Logické a algoritmické myšlení II
Typický ročník | 4. |
Interval vhodných ročníků | 4.–5. |
Učivo | opakující se vzory a řady, společné vlastnosti objektů, symbolické a grafické zápisy, skládání obrazců, rozklad tvarů, bludiště, hledání cesty, logické strategie |
Předcházející modul | Logické a algoritmické myšlení I |
Navazující moduly | |
Bezprostřední výsledky učení |
|
Související RVP výsledky učení |
|
Tento modul systematicky navazuje na modul Logické a algoritmické myšlení I a dále rozvíjí schopnosti žáků v rozpoznávání struktur, vztahů a vzorců. Úlohy jsou navrženy tak, aby podpořily přesnější analytické myšlení, schopnost popsat a doplňovat pravidelné řady a intuitivně pracovat s principy algoritmizace. Žáci prostřednictvím herních aktivit procvičují vytváření a analýzu postupů, logické plánování a práci se symbolickým zápisem. Modul slouží jako přirozený most mezi raným logickým myšlením a pozdějším blokovým programováním.
1. Stejné vzory, společné vlastnosti | |||
Jako první krok si procvičíme hledání opakovaných výskytů stejných vzorů a pojmenování společných vlastností. | |||
Společná vlastnost: slova • lehké | |||
Společná vlastnost: příšerky • lehké | |||
Společná vlastnost: slova • střední | |||
Společná vlastnost: emodži • střední | |||
Náramky • střední | |||
Společná vlastnost: znaky a čísla • střední | |||
Stejné grafy • lehké | |||
Společná vlastnost • střední | |||
Společná vlastnost • těžké | |||
2. Vyhledávání a popis vzorů | |||
Tento blok pracuje především s posloupnostmi, které mají určitou pravidelnost (vzor) a úkolem je tuto pravidelnost odhalit a posloupnost doplnit. | |||
Vzory pozpátku • střední | |||
Doplňování řad: symboly • lehké | |||
Doplňování řad: čísla • lehké | |||
Postupná přeměna • lehké | |||
Číselné řady s popisem • lehké | |||
Číselné řady obrázkově • střední | |||
Zápis klikyháků • lehké | |||
3. Rozklad obrázků | |||
Důležitá dovednost v algoritmickém myšlení je „rozklad problému na podčásti“. V plné obecnosti je to náročná dovednost, zde začneme trénink na příkladech s obrázky. | |||
Vzory z dlaždic • lehké | |||
Barevné dlaždice • lehké | |||
Rozklad obrázků • lehké | |||
Rozklad tvarů • lehké | |||
4. Šipkovaná | |||
Lehčí zadání jsou zařazeny v předchozím moduly, pokud jimi žáci neprošli, je vhodné začít alespoň některými lehkými. | |||
Lesní výpravy II |
| ||
Pozor na skřeta! |
| ||
Mizející šipky |
| ||
Vybuchující muchomůrka |
| ||
Rotující šipky |
| ||
Kameny a hůlka |
| ||
5. Bludiště a logické úlohy | |||
Opět navazuje na předchozí modul, ve kterém jsou zařazeny jednodušší rozcvičky k jednotlivým typům úloh. | |||
Kulička a poklad: těžké |
| ||
Teleport |
| ||
Velká a malá |
| ||
Bludiště s bednami |
| ||
Nepřátelská koule |
| ||
Více pokladů: střední |
| ||
Více pokladů: těžké |
| ||
Více pokladů: výzva |
| ||
Skákačka: střední |
| ||
Střední |
| ||
Sokoban: střední |
|
Náměty na doplňkové aktivity
Navrhni si vlastní vzorVytvoření vlastního grafického nebo číselného vzoru s výzvou pro spolužáky (pojmenování vzoru, doplnění dalších prvků).
Fyzická skládačkaSkládání a rozkládání obrazců z dílků (např. Tangram, Soma kostky).