Rozpoznávání vzorů, rozklad na části a abstrakce

Typický ročník6.
Interval vhodných ročníků5.–7.
Učivorozpoznávání a doplňování vzorů, rozklad obrazců a problémů na části, hledání pravidel a vztahů, symbolické a vizuální zobecňování, abstrakce, klasifikace
Předcházející modulLogické a algoritmické myšlení II
Navazující modulBlokové programování V (funkce)
Bezprostřední výsledky učení
  • Rozpozná vzory a pravidelnosti v různých typech dat (obrázky, čísla, slova).
  • Rozloží složité útvary a situace na jednodušší části a vysvětlí vztahy mezi nimi.
  • Pro zadanou posloupnost nebo systém určí pravidlo, kterým se řídí.
  • Uspořádá zadané příklady od konkrétních k obecným a zdůvodní své rozhodnutí.
Související RVP výsledky učení
  • INF-INF-002-ZV9-007 V blokově orientovaném programovacím jazyce vytvoří přehledný program, používá opakování, větvení programu, proměnné.
  • INF-INF-001-ZV9-003 Modeluje situace různými způsoby, včetně grafů nebo obdobných schémat.

Modul rozvíjí klíčové schopnosti informatického myšlení – rozpoznávání vzorů, dekompozici složitějších struktur na jednodušší části a tvorbu abstraktních reprezentací. Žáci se učí všímat si pravidelností, společných vlastností a vztahů mezi prvky. Pomocí hravých úloh trénují schopnost analyzovat strukturu obrazců a posloupností, vytvářet symbolické záznamy a aplikovat zobecnění. Modul zároveň rozvíjí algoritmické myšlení a připravuje půdu pro použití funkcí a dalších prvků strukturovaného programování.

1. Společné vlastnosti a vzory (slova a čísla)
RozhodovačkaSpolečná vlastnost: slova • těžké
Slovní vztahy • lehké
Slovní vztahy • střední
PřesouváníVztahy slov • lehké
2. Společné vlastnosti a vzory (obrázky)
PexesoKnoflíky a nitě • střední
PřesouváníTrojice • střední
Popis vzorů: Vyšívání • střední
Doplňování řad: geometrické útvary • střední
Postupná přeměna • střední
Doplňování řad: symboly • střední
OznačováníVetřelci v řadě: obrázky • střední
Vetřelci v řadě: obrázky • těžké
Vetřelci na mřížce: obrázky • střední
Vetřelci na mřížce: obrázky • těžké
Pracovní listDoplňování vzorů
3. Rozklad obrázků I
OznačováníVzory z dlaždic • lehké
Vzory z dlaždic • střední
Překrývání tvarů • lehké
Překrývání tvarů • střední
Vykrajování tvarů • lehké
4. Vzory v posloupnostech
PřesouváníDoplňování řad: čísla • střední
Doplňování řad: čísla • těžkébonus
Psaná odpověďVzory v posloupnostech • střední
Vzory v posloupnostech • těžkébonus
OznačováníVetřelci v řadě: čísla • lehké
Vetřelci v řadě: čísla • střední
Vetřelci v řadě: čísla • těžkébonus
Vetřelci na mřížce: čísla • střední
Vetřelci na mřížce: čísla • těžkébonus
5. Rozklad obrázků II
OznačováníVzory z dlaždic • těžké
Překrývání tvarů • těžké
Vykrajování tvarů • střední
PřesouváníRozklad obrázků • lehké
Rozklad obrázků • střední
Rozklad obrázků (s opakováním) • střední
Obrázky a vrstvy • lehké
PexesoRozklad obrázků (s opakováním) • střední
6. Odhalování tajného pravidla
PřesouváníKouzelné hůlky • střední
Kódy květin • střední
Obrázkový mixér • střední
OznačováníVybarvování: tajné pravidlo • střední
Vybarvování: tajné pravidlo • těžkébonus
Deaktivace bomby: tajné pravidlo • střední
Deaktivace bomby: tajné pravidlo • těžkébonus
7. Abstrakce
Princip abstrakce na obrázkových příkladech.
Souhrn tématuAbstrakce
PexesoKlasifikace obrázků • lehké
Abstrakce příšerek • střední
OznačováníAbstrakce • lehké
Abstrakce • střední
Abstrakce • těžké
PřesouváníŽebřík abstrakce • střední
Klasifikace • střední
Domino: abstrakce • střední

Náměty na doplňkové aktivity

Hra Zendo

Zendo je stolní hra, při které si jeden hráč myslí tajné pravidlo týkající se staveb z herních dílků. Ostatní mají za úkol toto pravidlo odhalit pomocí série dotazů, které mají formu staveb.

NAPIŠTE NÁM

Děkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.

Napište nám

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence