Výukové moduly: Informatika
Tento přehled uvádí formou klíčových slov hlavní učivo pokryté jednotlivými moduly.
Logické myšlení a řešení problémů | |
opakující se vzory, společné vlastnosti, směrové instrukce, hledání cesty, logické úlohy | |
opakující se vzory a řady, společné vlastnosti objektů, symbolické a grafické zápisy, skládání obrazců, rozklad tvarů, bludiště, hledání cesty, logické strategie | |
rozpoznávání a doplňování vzorů, rozklad obrazců a problémů na části, hledání pravidel a vztahů, symbolické a vizuální zobecňování, abstrakce, klasifikace | |
logické výroky a pravdivost, negace, implikace, ekvivalence, logické spojky a pravdivostní tabulky, zápis a vyhodnocování logických výrazů, dedukce a vyvozování důsledků, logické hádanky a úlohy s podmínkami | |
Algoritmizace a programování | |
posloupnost příkazů, opakování (cykly), algoritmické myšlení, blokové programování | |
podmínky, větvení, ladění programů, blokové programování | |
cyklus s podmínkou (opakuj dokud), opakované rozhodování, vnořené cykly, kombinace cyklů a podmínek, ladění programů | |
proměnné (princip a použití), výrazy s proměnnými, proměnné v cyklech a podmínkách, pojmenování a typy proměnných | |
funkce bez parametrů, funkce s parametry, rozklad problému, znovupoužití kódu | |
shrnutí blokového programování, Python – proměnné, cykly, podmínky, čtení kódu, želví grafika, ladění programů | |
algoritmus, syntaxe jazyka Python, proměnné a výrazy, cyklus for, cyklus while, logické výrazy a podmínky (if), funkce (definice, parametry, návratová hodnota), ladění programu, želví grafika | |
Python, datové typy, řetězce, seznamy, slovníky, operace s textem, funkce, ladění a testování programů | |
Data, informace a modelování | |
kódování informací obrázkem a textem, ikony a piktogramy, jednoduché šifry, kódování obrázků | |
modelování pomocí grafů, grafy a abstrakce, nejkratší cesty, vztah modelu a skutečnosti, využití simulací | |
binární soustava, bitmapová a vektorová grafika, kódování textu, digitální reprezentace zvuku, informace, velikost dat, komprese, principy přenosu dat | |
Práce s daty | |
tabulková data, řazení dat, získávání dat, sloupcové a koláčové grafy | |
tabulkový editor, buňky, řádky, sloupce, vkládání a úprava dat, řazení dat, základní výpočty a vzorce | |
tabulkový editor, rozsahy buněk, relativní a absolutní odkazy, výpočty s funkcemi, podmíněné výpočty, úprava a interpretace dat v tabulkách | |
typy grafů (sloupcové, spojnicové, koláčové, bodové, plošné), vztahy mezi tabulkami a grafy, čtení a interpretace grafů, zásady vizualizace dat, nevhodné a zavádějící vizualizace | |
umělá inteligence, strojové učení, zpracování dat, zkreslení v datech | |
sběr a formát dat, tabulkový editor (vzorce, funkce, podmínky), vizualizace, typy grafů, vizuální kódování, databáze, relace, dotazy, jazyk SQL, regulární výrazy | |
umělá inteligence, strojové učení, metody AI, prohledávání, splňování podmínek, optimalizace, zkreslení v datech, trénovací data, hodnocení modelu, limity a rizika AI | |
Digitální technologie | |
e-mail a online spolupráce, vyhledávání informací, hesla, vstupní a výstupní zařízení, typy souborů, mobilní zařízení, základy digitální bezpečnosti, ergonomie | |
typografie, úprava textu a prezentací, autorství a licence, digitální formáty a metadata, bitmapová a vektorová grafika, barevné modely (RGB) | |
počítačové viry, spam, sociální inženýrství, digitální identita, informační systémy | |
vstupní a výstupní zařízení, procesor, paměť, architektura počítače, software, operační systémy, typy souborů, počítačové sítě, internet, mobilní zařízení, řešení technických problémů, historie a typy počítačů | |
typografie a písmo, úprava textu, sazba, interpunkce, barvy a jejich reprezentace, RGB, principy webdesignu, HTML (struktura, značky, seznamy, tabulky), CSS (vlastnosti, barvy, rozvržení) | |
hardware, procesor, paměť, software, operační systémy, aplikace, typy souborů, počítačové sítě, přenos dat, protokoly, síťová zařízení, internet a web, digitální bezpečnost a ochrana dat, technické problémy a jejich řešení |