Shrnutí blokového programování a ukázka Pythonu

Typický ročník9.
Interval vhodných ročníků9.–11.
Učivoshrnutí blokového programování, Python – proměnné, cykly, podmínky, čtení kódu, želví grafika, ladění programů
Předcházející moduly
Navazující modulProgramování v Pythonu I
Bezprostřední výsledky učení
  • Shrne klíčové koncepty blokového programování a uplatní je při řešení náročnějších úloh.
  • Vytvoří program v blokovém jazyce kombinující cykly, podmínky, proměnné a funkce.
  • Přečte jednoduchý kód v jazyce Python a vysvětlí jeho funkci.
  • Porovná blokový a textový zápis algoritmu a určí jejich společné prvky.
Související RVP výsledky učení
  • INF-INF-002-ZV9-006 Rozdělí problém na jednotlivě řešitelné části a navrhne postupy a algoritmy pro jeho řešení.
  • INF-INF-002-ZV9-007 V blokově orientovaném programovacím jazyce vytvoří přehledný program, používá opakování, větvení programu, proměnné.
  • INF-INF-002-ZV9-008 Průběžně ověřuje správnost vytvářeného postupu, zkouší program, opravuje chyby, posoudí efektivitu postupu, programu.

Modul završuje výuku blokového programování shrnutím klíčových programátorských konceptů (cykly, podmínky, proměnné, funkce) a představuje žákům textové programování na příkladu jazyka Python. Cílem je posílit dovednosti v oblasti algoritmizace a nabídnout plynulý přechod mezi vizuální a textovou formou zápisu. Python je představen v jednoduché formě jako „ochutnávka“, která má žákům ukázat, že základy textového programování jsou pochopitelné a dosažitelné. Téma přesahuje rámec výstupů RVP pro ZŠ, ale může být vhodným rozšířením výuky.

1. Ladění a úprava programů
Souhrn tématuLadění, hledání chyb
Krok po krokuLadění programů • střední
Souhrn tématuÚprava programů
Krok po krokuÚprava programů • střední
StavitelLadění programů
Želví grafikaÚprava programů
2. Záludné programování
Těžší zadání na blokové programování.
ŠipkovanáLesní výpravy III
Obtížné
Želví grafikaSprávné úhly
Záludné
ProgMalováníSkládání tvarů II
Záludné
PlošinovkaZáludné
StavitelZáludné
3. Python: čtení kódu
Úlohy, ve kterých je úkolem interpretovat zobrazený kód v Pythonu. Úlohy jsou vesměs jednoduché a význam programů odhadnutelných. Příklady lze tedy použít i jako ochutnávku Pythonu bez probírání teorie.
Kód kostkyKostky v Pythonu: rozcvička
Kostky v Pythonu: for cyklus
Kostky v Pythonu: while cyklus
Kostky v Pythonu: cykly a proměnné
Kostky v Pythonu: funkce
RozhodovačkaProměnné a číselné výrazy v Pythonu • lehké
Logické výrazy v Pythonu • lehké
Podmíněný příkaz (if) v Pythonu • lehké
Cyklus for v Pythonu • lehké
4. Python želva
Želví grafika tvoří dobrý úvod do programování v Pythonu. Úlohy jsou analogické těm dostupným v cvičení skrze blokové programování, význam základních příkazů je intuitivní.
Python želvaZáklady
Opakování
Ladění programů
5. Python základy
Zde již jsou úvodní úlohy na tvorbu programu v typickém prostředí pro Python (práce s textem, výpočty).
PexesoProměnné a číselné výrazy v Pythonu • střední
RozhodovačkaProměnné a číselné výrazy v Pythonu • střední
Programování v PythonuProměnné a číselné výrazy
Cyklus for
Logické výrazy

Náměty na doplňkové aktivity

Projekt

Do tohoto modulu se přirozeně hodí větší otevřený projekt, ve kterém žáci vytvářejí program, pro který si sami vymýšlejí zadání. Pro takový projekt se hodí například nástroj Scratch nebo programování fyzických robotů.

NAPIŠTE NÁM

Děkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.

Napište nám

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence