Nadřazené | Algoritmické myšlení » Základy algoritmického myšlení » Opakování |
Předcházející | Posloupnost příkazů |
Navazující | Funkce, Opakuj dokud, Vnořené cykly, Opakované rozhodování |
Kdybychom všechny algoritmy vyjadřovali jako prostou posloupnost akcí, byly by často velmi dlouhé a nepřehledné. Proto se snažíme v problémech hledat pravidelnosti a vzory a ty následně vyjádřit v algoritmu pomocí opakovaného provádění stejných instrukcí.
Základní forma opakování je cyklus s pevně daným počtem opakování (v programovacích jazycích se běžně označuje jako for cyklus). Takto například dáme želvě pokyn, aby vykreslila čtverec (který se skládá ze 4 stejných stran):

Při zápisu opakování musíme dávat dobrý pozor na to, co je součástí cyklu a co je mimo něj. Příklad:

První příklad opakuje pouze vykreslování jablek, kreslení jahody je mimo cyklus. Ve druhém příkladě se opakuje vykreslování jablek i jahod. Ve třetím příkladě nejdříve nakreslíme tři jablka, potom tři jahody.
Můžeme též použít cyklus, který se opakuje tak dlouho, dokud není splněná zadaná podmínka. Tyto cykly pokrývá navazující téma opakuj dokud.
Rozhodovačka
Rychlé procvičování výběrem ze dvou možností.
Opakování (lehké)
41 zadání
Typicky zabere: 4 min

Opakování (střední)
55 zadání
Typicky zabere: 5 min

Opakování (těžké)
44 zadání
Typicky zabere: 6 min

Opakovací kouzla (lehké)
48 zadání
Typicky zabere: 5 min

Opakovací kouzla (střední)
50 zadání
Typicky zabere: 6 min

Opakovací kouzla (těžké)
36 zadání
Typicky zabere: 6 min

Deaktivace bomby: opakování (lehké)
29 zadání
Typicky zabere: 5 min

Deaktivace bomby: opakování (střední)
51 zadání
Typicky zabere: 10 min

Deaktivace bomby: opakování (těžké)
53 zadání
Typicky zabere: 9 min

Pexeso
Hledání dvojic, které k sobě patří.
Opakování (střední)
12 zadání
Typicky zabere: 5 min

Opakovací kouzla (střední)
10 zadání
Typicky zabere: 5 min

Želví obrázky (s opakováním) (střední)
8 zadání
Typicky zabere: 8 min

Přesouvání
Přesouvání kartiček na správné místo. Jednoduché ovládání, zajímavé a neotřelé úlohy.
Sběr vlajek (lehké)
14 zadání
Typicky zabere: 5 min

Sběr vlajek (střední)
16 zadání
Typicky zabere: 4 min

Včelí smyčky (lehké)
14 zadání
Typicky zabere: 5 min

Včelí smyčky (střední)
14 zadání
Typicky zabere: 7 min

Opakovací kouzla (lehké)
8 zadání
Typicky zabere: 4 min

Opakovací kouzla (střední)
8 zadání
Typicky zabere: 5 min

Krok po kroku
V tomto cvičení doplňujete jednotlivé kroky v rozsáhlejším postupu. Jednotlivé úlohy jsou v podstatě řešené příklady, na kterých se můžete naučit, jak správně uvažovat o různých typech problémů.
Opakování (střední)
10 zadání
Typicky zabere: 5 min

Želví grafika
Vykreslování obrázků želví grafikou za využití blokového programování.
Obrázky s opakováním
Přidáme želvě možnost opakovat příkazy, díky čemuž zvládne vykreslit už trochu zajímavější obrázky.
Kreslení
Aby to kreslení nebylo tak fádní, naučíme želvu malovat barevně a zvedat štětec.
Kreslení II
A teď si zkusíme nakreslit pár obrázků z (želvího) života. Kreslení těchto obrázků není sice úplně jednoduché, ale nevyžaduje žádný složitý nápad.
ProgMalování
ProgMalování je zábavná kombinace programování a malování. Úkolem je nakreslit zajímavé obrázky pomocí programů, které tvoříte přetahováním připravených bloků.
Vzory s opakováním I
Zde máme navíc příkaz pro opakování, který využijeme pro vykreslování řad a vzorů.
Vzory s opakováním II
Pokročilejší sada využívající opakování.
Stavitel
Stavitel Standa má misi! A ne jen jednu. Aby svoje úkoly splnil, musí nosit kameny, kácet lesy a stavět domy, mlýny i hrady. Aby se v tom neztratil, potřebuje vaši pomoc – pomocí grafických bloků vytvořte program, podle kterého Standa svoji misi splní. Počet bloků, které můžete použít, je často omezený, takže bude potřeba se zamyslet a použít ten správný přístup...
Stavby s opakováním
Standa je pracovitý a dokáže toho postavit hodně. Pro zadávání úkolu se nám bude hodit příkaz opakuj
.
Kód kostky
Předtím, než se vrhneme na tvorbu vlastních programů, je velmi užitečné si natrénovat čtení a pochopení již vytvořených programů. Kód kostky je elegantní hra zaměřená přesně na tuto dovednost. Madam Kostka a pan Kostka vyráží na procházku po herním plánu. Postupují přesně podle zadaných instrukcí. Vyzkoušejte, zda jim rozumíte!
Opakování
Pro stručný zápis delší procházky využijeme pokyn opakuj.