Programování v Pythonu I

Typický ročník11.
Interval vhodných ročníků10.–13.
Učivoalgoritmus, syntaxe jazyka Python, proměnné a výrazy, cyklus for, cyklus while, logické výrazy a podmínky (if), funkce (definice, parametry, návratová hodnota), ladění programu, želví grafika
Předcházející modulShrnutí blokového programování a ukázka Pythonu
Navazující modulProgramování v Pythonu II
Bezprostřední výsledky učení
  • Vysvětlí chování jednoduchého programu v jazyce Python.
  • Vytvoří krátký program v Pythonu, který pracuje s čísly, texty a základními řídicími strukturami.
  • Použije podmínky a cykly pro řízení toku programu v jednoduché úloze.
  • Vytvoří a použije funkci se vstupními parametry a návratovou hodnotou.
  • Odhalí a opraví základní chyby v programu (syntaktické, logické, běhové).
Související RVP výsledky učení
  • Vysvětlí daný algoritmus, program; určí, zda je daný postup algoritmem.
  • Analyzuje problém, rozdělí problém na menší části, rozhodne, které je vhodné řešit algoritmicky, své rozhodnutí zdůvodní; sestaví a zapíše algoritmy pro řešení problému.
  • Vytvoří přehledný program pro vyřešení konkrétního problému s ohledem na jeho možné důsledky a svou odpovědnost za ně; používá opakování, větvení programu se složenými podmínkami, proměnné, seznamy, podprogramy s parametry a návratovými hodnotami.

Tento modul slouží jako úvod do programování v jazyce Python se zaměřením na porozumění základním principům algoritmizace a tvorby kódu. Žáci se naučí zapisovat jednoduché programy využívající proměnné, podmínky, cykly a funkce a pochopí, jak tyto prvky ovlivňují chování programu. Použití želví grafiky pomáhá snazšímu přechodu od blokového k textovému programování a podporuje vizuální pochopení programové logiky. Modul rozvíjí algoritmické a systematické myšlení a nabízí konkrétní zážitek z tvorby zajímavých programů.

1. Želví grafika
Želví grafika je intuitivní a nabízí přirozený přechod mezi blokovým a textovým programováním.
Želví grafikaZáklady
Obrázky s opakováním
Python želvaZáklady
Opakování
Ladění programů
2. Proměnné a výrazy
Souhrn tématuProměnné a číselné výrazy v Pythonu
RozhodovačkaProměnné a číselné výrazy v Pythonu • lehké
Psaná odpověďProměnné a číselné výrazy v Pythonu • lehké
RozhodovačkaProměnné a číselné výrazy v Pythonu • střední
Matematické funkce v Pythonu • střední
Proměnné a výrazy: mix • lehké
PexesoProměnné a číselné výrazy v Pythonu • střední
Programování v PythonuProměnné a číselné výrazy
3. Cyklus s pevným počtem opakování (for)
Souhrn tématuCyklus for v Pythonu
Kód kostkyKostky v Pythonu: for cyklus
RozhodovačkaCyklus for v Pythonu • lehké
Cyklus for v Pythonu • střední
Python želvaOpakování
Programování v PythonuCyklus for
Python želvaProměnné
4. Logické výrazy, podmínky (if)
Souhrn tématuLogické výrazy v Pythonu
Podmíněný příkaz (if) v Pythonu
RozhodovačkaLogické výrazy v Pythonu • lehké
Logické výrazy v Pythonu • střední
PexesoLogické výrazy v Pythonu • střední
Programování v PythonuLogické výrazy
RozhodovačkaPodmíněný příkaz (if) v Pythonu • lehké
Podmíněný příkaz (if) v Pythonu • střední
Psaná odpověďPodmíněný příkaz (if) v Pythonu • lehké
Programování v PythonuPodmíněný příkaz (if): základy
Podmíněný příkaz (if): těžší
Cyklus for s vnořenou podmínkou
RozhodovačkaLogické výrazy v Pythonu • těžké
Python želvaProměnné a podmínky
5. Cyklus s podmínkou (while)
Souhrn tématuCyklus while v Pythonu
Kód kostkyKostky v Pythonu: while cyklus
RozhodovačkaCyklus while v Pythonu • lehké
Cyklus while v Pythonu • střední
Programování v PythonuCyklus while
6. Funkce
Souhrn tématuFunkce v Pythonu
Kód kostkyKostky v Pythonu: funkce
PorozuměníFunkce v Pythonu
RozhodovačkaFunkce v Pythonu • lehké
Funkce v Pythonu • střední
Funkce v Pythonu • těžké
Python želvaFunkce
Funkce II
7. Jednoduché aplikace programování
Jednoduché příklady s čísly a textem řešené pomocí základních konstrukcí. Důraz zejména na použití vnořených cyklů, což je téma, které již není úplně intuitivní a má smysl jej důkladněji procvičit.
Souhrn tématuVnořené cykly v Pythonu
Programování v PythonuPosloupnosti
Úpravy programů
Řízení výpočtu
PorozuměníVnořené cykly v Pythonu
Python želvaVnořené cykly a zajímavé vzory

Náměty na doplňkové aktivity

Jednoduchá textová hra

Projekt, ve kterém je cílem vytvořit jednoduchou hru s textovým rozhraním. Základní možností je „hádání čísla“ (počítač vygeneruje náhodné číslo, uživatel tipuje svoje odhady a dostává informaci, zda číslo je větší či menší). Dále se lze inspirovat z tradičního žánru textovek.

NAPIŠTE NÁM

Děkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.

Napište nám

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence