Blokové programování V (funkce)
Typický ročník | 9. |
Interval vhodných ročníků | 8.–10. |
Učivo | funkce bez parametrů, funkce s parametry, rozklad problému, znovupoužití kódu |
Předcházející moduly | |
Navazující modul | Shrnutí blokového programování a ukázka Pythonu |
Bezprostřední výsledky učení |
|
Související RVP výsledky učení |
|
Modul uvádí žáky do práce s funkcemi v blokovém programování a rozvíjí klíčový princip abstrakce. Žáci se naučí dělit problém na menší části, vytvářet a používat vlastní funkce – nejprve bez parametrů a následně s parametry. Důraz je kladen na přehlednou strukturu programu, opakované využití kódu a schopnost zobecňovat řešení. Modul navazuje na předchozí znalosti proměnných, cyklů a podmínek a představuje další krok ke komplexnějším algoritmům.
1. Funkce bez parametrů I | |||
Základní princip funkcí, jednoduchá intuitivní zadání. | |||
Průzkum vesmíru: funkce • lehké | |||
Průzkum vesmíru: funkce • střední | |||
Funkce kostky |
| ||
Funkce bez parametrů • lehké | |||
Vláček: funkce • střední | |||
2. Robotanik | |||
Volitelný, netradiční blok. Jednoduchý zápis programů, složité úlohy: zápis pomocí zjednodušených bloků („podbarvené šipky“), úlohy v pokročilejších sadách jsou nicméně myšlenkově hodně náročné. Většina zadání využívá princip funkcí. | |||
Trénink |
| ||
Lehké |
| ||
Středně těžké |
| ||
Těžké |
| ||
Opravdová výzva |
| ||
3. Funkce bez parametrů II | |||
Základní princip funkcí, složitější úlohy. | |||
Funkce bez parametrů | |||
Funkce bez parametrů • střední | |||
Průzkum vesmíru: funkce • těžké | |||
Obrázkové funkce • střední | |||
Funkce bez parametrů |
| ||
Funkce |
| ||
4. Funkce s parametry | |||
Rozšíření funkcí o využití parametrů. | |||
Funkce s parametry | |||
Funkce s parametry • střední | |||
Funkce s parametry • lehké | |||
Funkce s parametry • střední | |||
Funkce s parametry • těžké | |||
Vybarvování: volání funkcí s parametry • střední | |||
Vybarvování: volání funkcí s parametry • těžké | |||
Vybarvování: funkce s parametry • střední | |||
Vybarvování: funkce s parametry • těžké | |||
5. Použití funkcí | |||
Obecnější dovednosti rozkladu problémů a zobecňování programů (kde využití funkcí je jeden z typických nástrojů). Těžší úlohy na procvičení funkcí. | |||
Zobecňování programů | |||
Zobecňování programů • střední | |||
Rozklad programů | |||
Rozklad programů • střední | |||
Funkce bez parametrů • těžké | |||
Funkce s parametry |
|
Náměty na doplňkové aktivity
Grafický vzor pomocí funkcíŽáci vytvoří program (např. pomocí prostředí Scratch), který kreslí opakující se vzory (např. květ, mozaiku) pomocí funkcí s parametry.
Rozklad praktického problému na částiSkupinová aktivita, ve které žáci rozdělí reálný úkol (např. příprava na školní výlet) na jednotlivé části a popíší je jako „funkce“ se vstupy a výstupy.