Cykly a podmínky
NHJPrůběh programu můžeme řídit pomocí cyklů a podmínek. Cykly umožňují vykonávat příkazy opakovaně: buď zadaný počet opakování (opakuj N×), nebo dokud platí nějaká podmínka (opakuj dokud). Podmíněné příkazy umožňují vykonat část programu, pouze pokud platí určitá podmínka.
Cykly a podmínky lze kombinovat – můžeme je do sebe vnořovat. Často se používají zejména podmínky uvnitř cyklů (opakované rozhodování) a cykly uvnitř cyklů (vnořené cykly).
Tipy k procvičování
- Před procvičováním cyklů a podmínek je vhodné důkladně procvičit posloupnosti příkazů. Zejména je potřeba vědět, v jakém pořadí jsou příkazy vykonávány.
- Určování, které příkazy patří do těla cyklu a podmínek, lze procvičit samostatně v rámci tématu vnořené bloky.
- Před vytvářením vlastních programů je užitečné procvičit čtení kódu a pochopení principu cyklů a podmínek, k tomu lze využít cvičení Kód kostky, Rozhodovačku, Pexeso, Přesouvání a Krok po kroku.
- Důkladné procvičení podmínek a cyklů pak umožňuje řešení interaktivních programovacích úloh formou blokového programování. V Želví grafice a ProgMalování lze procvičovat cykly s daným počtem opakování (i vnořené), v Plošinovce podmínky, Stavitel pak umožňuje procvičení všech cyklů i podmíněných příkazů.
- Konkrétní náměty na postup procvičování nabízí výukové moduly Algoritmické myšlení a základy blokového programování (zaměřené na posloupnosti příkazů a cykly) a Blokové programování: podmínky, ladění (zaměřené na podmíněné příkazy a cyklus opakuj dokud).
Rozhodovačka
Rychlé procvičování výběrem ze dvou možností.
Opakuj N× (lehké)
zadání: 42
Typicky zabere: 4 min

Opakuj N× (střední)
zadání: 50
Typicky zabere: 5 min

Opakuj N× (těžké)
zadání: 48
Typicky zabere: 6 min

Opakovací kouzla (lehké)
zadání: 45
Typicky zabere: 4 min

Opakovací kouzla (střední)
zadání: 48
Typicky zabere: 5 min

Opakovací kouzla (těžké)
zadání: 43
Typicky zabere: 5 min

Deaktivace bomby: opakování (lehké)
zadání: 27
Typicky zabere: 6 min

Deaktivace bomby: opakování (střední)
zadání: 50
Typicky zabere: 6 min

Deaktivace bomby: opakování (těžké)
zadání: 56
Typicky zabere: 8 min

Podmínky a větvení (lehké)
zadání: 53
Typicky zabere: 8 min

Podmínky a větvení (střední)
zadání: 60
Typicky zabere: 7 min

Podmínky a větvení (těžké)
zadání: 58
Typicky zabere: 11 min

Podmíněná kouzla: oblékání příšerek (lehké)
zadání: 38
Typicky zabere: 5 min

Podmíněná kouzla: oblékání příšerek (střední)
zadání: 40
Typicky zabere: 6 min

Podmíněná kouzla: oblékání příšerek (těžké)
zadání: 44
Typicky zabere: 8 min

Deaktivace bomby: podmínky (lehké)
zadání: 49
Typicky zabere: 6 min

Deaktivace bomby: podmínky (střední)
zadání: 53
Typicky zabere: 5 min

Deaktivace bomby: podmínky (těžké)
zadání: 44
Typicky zabere: 6 min

Deaktivace bomby: rozhodovací stromy (střední)
zadání: 40
Typicky zabere: 6 min

Opakuj dokud (lehké)
zadání: 30
Typicky zabere: 8 min

Opakuj dokud (střední)
zadání: 46
Typicky zabere: 8 min

Opakuj dokud (těžké)
zadání: 50
Typicky zabere: 8 min

Vláček: opakuj dokud (střední)
zadání: 40
Typicky zabere: 8 min

Deaktivace bomby: opakuj dokud (střední)
zadání: 41
Typicky zabere: 11 min

Vláček: opakované rozhodování (střední)
zadání: 35
Typicky zabere: 8 min

Vnořené cykly (střední)
zadání: 34
Typicky zabere: 6 min

Vnořeně opakovací kouzla (střední)
zadání: 40
Typicky zabere: 7 min

Deaktivace bomby: vnořené cykly (střední)
zadání: 40
Typicky zabere: 6 min

Cykly a podmínky: mix (lehké)
zadání: 120
Typicky zabere: 7 min

Cykly a podmínky: mix (střední)
zadání: 190
Typicky zabere: 8 min

Cykly a podmínky: mix (těžké)
zadání: 156
Typicky zabere: 10 min

Kouzla: mix (lehké)
zadání: 83
Typicky zabere: 5 min

Kouzla: mix (střední)
zadání: 128
Typicky zabere: 6 min

Kouzla: mix (těžké)
zadání: 87
Typicky zabere: 6 min

Deaktivace bomby: mix (lehké)
zadání: 76
Typicky zabere: 6 min

Deaktivace bomby: mix (střední)
zadání: 184
Typicky zabere: 9 min

Deaktivace bomby: mix (těžké)
zadání: 100
Typicky zabere: 10 min

Přesouvání
Přesouvání kartiček na správné místo. Jednoduché ovládání, zajímavé a neotřelé úlohy.
Sběr vlajek (lehké)
zadání: 14
Typicky zabere: 5 min

Sběr vlajek (střední)
zadání: 16
Typicky zabere: 5 min

Včelí smyčky (lehké)
zadání: 14
Typicky zabere: 5 min

Včelí smyčky (střední)
zadání: 14
Typicky zabere: 8 min

Opakovací kouzla (lehké)
zadání: 8
Typicky zabere: 4 min

Opakovací kouzla (střední)
zadání: 8
Typicky zabere: 5 min

Sběr vlajek: podmínky (střední)
zadání: 13
Typicky zabere: 5 min

Oblékání příšerek (lehké)
zadání: 10
Typicky zabere: 4 min

Oblékání příšerek (střední)
zadání: 8
Typicky zabere: 6 min

Rozhodovací stromy (lehké)
zadání: 9
Typicky zabere: 5 min

Vláček: opakuj dokud (střední)
zadání: 21
Typicky zabere: 9 min

Označování
V zadaném obrázku či textu máte za úkol označit všechny oblasti, které splňují určitou vlastnost.
Průzkum vesmíru: opakování (střední)
zadání: 45
Typicky zabere: 9 min

Deaktivace bomby: podmínky (střední)
zadání: 40
Typicky zabere: 9 min

Pexeso
Hledání dvojic, které k sobě patří.
Opakuj N× (střední)
zadání: 12
Typicky zabere: 4 min

Opakovací kouzla (střední)
zadání: 10
Typicky zabere: 5 min

Želví obrázky (s opakováním) (střední)
zadání: 8
Typicky zabere: 8 min

Krok po kroku
Doplňování jednotlivých kroků v rozsáhlejším postupu.
Opakuj N× (střední)
zadání: 10
Typicky zabere: 5 min

Podmínky a větvení (střední)
zadání: 10
Typicky zabere: 7 min

Opakuj dokud (střední)
zadání: 11
Typicky zabere: 7 min

Želví grafika
Vykreslování obrázků želví grafikou za využití blokového programování.
Obrázky s opakováním
Přidáme želvě možnost opakovat příkazy, díky čemuž zvládne vykreslit už trochu zajímavější obrázky.
Kreslení
Aby to kreslení nebylo tak fádní, naučíme želvu malovat barevně a zvedat štětec.
Kreslení II
A teď si zkusíme nakreslit pár obrázků z (želvího) života. Kreslení těchto obrázků není sice úplně jednoduché, ale nevyžaduje žádný složitý nápad.
Vzory s opakováním
Když správně použijete vnořené opakování, želva dokáže vykreslit zajímavé obrazce.
Želva s limitem
V této sadě máte za úkol psát pro želvu krátké programy – každá úloha má limit na počet příkazů. Dokážete najít ten správný, stručný zápis programu?
Vzory s opakováním II
Pár dalších vzorů s pravidelným opakováním. Některé vypadají komplikovaně, ale jdou všechny vykreslit snadno. Jen je potřeba se na ně správně podívat.
ProgMalování
Tvorba obrázků skládáním základním tvarů (např. kruh, čtverec), využití blokového programování.
Vzory s opakováním I
Zde máme navíc příkaz pro opakování, který využijeme pro vykreslování řad a vzorů.
Vzory s opakováním II
Pokročilejší sada využívající opakování.
Plošinovka
Ovládejte skákající postavu pomocí blokového programování.
Rozcvička
Pan Blob se potřebuje dostat ke dveřím. Naučte ho, jakou akci má kdy provést, aby úspěšně splnil svoji misi.
Interakce
Vytvořte si vlastní pravidla hry a pak si hru zahrajte! V této sadě pan Blob dokáže reagovat nejen na prvky na plánu, ale i na kliknutí.
Interakce a střílení
Vytvořte si vlastní střílečku! Za využití klikání pomozte panu Blobovi překonat pavouky.
Interakce a čarování
Pan Blob bude čarovat a vy mu u toho můžete pomoct klikáním ve správnou chvíli.
Podmínky: základy
Pan Blob je inteligentní a nemusí u každého kaktusu dělat to stejné. Může se rozhodnout podle toho, zda kaktus roste na trávě, nebo písku.
Pavouci a střely
Pozor, některé plošinky hlídají obří pavouci. Pan Blob je však umí sestřelit.
Rozšířené podmínky
Aby se pan Blob mohl lépe rozhodovat, naučíme ho nové podmínky na směr chůze a počet mincí.
Interakce a podmínky
Nyní se pan Blob pustí do průzkumu záludnějších plošinových světů, na což se bude hodit využít podmínky i událost klikání.
Duch a podmínky
Pan Blob se opět potřebuje měnit v ducha, tentokrát ale jen za vhodných podmínek.
Čarování s podmínkami
Nyní pan Blob bude potřebovat jak čarování, tak podmínky.
Kombinace podmínek
V této sadě využijeme kombinace podmínek (logické spojky, vnořené podmínky).
Stavitel
Pomocí blokového programování vytvořte program pro stavitele Standu.
Stavby s opakováním
Standa je pracovitý a dokáže toho postavit hodně. Pro zadávání úkolu se nám bude hodit příkaz opakuj
.
Stavby s opakováním: těžší
Úkoly využívající jen základní cyklus opakuj
. Je ale potřeba to dobře vymyslet.
Opakuj dokud
Tentokrát vyzkoušíme formu příkazu opakuj
s využitím podmínek.
Opakuj dokud: těžší
Mírně náročnější úkoly využívající cyklus opakuj dokud
.
Opakování a podmínky
Standu čekají náročnější stavební úkoly, bude se muset opakovaně rozhodovat podle aktuální situace v terénu.
Opakování a podmínky: těžší
Vnořené cykly
Kód kostky
Navigujte kostku po plánu podle zadaného programu. Procvičení schopnosti číst programy.
Opakuj N×
Pro stručný zápis delší procházky využijeme pokyn opakuj.
Procházky s rozhodováním I
Průběh procházky může záviset na barvě pole nebo na počtu teček kostky.
Procházky s rozhodováním II
Nyní stojí kostky před složitějšími rozhodnutími.
Opakuj dokud
Doposud jsme měli cykly se zadaným počtem opakování. Nyní využijeme opakování podle podmínky.
Opakované rozhodování I
Když zkombinujeme opakování a podmínky, vzniknou již zajímavé trasy procházek.
Opakované rozhodování II
Dvojité opakování
Nyní máme programy, ve kterých se vyskytuje opakování uvnitř opakování. Z toho už se občas panu Kostkovi motá hlava.
Výpravy kostek
Kostky vyráží na výpravy, při kterých si vyzkouší příkazy různého typu a trochu záludnější programy.
Robotanik
Jednoduché grafické ovládání, zapeklité programátorské úlohy.
Trénink
Vyzkoušejte si základní ovládání Robotanika.
Lehké
Sada úloh, které zvládne s trochou přemýšlení vyřešit i programátorský nováček.