Blokové programování V (funkce)

Typický ročník9.
Interval vhodných ročníků8.–10.
Učivofunkce bez parametrů, funkce s parametry, rozklad problému, znovupoužití kódu
Předcházející moduly
Navazující modulShrnutí blokového programování a ukázka Pythonu
Bezprostřední výsledky učení
  • Vysvětlí, co je funkce v programování a k čemu slouží.
  • Rozpozná situace, kdy je vhodné použít funkci k zjednodušení programu.
  • Vytvoří a použije vlastní funkci bez parametrů i s parametry v blokovém jazyce.
  • Rozdělí složitější problém na dílčí části a každou z nich vyřeší samostatně.
Související RVP výsledky učení
  • INF-INF-002-ZV9-006 Rozdělí problém na jednotlivě řešitelné části a navrhne postupy a algoritmy pro jeho řešení.
  • INF-INF-002-ZV9-007 V blokově orientovaném programovacím jazyce vytvoří přehledný program, používá opakování, větvení programu, proměnné.
  • INF-INF-002-ZV9-008 Průběžně ověřuje správnost vytvářeného postupu, zkouší program, opravuje chyby, posoudí efektivitu postupu, programu.

Modul uvádí žáky do práce s funkcemi v blokovém programování a rozvíjí klíčový princip abstrakce. Žáci se naučí dělit problém na menší části, vytvářet a používat vlastní funkce – nejprve bez parametrů a následně s parametry. Důraz je kladen na přehlednou strukturu programu, opakované využití kódu a schopnost zobecňovat řešení. Modul navazuje na předchozí znalosti proměnných, cyklů a podmínek a představuje další krok ke komplexnějším algoritmům.

1. Funkce bez parametrů I
Základní princip funkcí, jednoduchá intuitivní zadání.
OznačováníPrůzkum vesmíru: funkce • lehké
Průzkum vesmíru: funkce • střední
Kód kostkyFunkce kostky
RozhodovačkaFunkce bez parametrů • lehké
PřesouváníVláček: funkce • střední
2. Robotanik
Volitelný, netradiční blok. Jednoduchý zápis programů, složité úlohy: zápis pomocí zjednodušených bloků („podbarvené šipky“), úlohy v pokročilejších sadách jsou nicméně myšlenkově hodně náročné. Většina zadání využívá princip funkcí.
RobotanikTrénink
Lehké
Středně těžké
Těžké
Opravdová výzva
3. Funkce bez parametrů II
Základní princip funkcí, složitější úlohy.
Souhrn tématuFunkce bez parametrů
RozhodovačkaFunkce bez parametrů • střední
OznačováníPrůzkum vesmíru: funkce • těžké
PřesouváníObrázkové funkce • střední
StavitelFunkce bez parametrů
ProgMalováníFunkce
4. Funkce s parametry
Rozšíření funkcí o využití parametrů.
Souhrn tématuFunkce s parametry
Krok po krokuFunkce s parametry • střední
RozhodovačkaFunkce s parametry • lehké
Funkce s parametry • střední
Funkce s parametry • těžké
OznačováníVybarvování: volání funkcí s parametry • střední
Vybarvování: volání funkcí s parametry • těžké
Vybarvování: funkce s parametry • střední
Vybarvování: funkce s parametry • těžké
5. Použití funkcí
Obecnější dovednosti rozkladu problémů a zobecňování programů (kde využití funkcí je jeden z typických nástrojů). Těžší úlohy na procvičení funkcí.
Souhrn tématuZobecňování programů
RozhodovačkaZobecňování programů • střední
Souhrn tématuRozklad programů
RozhodovačkaRozklad programů • střední
Funkce bez parametrů • těžké
Kód kostkyFunkce s parametry

Náměty na doplňkové aktivity

Grafický vzor pomocí funkcí

Žáci vytvoří program (např. pomocí prostředí Scratch), který kreslí opakující se vzory (např. květ, mozaiku) pomocí funkcí s parametry.

Rozklad praktického problému na části

Skupinová aktivita, ve které žáci rozdělí reálný úkol (např. příprava na školní výlet) na jednotlivé části a popíší je jako „funkce“ se vstupy a výstupy.

NAPIŠTE NÁM

Děkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.

Napište nám

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence