Blokové programování V (funkce)

Typický ročník9.
Interval vhodných ročníků8.–10.
Učivofunkce bez parametrů, funkce s parametry, rozklad problému, znovupoužití kódu
Předcházející moduly
Navazující modulShrnutí blokového programování a ukázka Pythonu
Bezprostřední výsledky učení
  • Vysvětlí, co je funkce v programování a k čemu slouží.
  • Rozpozná situace, kdy je vhodné použít funkci k zjednodušení programu.
  • Vytvoří a použije vlastní funkci bez parametrů i s parametry v blokovém jazyce.
  • Rozdělí složitější problém na dílčí části a každou z nich vyřeší samostatně.
Související RVP výsledky učení
  • INF-INF-002-ZV9-006 Rozdělí problém na jednotlivě řešitelné části a navrhne postupy a algoritmy pro jeho řešení.
  • INF-INF-002-ZV9-007 V blokově orientovaném programovacím jazyce vytvoří přehledný program, používá opakování, větvení programu, proměnné.
  • INF-INF-002-ZV9-008 Průběžně ověřuje správnost vytvářeného postupu, zkouší program, opravuje chyby, posoudí efektivitu postupu, programu.

Modul uvádí žáky do práce s funkcemi v blokovém programování a rozvíjí klíčový princip abstrakce. Žáci se naučí dělit problém na menší části, vytvářet a používat vlastní funkce – nejprve bez parametrů a následně s parametry. Důraz je kladen na přehlednou strukturu programu, opakované využití kódu a schopnost zobecňovat řešení. Modul navazuje na předchozí znalosti proměnných, cyklů a podmínek a představuje další krok ke komplexnějším algoritmům.

1. Funkce bez parametrů I
OznačováníPrůzkum vesmíru: funkce • lehké
Průzkum vesmíru: funkce • střední
Kód kostkyFunkce kostky
RozhodovačkaFunkce bez parametrů • lehké
PřesouváníVláček: funkce • střední
2. Robotanik
RobotanikTrénink
Lehké
Středně těžké
Těžké
Opravdová výzva
3. Funkce bez parametrů II
Souhrn tématuFunkce bez parametrů
RozhodovačkaFunkce bez parametrů • střední
OznačováníPrůzkum vesmíru: funkce • těžké
PřesouváníObrázkové funkce • střední
StavitelFunkce bez parametrů
ProgMalováníFunkce
4. Funkce s parametry
Souhrn tématuFunkce s parametry
Krok po krokuFunkce s parametry • střední
RozhodovačkaFunkce s parametry • lehké
Funkce s parametry • střední
Funkce s parametry • těžké
OznačováníVybarvování: volání funkcí s parametry • střední
Vybarvování: volání funkcí s parametry • těžké
Vybarvování: funkce s parametry • střední
Vybarvování: funkce s parametry • těžké
5. Použití funkcí
Souhrn tématuZobecňování programů
RozhodovačkaZobecňování programů • střední
Souhrn tématuRozklad programů
RozhodovačkaRozklad programů • střední
Funkce bez parametrů • těžké
Kód kostkyFunkce s parametry

Náměty na doplňkové aktivity

Grafický vzor pomocí funkcí

Žáci vytvoří program (např. pomocí prostředí Scratch), který kreslí opakující se vzory (např. květ, mozaiku) pomocí funkcí s parametry.

Rozklad praktického problému na části

Skupinová aktivita, ve které žáci rozdělí reálný úkol (např. příprava na školní výlet) na jednotlivé části a popíší je jako „funkce“ se vstupy a výstupy.

NAPIŠTE NÁM

Děkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.

Napište nám

Nevíte si rady?

Před položením dotazu si prosím projděte návody:

Prosíme, nezasílejte dotazy na prozrazení řešení úloh či vysvětlení postupu. Pokud hlásíte chybu, upřesněte prosím, v čem přesně spočívá a připojte snímek obrazovky.

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence