Výukové moduly: Informatika
Logické myšlení a řešení problémů
Bezprostřední výsledky učení:
- Rozpozná opakující se vzory a dokáže je popsat vlastními slovy.
- Vyhledá společné vlastnosti v sadě objektů nebo situací.
- Vyřeší jednoduché úlohy vyžadující plánování kroků a prostorovou představivost.
- Sestaví jednoduchý algoritmický postup v prostředí s intuitivním významem akcí.
Související RVP OVU:
- INF-INF-002-ZV5-004 Navrhne posloupnost kroků řešení jednoduchého problému.
- INF-INF-001-ZV5-002 Znázorní konkrétní situaci na základě její analýzy a určení významných prvků a vztahů mezi nimi.
- MAT-MAT-004-ZV5-011 Vyhledá všechny prvky nebo skupiny prvků splňující dané podmínky.
- ZGM-MUV-000-ZV5-001 Zkoumá vzory a zákonitosti v různých matematických situacích.
Bezprostřední výsledky učení:
- Vyhledá a popíše pravidelnosti v číselných, grafických a symbolických řadách.
- Určí společnou vlastnost objektů v sadě a na jejím základě je třídí.
- Vyřeší úlohu vyžadující plánování pohybu v prostoru a předvídání důsledků kroků.
- Rozloží složitější obrazec na jednodušší prvky a využije jejich strukturu.
- Navrhne a zapíše jednoduchý algoritmický postup v prostředí s intuitivním významem (např. vizuální instrukce zapsané pomocí šipek).
Související RVP OVU:
- INF-INF-002-ZV5-004 Navrhne posloupnost kroků řešení jednoduchého problému.
- INF-INF-001-ZV5-002 Znázorní konkrétní situaci na základě její analýzy a určení významných prvků a vztahů mezi nimi.
- MAT-MAT-004-ZV5-011 Vyhledá všechny prvky nebo skupiny prvků splňující dané podmínky.
- ZGM-MUV-000-ZV5-001 Zkoumá vzory a zákonitosti v různých matematických situacích.
Bezprostřední výsledky učení:
- Rozpozná vzory a pravidelnosti v různých typech dat (obrázky, čísla, slova).
- Rozloží složité útvary a situace na jednodušší části a vysvětlí vztahy mezi nimi.
- Pro zadanou posloupnost nebo systém určí pravidlo, kterým se řídí.
- Uspořádá zadané příklady od konkrétních k obecným a zdůvodní své rozhodnutí.
Související RVP OVU:
- INF-INF-002-ZV9-007 V blokově orientovaném programovacím jazyce vytvoří přehledný program, používá opakování, větvení programu, proměnné.
- INF-INF-001-ZV9-003 Modeluje situace různými způsoby, včetně grafů nebo obdobných schémat.
Bezprostřední výsledky učení:
- Určí pravdivost výroků a správně formuluje jejich negaci.
- Rozliší a správně použije základní logické spojky (a, nebo, ne, jestliže – pak, „právě tehdy, když“).
- Vyhodnotí složený logický výraz pomocí pravdivostních tabulek.
- Systematicky zanalyzuje zadání a vyvodí logické důsledky.
- Vyřeší logické úlohy a hádanky s využitím logického uvažování a odvozování.
Související RVP OVU:
- KRP-RPS-000-ZV9-001 Reflektuje osobní a společné problémy s ohledem na různé perspektivy navrhovaných řešení.
- ZGM-MUV-000-ZV9-001 Aplikuje metody analýzy a syntézy při řešení komplexních matematických situací v různých kontextech.
- INF-INF-002-ZV9-007 V blokově orientovaném programovacím jazyce vytvoří přehledný program, používá opakování, větvení programu, proměnné.
Algoritmizace a programování
Bezprostřední výsledky učení:
- Správně přečte a pochopí zápis algoritmu jako posloupnosti kroků.
- Rozpozná opakující se části algoritmu a nahradí je konstrukcí opakování.
- Vytvoří, otestuje a upraví jednoduchý program v blokově orientovaném jazyce.
- Použije program k řešení konkrétního úkolu nebo k tvorbě vizuálního výstupu.
Související RVP OVU:
- INF-INF-002-ZV5-005 Sestaví v blokově orientovaném jazyce program, ve kterém používá opakování a podprogramy, opraví případné chyby.
Bezprostřední výsledky učení:
- Rozpozná situace, kdy je vhodné v programu použít podmínky a větvení.
- Vytvoří v blokově orientovaném jazyce program s větvením na základě podmínek.
- Vyhledá a opraví chybu v programu, ověří správnost svého řešení testováním.
- Vysvětlí chování programu krok po kroku a určí jeho účel.
Související RVP OVU:
- INF-INF-002-ZV9-005 Po přečtení jednotlivých kroků algoritmu vysvětlí celý postup a určí problém, který je daným algoritmem řešen.
- INF-INF-002-ZV9-007 V blokově orientovaném programovacím jazyce vytvoří přehledný program, používá opakování, větvení programu, proměnné.
- INF-INF-002-ZV9-008 Průběžně ověřuje správnost vytvářeného postupu, zkouší program, opravuje chyby, posoudí efektivitu postupu, programu.
Bezprostřední výsledky učení:
- Rozpozná situace, kdy použít různé typy cyklů (s pevným počtem opakování a s podmínkou).
- Vytvoří program s kombinací cyklů a podmínek, včetně vnořených struktur.
- Vysvětlí logiku vnořeného cyklu a jeho vliv na chování programu.
- Otestuje a odladí program využívající cykly a podmínky.
Související RVP OVU:
- INF-INF-002-ZV9-005 Po přečtení jednotlivých kroků algoritmu vysvětlí celý postup a určí problém, který je daným algoritmem řešen.
- INF-INF-002-ZV9-007 V blokově orientovaném programovacím jazyce vytvoří přehledný program, používá opakování, větvení programu, proměnné.
- INF-INF-002-ZV9-008 Průběžně ověřuje správnost vytvářeného postupu, zkouší program, opravuje chyby, posoudí efektivitu postupu, programu.
Bezprostřední výsledky učení:
- Vysvětlí, co je proměnná a jaký má význam v programování.
- Vysvětlí chování programu, ve kterém jsou použity proměnné.
- Vytvoří blokový program využívající proměnné, podmínky a cykly.
- Při tvorbě programu zvolí vhodné názvy proměnných a jejich typ (např. číslo, text).
- Najde a opraví chyby v práci s proměnnými.
Související RVP OVU:
- INF-INF-002-ZV9-005 Po přečtení jednotlivých kroků algoritmu vysvětlí celý postup a určí problém, který je daným algoritmem řešen.
- INF-INF-002-ZV9-007 V blokově orientovaném programovacím jazyce vytvoří přehledný program, používá opakování, větvení programu, proměnné.
- INF-INF-002-ZV9-008 Průběžně ověřuje správnost vytvářeného postupu, zkouší program, opravuje chyby, posoudí efektivitu postupu, programu.
Bezprostřední výsledky učení:
- Vysvětlí, co je funkce v programování a k čemu slouží.
- Rozpozná situace, kdy je vhodné použít funkci k zjednodušení programu.
- Vytvoří a použije vlastní funkci bez parametrů i s parametry v blokovém jazyce.
- Rozdělí složitější problém na dílčí části a každou z nich vyřeší samostatně.
Související RVP OVU:
- INF-INF-002-ZV9-006 Rozdělí problém na jednotlivě řešitelné části a navrhne postupy a algoritmy pro jeho řešení.
- INF-INF-002-ZV9-007 V blokově orientovaném programovacím jazyce vytvoří přehledný program, používá opakování, větvení programu, proměnné.
- INF-INF-002-ZV9-008 Průběžně ověřuje správnost vytvářeného postupu, zkouší program, opravuje chyby, posoudí efektivitu postupu, programu.
Bezprostřední výsledky učení:
- Shrne klíčové koncepty blokového programování a uplatní je při řešení náročnějších úloh.
- Vytvoří program v blokovém jazyce kombinující cykly, podmínky, proměnné a funkce.
- Přečte jednoduchý kód v jazyce Python a vysvětlí jeho funkci.
- Porovná blokový a textový zápis algoritmu a určí jejich společné prvky.
Související RVP OVU:
- INF-INF-002-ZV9-006 Rozdělí problém na jednotlivě řešitelné části a navrhne postupy a algoritmy pro jeho řešení.
- INF-INF-002-ZV9-007 V blokově orientovaném programovacím jazyce vytvoří přehledný program, používá opakování, větvení programu, proměnné.
- INF-INF-002-ZV9-008 Průběžně ověřuje správnost vytvářeného postupu, zkouší program, opravuje chyby, posoudí efektivitu postupu, programu.
Bezprostřední výsledky učení:
- Vysvětlí chování jednoduchého programu v jazyce Python.
- Vytvoří krátký program v Pythonu, který pracuje s čísly, texty a základními řídicími strukturami.
- Použije podmínky a cykly pro řízení toku programu v jednoduché úloze.
- Vytvoří a použije funkci se vstupními parametry a návratovou hodnotou.
- Odhalí a opraví základní chyby v programu (syntaktické, logické, běhové).
Související RVP OVU:
- Vysvětlí daný algoritmus, program; určí, zda je daný postup algoritmem.
- Analyzuje problém, rozdělí problém na menší části, rozhodne, které je vhodné řešit algoritmicky, své rozhodnutí zdůvodní; sestaví a zapíše algoritmy pro řešení problému.
- Vytvoří přehledný program pro vyřešení konkrétního problému s ohledem na jeho možné důsledky a svou odpovědnost za ně; používá opakování, větvení programu se složenými podmínkami, proměnné, seznamy, podprogramy s parametry a návratovými hodnotami.
Bezprostřední výsledky učení:
- Popíše datové typy řetězec, seznam a slovník a způsob jejich použití v Pythonu.
- Použije vhodné datové struktury při řešení úloh pracujících s textem, číselnými a kombinovanými daty.
- Rozdělí problém na menší části a vytvoří funkce pro jejich samostatné zpracování.
- Otestuje program na různých vstupech, odhalí a opraví chyby v kódu.
Související RVP OVU:
- Vysvětlí daný algoritmus, program; určí, zda je daný postup algoritmem.
- Analyzuje problém, rozdělí problém na menší části, rozhodne, které je vhodné řešit algoritmicky, své rozhodnutí zdůvodní; sestaví a zapíše algoritmy pro řešení problému.
- Ve vztahu k charakteru a velikosti vstupu hodnotí nároky algoritmů; porovná algoritmy podle různých hledisek, vybere pro řešený problém ten nejvhodnější; vylepší algoritmus podle zvoleného hlediska; zobecní řešení pro širší třídu problémů.
- Vytvoří přehledný program pro vyřešení konkrétního problému s ohledem na jeho možné důsledky a svou odpovědnost za ně; používá opakování, větvení programu se složenými podmínkami, proměnné, seznamy, podprogramy s parametry a návratovými hodnotami.
- Ověří správnost, najde a opraví případnou chybu v algoritmu, otestuje, odladí a optimalizuje program.
Data, informace a modelování
Bezprostřední výsledky učení:
- Vysvětlí, že informaci lze zaznamenat různými formami a uvede příklady zápisu informace pomocí obrázku, textu, symbolu či kódu.
- Vysvětlí rozdíly v účelu šifer a kódování a uvede příklady konkrétních šifer a kódů.
- Porovná různé způsoby kódování podle účelu.
- Rozluští jednoduchou šifru (např. posun písmen, záměna symbolů).
Související RVP OVU:
- INF-INF-001-ZV5-001 Uvede příklady dat, která ho obklopují a která mu mohou pomoci lépe se rozhodnout, vyslovuje odpovědi na základě dat.
- INF-INF-001-ZV5-003 Odvodí informace z daného modelu.
- INF-INF-001-ZV9-002 Navrhuje a porovnává různé způsoby kódování dat s cílem jejich uložení a přenosu.
Bezprostřední výsledky učení:
- Použije graf jako model jednoduché reálné situace.
- Uvede typické příklady modelů.
- Uvede příklady různých účelů modelů, určí účel zadaného modelu.
- Porozumí jednoduchým interaktivním simulacím, provede s nimi experimenty a popíše jejich význam.
Související RVP OVU:
- INF-INF-001-ZV9-003 Modeluje situace různými způsoby, včetně grafů nebo obdobných schémat.
Bezprostřední výsledky učení:
- Vysvětlí základní principy kódování textů, čísel, obrázků a zvuků.
- Převede číslo mezi desítkovou a binární soustavou.
- Rozliší bitmapovou a vektorovou grafiku, vysvětlí výhody a nevýhody jednotlivých formátů.
- Vysvětlí, co ovlivňuje velikost dat, rozliší ztrátovou a bezeztrátovou kompresi.
Související RVP OVU:
- INF-INF-001-ZV9-002 Navrhuje a porovnává různé způsoby kódování dat s cílem jejich uložení a přenosu.
Práce s daty
Bezprostřední výsledky učení:
- Uvede příklady sběru a záznamu dat v každodenních situacích.
- Zaznamená jednoduchá data do tabulky.
- Odpoví správně na otázky o významu dat zobrazených formou tabulky.
- Využije řazení dat v tabulce pro zodpovězení otázky o datech.
- Porozumí datům znázorněným v jednoduchém sloupcovém nebo koláčovém grafu, propojí je s odpovídající tabulkou.
Související RVP OVU:
- INF-INF-001-ZV5-001 Uvede příklady dat, která ho obklopují a která mu mohou pomoci lépe se rozhodnout, vyslovuje odpovědi na základě dat.
- INF-INF-003-ZV5-006 Rozezná, s jakými daty pracuje vybraný informační systém a jaký je jeho účel.
- INF-INF-003-ZV5-007 Zaznamenává do existující tabulky nebo seznamu číselná i nečíselná data pro vymezený problém.
Bezprostřední výsledky učení:
- Rozpozná základní prvky tabulky (buňka, řádek, sloupec).
- Vloží, upraví a uspořádá data v jednoduché tabulce.
- Použije základní aritmetické vzorce (např. součet, průměr) k výpočtům v tabulce.
- Správně odpoví na otázky založené na datech z rozsáhlejší tabulky.
Související RVP OVU:
- INF-INF-001-ZV9-001 Získá z dat informace, interpretuje data získaná pro řešení konkrétního problému.
- INF-INF-003-ZV9-010 Pro řešení problému vytvoří tabulku evidence dat a stanoví pravidla pro práci se záznamy.
Bezprostřední výsledky učení:
- Vysvětlí význam pojmů rozsah, relativní a absolutní odkaz a správně je použije ve vzorcích.
- Použije základní funkce tabulkového editoru pro výpočty nad daty (např. součty, průměry, minimum, maximum).
- Využije podmíněné výpočty pro automatické vyhodnocování údajů.
- Vysvětlí význam výsledků výpočtů v kontextu konkrétní úlohy.
Související RVP OVU:
- INF-INF-001-ZV9-001 Získá z dat informace, interpretuje data získaná pro řešení konkrétního problému.
- INF-INF-003-ZV9-010 Pro řešení problému vytvoří tabulku evidence dat a stanoví pravidla pro práci se záznamy.
- INF-INF-003-ZV9-011 V evidenci dat používá funkce pro automatické zpracování dat a nastavuje zobrazení dat s cílem řešit potřeby uživatelů.
Bezprostřední výsledky učení:
- Pojmenuje běžné typy grafů a vysvětlí, k čemu slouží.
- Porozumí datům zobrazeným formou grafů a propojí je s odpovídajícími tabulkami.
- Určí základní prvky grafu (osa, legenda, měřítko, popisky) a popíše jejich význam.
- Rozhodne, zda je graf vhodně zvolený pro daná data a cíl prezentace.
- Rozpozná nevhodné vizualizace a navrhne úpravy pro jasnější prezentaci dat.
Související RVP OVU:
- INF-INF-001-ZV9-001 Získá z dat informace, interpretuje data získaná pro řešení konkrétního problému.
- MAT-MAT-004-ZV9-011 Interpretuje a vytváří různě graficky prezentovaná data.
Bezprostřední výsledky učení:
- Vysvětlí základní pojmy související s umělou inteligencí a strojovým učením.
- Uvede konkrétní příklady využití AI v každodenním životě a rozliší realitu od přehnaných očekávání.
- Na jednoduchém příkladu ilustruje, jak strojové učení funguje (např. rozpoznávání obrázků).
- Vysvětlí, jak mohou trénovací data ovlivnit výstupy modelu a jak dochází ke zkreslení.
- Popíše základní etické problémy spojené s AI.
- Rozpozná situace, ve kterých je vhodné AI využít, a kdy je naopak potřeba lidské rozhodnutí.
Související RVP OVU:
- INF-INF-001-ZV9-004 Natrénuje model strojového učení a vyhodnotí, jak dobře model funguje.
Bezprostřední výsledky učení:
- Shromáždí a zpracuje data v tabulkovém editoru pomocí vzorců, funkcí a podmínek.
- Zobrazí data za použití vhodného typu grafu a vysvětlí přesný význam vizualizace.
- V konkrétních příkladech odhalí zkreslení v posbíraných datech nebo zavádějící vizualizace.
- Popíše účel a základní princip relační databáze.
- Vysvětlí význam jednoduchého dotazu zapsaného v jazyce SQL.
Související RVP OVU:
- Nastavuje účelné zobrazení dat, filtruje a řadí data úpravou databázového dotazu.
- Navrhne a vytvoří strukturu vzájemného propojení tabulek; navrhne procesy zpracování dat.
- Interpretuje získané výsledky a závěry, vyslovuje předpovědi na základě dat, uvažuje při tom omezení použitých modelů; posuzuje množství informace podle počtu možností, které jsou díky informaci vyloučeny; odhaluje chyby a manipulace v cizích interpretacích a závěrech.
Bezprostřední výsledky učení:
- Vysvětlí základní pojmy a principy fungování umělé inteligence a strojového učení.
- Na konkrétním příkladu popíše, jak strojové učení probíhá a co ovlivňuje kvalitu modelu.
- Rozpozná základní typy úloh strojového učení (klasifikace, regrese, shlukování) a uvede k nim příklady.
- Vysvětlí, jak může zkreslení v trénovacích datech ovlivnit chování modelu a proč je důležité ho rozpoznat.
- Popíše vybrané metody AI (např. prohledávání stavového prostoru, optimalizace) a jejich využití při řešení problémů.
- Rozliší mezi realistickými možnostmi a přehnanými očekáváními od AI, uvede příklady z praxe a fikce.
Související RVP OVU:
- Umělá inteligence: princip strojového učení; aplikace umělé inteligence; limity, přínosy a rizika umělé inteligence.
Digitální technologie
Bezprostřední výsledky učení:
- Dokáže použít základní digitální nástroje (e-mail, vyhledávač, správce souborů, mobilní zařízení) pro běžnou práci a komunikaci.
- Popíše základní bezpečnostní rizika a vysvětlí způsoby, jak se jim vyhnout (silná hesla, bezpečné připojení).
- Rozpozná základní komponenty počítače a jejich funkci.
- Při práci s digitálními zařízeními dodrží základní ergonomická pravidla.
Související RVP OVU:
- INF-INF-004-ZV5-008 Vybírá na základě zkušenosti aplikace a data pro řešení problému.
- INF-INF-004-ZV5-009 Používá digitální technologie připojené k síti nebo k sobě navzájem k posílání a získávání dat.
- INF-INF-004-ZV5-010 Rozpoznává rizika ztráty, poškození či zneužití dat při práci s digitálními technologiemi.
Bezprostřední výsledky učení:
- Vytvoří nebo upraví digitální obsah (např. dokument, prezentaci, obrázek) s ohledem na základní typografická a estetická pravidla.
- Uvede příklady nevhodného formátování a popíše, jak chyby opravit.
- Zohlední autorská práva a vhodně zvolí licenci při využití cizího digitálního obsahu.
- Pro zadanou situaci zvolí vhodné nástroje a formáty dat (konkrétně obrázků).
Související RVP OVU:
- KDI-TDO-000-ZV9-001 Generuje digitální obsah v různých formátech s cílem umocnit výstupy vlastní tvořivé činnosti.
Bezprostřední výsledky učení:
- Rozpozná běžné typy digitálních hrozeb (např. viry, spam, phishing).
- Vysvětlí základní bezpečnostní opatření při práci s digitálními zařízeními (např. silná hesla, dvoufázové ověření).
- Popíše, jak fungují informační systémy a jaké typy dat o uživateli mohou uchovávat.
- Popíše rizika sdílení osobních údajů v online prostředí a pro zadanou situaci kriticky zváží, zda je údaje vhodné sdílet.
Související RVP OVU:
- INF-INF-004-ZV9-013 Navrhne základní způsoby zabezpečení zařízení a systémů, se kterými pracuje, na základě posouzení rizik ztráty, poškození či zneužití dat.
Bezprostřední výsledky učení:
- Vysvětlí základní funkce jednotlivých částí počítače a jejich propojení v rámci počítačového systému.
- Rozliší různé typy softwaru (operační systémy, aplikační programy, systémové nástroje) a uvede příklady jejich použití.
- Vysvětlí roli operačního systému při správě zařízení a programů a popíše jeho základní funkce.
- Popíše principy fungování počítačových sítí.
- Vyřeší běžné technické problémy při používání digitálních zařízení.
Související RVP OVU:
- INF-INF-004-ZV9-012 Vybírá pro své potřeby hardware, software a způsob připojení digitálních zařízení do sítě na základě porozumění jejich vlastnostem.
- INF-INF-004-ZV9-014 Diskutuje o fungování digitálních technologií určujících trendy ve světě.
Bezprostřední výsledky učení:
- Vysvětlí základní pojmy z oblasti typografie a popíše vliv volby písma na čitelnost a dojem z textu.
- Použije základní pravidla sazby a interpunkce při úpravě textu pro webové prostředí.
- Popíše principy reprezentace a kombinace barev na webu, zohlední kontrast a přístupnost.
- Vytvoří jednoduché webové stránky pomocí HTML a CSS, strukturuje obsah a upraví jeho vzhled.
- Posoudí přívětivost a čitelnost uživatelského rozhraní z pohledu různých uživatelů.
Související RVP OVU:
- Rozpozná informační toky v systémech; analyzuje a hodnotí informační systémy z různých hledisek; zvažuje i nepřímé a nezamýšlené dopady informačního systému na různé skupiny.
- Otestuje správnost a použitelnost svého řešení, navrhne a realizuje potřebná vylepšení; během provozu informačního systému rozpozná funkčně či věcně nesprávný stav, zjistí jeho příčinu a navrhne způsob jeho odstranění.
- Určí jednotlivé uživatelské role, specifikuje jejich činnosti, navrhne, otestuje a přizpůsobí rozhraní uživatelům.
Bezprostřední výsledky učení:
- Rozliší základní hardwarové komponenty a popíše jejich funkci v počítači.
- Vysvětlí účel a vlastnosti operačního systému a porovná běžně používané systémy z hlediska uživatele.
- Popíše strukturu počítačové sítě, funkci síťových zařízení a princip přenosu dat.
- Vysvětlí roli síťových protokolů a způsob komunikace mezi zařízeními v síti.
- Pro typické problémy při práci s digitálními technologiemi určí zdroj problému a navrhne možná řešení.
- Navrhne a obhájí opatření k ochraně zařízení, dat a osobních údajů před poškozením či zneužitím.
Související RVP OVU:
- Rozlišuje jednotlivé operační systémy a vysvětlí rozdíly mezi nimi z uživatelského hlediska.
- Porovná jednotlivé způsoby propojení počítačů, charakterizuje počítačové sítě a internet; vysvětlí, pomocí čeho a jak je zajištěna komunikace mezi jednotlivými zařízeními v síti.
- Identifikuje a řeší problémy a výzvy vznikající při práci s digitálními zařízeními a poradí s nimi druhým.
- Chrání digitální zařízení, digitální obsah i osobní údaje před poškozením či zneužitím s vědomím změn v technologiích, které ovlivňují bezpečnost.