje žádný složitý nápad.

Vzory s opakováním II

Pár dalších vzorů s pravidelným opakováním. Některé vypadají komplikovaně, ale jdou všechny vykreslit snadno. Jen je potřeba se na ně správně podívat.

Želva s limitem

V této sadě máte za úkol psát pro želvu krátké programy –⁠ každá úloha má limit na počet příkazů. Dokážete najít ten správný, stručný zápis programu?

Proměnné

Naučíme želvu používat proměnné a ta nám díky tomu nakreslí pěkné spirály.

Záludné

Směsice těžších úloh. Jdou často řešit krátkým programem, ale může k tomu být potřeba ten správný nápad.

Želví experimentárium

Na závěr tu máme úlohy „na hraní“. U těchto úloh není žádné jasné zadání k vyřešení. Máte připravený program, se kterým můžete experimentovat.

NAPIŠTE NÁM

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Časté dotazy Návody pro rodiče Návody pro učitele

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence