Cykly a podmínky

NHJ
Zkopírovat kód tématu
Zkopírovat krátkou adresu (umime.to/NHJ)
Ukázat QR kód

umime.to/NHJ


Stáhnout QR kód
Všechny souhrny

Průběh programu můžeme řídit pomocí cyklů a podmínek. Cykly umožňují vykonávat příkazy opakovaně: buď zadaný počet opakování (opakuj N×), nebo dokud platí nějaká podmínka (opakuj dokud). Podmíněné příkazy umožňují vykonat část programu, pouze pokud platí určitá podmínka.

Cykly a podmínky lze kombinovat – můžeme je do sebe vnořovat. Často se používají zejména podmínky uvnitř cyklů (opakované rozhodování) a cykly uvnitř cyklů (vnořené cykly).

Tipy k procvičování

  • Před procvičováním cyklů a podmínek je vhodné důkladně procvičit posloupnosti příkazů. Zejména je potřeba vědět, v jakém pořadí jsou příkazy vykonávány.
  • Určování, které příkazy patří do těla cyklu a podmínek, lze procvičit samostatně v rámci tématu vnořené bloky.
  • Před vytvářením vlastních programů je užitečné procvičit čtení kódu a pochopení principu cyklů a podmínek, k tomu lze využít cvičení Kód kostky, Rozhodovačku, Pexeso, Přesouvání a Krok po kroku.
  • Důkladné procvičení podmínek a cyklů pak umožňuje řešení interaktivních programovacích úloh formou blokového programování. V Želví graficeProgMalování lze procvičovat cykly s daným počtem opakování (i vnořené), v Plošinovce podmínky, Stavitel pak umožňuje procvičení všech cyklů i podmíněných příkazů.

Konkrétní náměty, jakým způsobem učivo procvičovat a v jakém pořadí, poskytují výukové moduly:

Blokové programování I (posloupnosti a cykly) 5.–6. ročník Úplné základy blokového programování.
Blokové programování II (podmínky, ladění) 5.–7. ročník Navazující modul s podmínkami a mírně složitějšími programy.
Souhrn mi pomohl
Souhrn mi nepomohl

Rozhodovačka

Rychlé procvičování výběrem ze dvou možností.


Cykly a podmínky
Opakuj N×  
Zobrazit souhrn tématu
Opakovací kouzla
Deaktivace bomby: opakování
Podmínky a větvení  
Zobrazit souhrn tématu
Podmíněná kouzla: oblékání příšerek
Deaktivace bomby: podmínky
Deaktivace bomby: rozhodovací stromy
Opakuj dokud  
Zobrazit souhrn tématu
Vláček: opakuj dokud
Deaktivace bomby: opakuj dokud
Opakované rozhodování  
Zobrazit souhrn tématu
Vláček: opakované rozhodování
Vnořené cykly  
Zobrazit souhrn tématu
Vnořeně opakovací kouzla
Deaktivace bomby: vnořené cykly
Cykly a podmínky: mix
Kouzla: mix
Deaktivace bomby: mix


Přesouvání

Přesouvání kartiček na správné místo. Jednoduché ovládání, zajímavé a neotřelé úlohy.


Cykly a podmínky
Opakuj N×  
Zobrazit souhrn tématu
Sběr vlajek
Včelí smyčky
Opakovací kouzla
Podmínky a větvení  
Zobrazit souhrn tématu
Sběr vlajek: podmínky
Oblékání příšerek
Rozhodovací stromy
Opakuj dokud  
Zobrazit souhrn tématu
Vláček: opakuj dokud


Označování

V zadaném obrázku či textu máte za úkol označit všechny oblasti, které splňují určitou vlastnost.


Cykly a podmínky
Opakuj N×  
Zobrazit souhrn tématu
Průzkum vesmíru: opakování
Podmínky a větvení  
Zobrazit souhrn tématu
Deaktivace bomby: podmínky


Pexeso

Hledání dvojic, které k sobě patří.


Cykly a podmínky
Opakuj N×  
Zobrazit souhrn tématu
Opakovací kouzla
Želví obrázky (s opakováním)


Krok po kroku

Doplňování jednotlivých kroků v rozsáhlejším postupu.


Cykly a podmínky
Opakuj N×  
Zobrazit souhrn tématu
Podmínky a větvení  
Zobrazit souhrn tématu
Opakuj dokud  
Zobrazit souhrn tématu


ProgMalování

Tvorba obrázků skládáním základním tvarů (např. kruh, čtverec), využití blokového programování.


Vzory s opakováním I

Vzory s opakováním II



Plošinovka

Ovládejte skákající postavu pomocí blokového programování.


Rozcvička

Interakce

Interakce a střílení

Interakce a čarování

Podmínky: základy

Pavouci a střely

Rozšířené podmínky

Interakce a podmínky

Duch a podmínky

Čarování s podmínkami

Kombinace podmínek



Kód kostky

Navigujte kostku po plánu podle zadaného programu. Procvičení schopnosti číst programy.


Opakuj N×

Procházky s rozhodováním I

Procházky s rozhodováním II

Opakuj dokud

Opakované rozhodování I

Opakované rozhodování II

Dvojité opakování

Výpravy kostek



Robotanik

Jednoduché grafické ovládání, zapeklité programátorské úlohy.


Trénink

Lehké



NAPIŠTE NÁM

Děkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.

Napište nám

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence