- Cykly a podmínkyVšechny souhrny
- Opakuj N×
- Události
- Podmínky a větvení
- Opakuj dokud
- Opakované rozhodování
- Vnořené cykly
- Cykly a podmínky: mix
Filtr podle ročníku
Cvičení
Cykly a podmínky
NHJZkopírovat krátkou adresu (umime.to/NHJ)Ukázat QR kódVšechny souhrnyPrůběh programu můžeme řídit pomocí cyklů a podmínek. Cykly umožňují vykonávat příkazy opakovaně: buď zadaný počet opakování (opakuj N×), nebo dokud platí nějaká podmínka (opakuj dokud). Podmíněné příkazy umožňují vykonat část programu, pouze pokud platí určitá podmínka.
Cykly a podmínky lze kombinovat – můžeme je do sebe vnořovat. Často se používají zejména podmínky uvnitř cyklů (opakované rozhodování) a cykly uvnitř cyklů (vnořené cykly).
Tipy k procvičování
- Před procvičováním cyklů a podmínek je vhodné důkladně procvičit posloupnosti příkazů. Zejména je potřeba vědět, v jakém pořadí jsou příkazy vykonávány.
- Určování, které příkazy patří do těla cyklu a podmínek, lze procvičit samostatně v rámci tématu vnořené bloky.
- Před vytvářením vlastních programů je užitečné procvičit čtení kódu a pochopení principu cyklů a podmínek, k tomu lze využít cvičení Kód kostky, Rozhodovačku, Pexeso, Přesouvání a Krok po kroku.
- Důkladné procvičení podmínek a cyklů pak umožňuje řešení interaktivních programovacích úloh formou blokového programování. V Želví grafice a ProgMalování lze procvičovat cykly s daným počtem opakování (i vnořené), v Plošinovce podmínky, Stavitel pak umožňuje procvičení všech cyklů i podmíněných příkazů.
- Konkrétní náměty na postup procvičování nabízí výukové moduly Algoritmické myšlení a základy blokového programování (zaměřené na posloupnosti příkazů a cykly) a Blokové programování: podmínky, ladění (zaměřené na podmíněné příkazy a cyklus opakuj dokud).
Rozhodovačka
Rychlé procvičování výběrem ze dvou možností.
Cykly a podmínkylehkéOpakuj N× (lehké)
zadání: 42
Typicky zabere: 4 min
středníOpakuj N× (střední)
zadání: 50
Typicky zabere: 4 min
těžkéOpakuj N× (těžké)
zadání: 48
Typicky zabere: 6 min
Opakovací kouzlalehkéOpakovací kouzla (lehké)
zadání: 45
Typicky zabere: 4 min
středníOpakovací kouzla (střední)
zadání: 48
Typicky zabere: 6 min
těžkéOpakovací kouzla (těžké)
zadání: 43
Typicky zabere: 5 min
Deaktivace bomby: opakovánílehkéDeaktivace bomby: opakování (lehké)
zadání: 27
Typicky zabere: 6 min
středníDeaktivace bomby: opakování (střední)
zadání: 50
Typicky zabere: 7 min
těžkéDeaktivace bomby: opakování (těžké)
zadání: 56
Typicky zabere: 8 min
lehkéPodmínky a větvení (lehké)
zadání: 53
Typicky zabere: 8 min
středníPodmínky a větvení (střední)
zadání: 60
Typicky zabere: 7 min
těžkéPodmínky a větvení (těžké)
zadání: 58
Typicky zabere: 12 min
Podmíněná kouzla: oblékání příšereklehkéPodmíněná kouzla: oblékání příšerek (lehké)
zadání: 38
Typicky zabere: 5 min
středníPodmíněná kouzla: oblékání příšerek (střední)
zadání: 40
Typicky zabere: 6 min
těžkéPodmíněná kouzla: oblékání příšerek (těžké)
zadání: 44
Typicky zabere: 7 min
Deaktivace bomby: podmínkylehkéDeaktivace bomby: podmínky (lehké)
zadání: 49
Typicky zabere: 6 min
středníDeaktivace bomby: podmínky (střední)
zadání: 53
Typicky zabere: 5 min
těžkéDeaktivace bomby: podmínky (těžké)
zadání: 44
Typicky zabere: 6 min
Deaktivace bomby: rozhodovací stromystředníDeaktivace bomby: rozhodovací stromy (střední)
zadání: 40
Typicky zabere: 6 min
lehkéOpakuj dokud (lehké)
zadání: 30
Typicky zabere: 8 min
středníOpakuj dokud (střední)
zadání: 46
Typicky zabere: 8 min
těžkéOpakuj dokud (těžké)
zadání: 50
Typicky zabere: 8 min
Vláček: opakuj dokudstředníVláček: opakuj dokud (střední)
zadání: 40
Typicky zabere: 8 min
Deaktivace bomby: opakuj dokudstředníDeaktivace bomby: opakuj dokud (střední)
zadání: 41
Typicky zabere: 11 min
Vláček: opakované rozhodovánístředníVláček: opakované rozhodování (střední)
zadání: 35
Typicky zabere: 8 min
středníVnořené cykly (střední)
zadání: 34
Typicky zabere: 6 min
Vnořeně opakovací kouzlastředníVnořeně opakovací kouzla (střední)
zadání: 40
Typicky zabere: 7 min
Deaktivace bomby: vnořené cyklystředníDeaktivace bomby: vnořené cykly (střední)
zadání: 40
Typicky zabere: 7 min
Cykly a podmínky: mixlehkéCykly a podmínky: mix (lehké)
zadání: 120
Typicky zabere: 7 min
středníCykly a podmínky: mix (střední)
zadání: 190
Typicky zabere: 8 min
těžkéCykly a podmínky: mix (těžké)
zadání: 156
Typicky zabere: 10 min
Kouzla: mixlehkéKouzla: mix (lehké)
zadání: 83
Typicky zabere: 5 min
středníKouzla: mix (střední)
zadání: 128
Typicky zabere: 7 min
těžkéKouzla: mix (těžké)
zadání: 87
Typicky zabere: 6 min
Deaktivace bomby: mixlehkéDeaktivace bomby: mix (lehké)
zadání: 76
Typicky zabere: 6 min
středníDeaktivace bomby: mix (střední)
zadání: 184
Typicky zabere: 9 min
těžkéDeaktivace bomby: mix (těžké)
zadání: 100
Typicky zabere: 10 min
Přesouvání
Přesouvání kartiček na správné místo. Jednoduché ovládání, zajímavé a neotřelé úlohy.
Cykly a podmínkySběr vlajeklehkéSběr vlajek (lehké)
zadání: 14
Typicky zabere: 5 min
středníSběr vlajek (střední)
zadání: 16
Typicky zabere: 5 min
Včelí smyčkylehkéVčelí smyčky (lehké)
zadání: 14
Typicky zabere: 5 min
středníVčelí smyčky (střední)
zadání: 14
Typicky zabere: 8 min
Opakovací kouzlalehkéOpakovací kouzla (lehké)
zadání: 8
Typicky zabere: 4 min
středníOpakovací kouzla (střední)
zadání: 8
Typicky zabere: 5 min
Sběr vlajek: podmínkystředníSběr vlajek: podmínky (střední)
zadání: 13
Typicky zabere: 5 min
Oblékání příšereklehkéOblékání příšerek (lehké)
zadání: 10
Typicky zabere: 4 min
středníOblékání příšerek (střední)
zadání: 8
Typicky zabere: 6 min
Rozhodovací stromylehkéRozhodovací stromy (lehké)
zadání: 9
Typicky zabere: 5 min
Vláček: opakuj dokudstředníVláček: opakuj dokud (střední)
zadání: 21
Typicky zabere: 9 min
Pexeso
Hledání dvojic, které k sobě patří.
Cykly a podmínkystředníOpakuj N× (střední)
zadání: 12
Typicky zabere: 4 min
Opakovací kouzlastředníOpakovací kouzla (střední)
zadání: 10
Typicky zabere: 5 min
Želví obrázky (s opakováním)středníŽelví obrázky (s opakováním) (střední)
zadání: 8
Typicky zabere: 8 min
Krok po kroku
Doplňování jednotlivých kroků v rozsáhlejším postupu.
Cykly a podmínkystředníOpakuj N× (střední)
zadání: 10
Typicky zabere: 5 min
středníPodmínky a větvení (střední)
zadání: 10
Typicky zabere: 7 min
středníOpakuj dokud (střední)
zadání: 11
Typicky zabere: 7 min
Želví grafika
Vykreslování obrázků želví grafikou za využití blokového programování.
Obrázky s opakováním
Přidáme želvě možnost opakovat příkazy, díky čemuž zvládne vykreslit už trochu zajímavější obrázky.
Kreslení
Aby to kreslení nebylo tak fádní, naučíme želvu malovat barevně a zvedat štětec.
Kreslení II
A teď si zkusíme nakreslit pár obrázků z (želvího) života. Kreslení těchto obrázků není sice úplně jednoduché, ale nevyžaduje žádný složitý nápad.
Vzory s opakováním
Když správně použijete vnořené opakování, želva dokáže vykreslit zajímavé obrazce.
Želva s limitem
V této sadě máte za úkol psát pro želvu krátké programy – každá úloha má limit na počet příkazů. Dokážete najít ten správný, stručný zápis programu?
Vzory s opakováním II
Pár dalších vzorů s pravidelným opakováním. Některé vypadají komplikovaně, ale jdou všechny vykreslit snadno. Jen je potřeba se na ně správně podívat.
ProgMalování
Tvorba obrázků skládáním základním tvarů (např. kruh, čtverec), využití blokového programování.
Vzory s opakováním I
Zde máme navíc příkaz pro opakování, který využijeme pro vykreslování řad a vzorů.
Vzory s opakováním II
Pokročilejší sada využívající opakování.
Plošinovka
Ovládejte skákající postavu pomocí blokového programování.
Rozcvička
Pan Blob se potřebuje dostat ke dveřím. Naučte ho, jakou akci má kdy provést, aby úspěšně splnil svoji misi.
Interakce
Vytvořte si vlastní pravidla hry a pak si hru zahrajte! V této sadě pan Blob dokáže reagovat nejen na prvky na plánu, ale i na kliknutí.
Interakce a střílení
Vytvořte si vlastní střílečku! Za využití klikání pomozte panu Blobovi překonat pavouky.
Interakce a čarování
Pan Blob bude čarovat a vy mu u toho můžete pomoct klikáním ve správnou chvíli.
Podmínky: základy
Pan Blob je inteligentní a nemusí u každého kaktusu dělat to stejné. Může se rozhodnout podle toho, zda kaktus roste na trávě, nebo písku.
Pavouci a střely
Pozor, některé plošinky hlídají obří pavouci. Pan Blob je však umí sestřelit.
Rozšířené podmínky
Aby se pan Blob mohl lépe rozhodovat, naučíme ho nové podmínky na směr chůze a počet mincí.
Interakce a podmínky
Nyní se pan Blob pustí do průzkumu záludnějších plošinových světů, na což se bude hodit využít podmínky i událost klikání.
Duch a podmínky
Pan Blob se opět potřebuje měnit v ducha, tentokrát ale jen za vhodných podmínek.
Čarování s podmínkami
Nyní pan Blob bude potřebovat jak čarování, tak podmínky.
Kombinace podmínek
V této sadě využijeme kombinace podmínek (logické spojky, vnořené podmínky).
Stavitel
Pomocí blokového programování vytvořte program pro stavitele Standu.
Stavby s opakováním
Standa je pracovitý a dokáže toho postavit hodně. Pro zadávání úkolu se nám bude hodit příkaz
opakuj
.Stavby s opakováním: těžší
Úkoly využívající jen základní cyklus
opakuj
. Je ale potřeba to dobře vymyslet.Opakuj dokud
Tentokrát vyzkoušíme formu příkazu
opakuj
s využitím podmínek.Opakuj dokud: těžší
Mírně náročnější úkoly využívající cyklus
opakuj dokud
.Opakování a podmínky
Standu čekají náročnější stavební úkoly, bude se muset opakovaně rozhodovat podle aktuální situace v terénu.
Opakování a podmínky: těžší
Vnořené cykly
Kód kostky
Navigujte kostku po plánu podle zadaného programu. Procvičení schopnosti číst programy.
Opakuj N×
Pro stručný zápis delší procházky využijeme pokyn opakuj.
Procházky s rozhodováním I
Průběh procházky může záviset na barvě pole nebo na počtu teček kostky.
Procházky s rozhodováním II
Nyní stojí kostky před složitějšími rozhodnutími.
Opakuj dokud
Doposud jsme měli cykly se zadaným počtem opakování. Nyní využijeme opakování podle podmínky.
Opakované rozhodování I
Když zkombinujeme opakování a podmínky, vzniknou již zajímavé trasy procházek.
Opakované rozhodování II
Dvojité opakování
Nyní máme programy, ve kterých se vyskytuje opakování uvnitř opakování. Z toho už se občas panu Kostkovi motá hlava.
Výpravy kostek
Kostky vyráží na výpravy, při kterých si vyzkouší příkazy různého typu a trochu záludnější programy.
Robotanik
Jednoduché grafické ovládání, zapeklité programátorské úlohy.
Trénink
Vyzkoušejte si základní ovládání Robotanika.
Lehké
Sada úloh, které zvládne s trochou přemýšlení vyřešit i programátorský nováček.
NAPIŠTE NÁMDěkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.
Napište nám
Nevíte si rady?
Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:
Čeho se zpráva týká?
Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení LicenceZde nám můžete napsat vzkaz či popsat dojmy, jak se vám systém používá. Pokud máte nějakou zásadnější zprávu, zvolte prosím jednu z dalších kategorií.
Pokud hlásíte chybu, upřesněte prosím, v čem přesně spočívá. Pokud máte námět na rozšíření obsahu, uvítáme, když popíšete konkrétní ukázku. Nezasílejte prosím dotazy na prozrazení řešení úloh či na vysvětlení postupu.
Před položením dotazu prosím zkontrolujte časté dotazy.
Před položením dotazu si prosím projděte časté dotazy k přihlášení.
- Události