| Typický ročník | 12. |
| Interval vhodných ročníků | 11.–13. |
| Učivo | Python, datové typy, řetězce, seznamy, slovníky, operace s textem, funkce, ladění a testování programů |
| Předcházející modul | Programování v Pythonu I |
| Bezprostřední výsledky učení | - Popíše datové typy řetězec, seznam a slovník a způsob jejich použití v Pythonu.
- Použije vhodné datové struktury při řešení úloh pracujících s textem, číselnými a kombinovanými daty.
- Rozdělí problém na menší části a vytvoří funkce pro jejich samostatné zpracování.
- Otestuje program na různých vstupech, odhalí a opraví chyby v kódu.
|
| Související RVP výsledky učení | - Vysvětlí daný algoritmus, program; určí, zda je daný postup algoritmem.
- Analyzuje problém, rozdělí problém na menší části, rozhodne, které je vhodné řešit algoritmicky, své rozhodnutí zdůvodní; sestaví a zapíše algoritmy pro řešení problému.
- Ve vztahu k charakteru a velikosti vstupu hodnotí nároky algoritmů; porovná algoritmy podle různých hledisek, vybere pro řešený problém ten nejvhodnější; vylepší algoritmus podle zvoleného hlediska; zobecní řešení pro širší třídu problémů.
- Vytvoří přehledný program pro vyřešení konkrétního problému s ohledem na jeho možné důsledky a svou odpovědnost za ně; používá opakování, větvení programu se složenými podmínkami, proměnné, seznamy, podprogramy s parametry a návratovými hodnotami.
- Ověří správnost, najde a opraví případnou chybu v algoritmu, otestuje, odladí a optimalizuje program.
|
Modul navazuje na úvodní modul o Pythonu a zaměřuje se na efektivní práci s datovými typy v jazyce Python. Žáci se podrobněji seznámí s textovými řetězci, seznamy a slovníky a naučí se tyto struktury používat při řešení problémů. Pokročilejší žáci mají možnost nahlédnout i do práce se soubory a vyzkoušet si použití objektů.
Náměty na doplňkové aktivity
Šifrovací programOtevřený projekt, ve kterém je cílem vytvořit program, který zašifruje (příp. dešifruje) zadaný text podle zvolené šifry. Lze začít velmi jednoduchými šiframi typu „zápis pozpátku“ a využitím kódování (různé variace na zápis v morseovce). Pokročilejší žáci mohou zkusit generovat i obrázkové šifry – to lze i pomocí základních znalostí v Pythonu tak, že využijeme formát SVG. Jako inspiraci lze použít šifrátor.