Typický ročník | 8. |
Interval vhodných ročníků | 7.–9. |
Učivo | tabulkový editor, rozsahy buněk, relativní a absolutní odkazy, výpočty s funkcemi, podmíněné výpočty, úprava a interpretace dat v tabulkách |
Předcházející modul | Tabulkový editor I |
Navazující moduly | |
Bezprostřední výsledky učení | - Vysvětlí význam pojmů rozsah, relativní a absolutní odkaz a správně je použije ve vzorcích.
- Použije základní funkce tabulkového editoru pro výpočty nad daty (např. součty, průměry, minimum, maximum).
- Využije podmíněné výpočty pro automatické vyhodnocování údajů.
- Vysvětlí význam výsledků výpočtů v kontextu konkrétní úlohy.
|
Související RVP výsledky učení | - INF-INF-001-ZV9-001 Získá z dat informace, interpretuje data získaná pro řešení konkrétního problému.
- INF-INF-003-ZV9-010 Pro řešení problému vytvoří tabulku evidence dat a stanoví pravidla pro práci se záznamy.
- INF-INF-003-ZV9-011 V evidenci dat používá funkce pro automatické zpracování dat a nastavuje zobrazení dat s cílem řešit potřeby uživatelů.
|
Modul se zaměřuje na zpracování a analýzu dat pomocí pokročilejších funkcí tabulkového editoru. Žáci se naučí využívat rozsahy, odkazy a běžně používané funkce k automatickému výpočtu hodnot a vytváření přehledných tabulek. Důraz je kladen na přenositelné dovednosti, nikoli na konkrétní software. Úvodní blok slouží jako opakování a zároveň mírné rozšíření předchozího modulu Tabulkový editor I.
1. Základní použití tabulek |
Názvy buněk, jednoduché výpočty, řazení. Témata z předcházejícího modulu, opakování a náročnější příklady. |
Rozhodovačka | Tabulky: buňky, řádky, sloupce • střední | |  Tabulky: buňky, řádky, sloupce • středníTypicky zabere: 6 min  |
| Tabulky: buňky, řádky, sloupce • těžké | |  Tabulky: buňky, řádky, sloupce • těžkéTypicky zabere: 7 min  |
Psaná odpověď | Tabulky: buňky, řádky, sloupce • střední | |  Tabulky: buňky, řádky, sloupce • středníTypicky zabere: 6 min  |
Rozhodovačka | Řazení dat v tabulkách • střední | |  Řazení dat v tabulkách • středníTypicky zabere: 7 min  |
| Řazení dat v tabulkách • těžké | |  Řazení dat v tabulkách • těžkéTypicky zabere: 7 min  |
Přesouvání | Řazení dat v tabulkách • střední | |  Řazení dat v tabulkách • středníTypicky zabere: 5 min  |
| Tabulky: početní operace • střední | |  Tabulky: početní operace • středníTypicky zabere: 7 min  |
Krok po kroku | Tabulky: početní operace • střední | |  Tabulky: početní operace • středníTypicky zabere: 9 min  |
Rozhodovačka | Tabulky: početní operace • střední | |  Tabulky: početní operace • středníTypicky zabere: 6 min  |
| Tabulky: početní operace • těžké | |  Tabulky: početní operace • těžkéTypicky zabere: 7 min  |
| | | |
2. Rozsahy |
Použití rozsahů buněk v tabulkovém editoru. |
Souhrn tématu | Tabulky: rozsahy | | |
Rozhodovačka | Tabulky: rozsahy • lehké | |  Tabulky: rozsahy • lehkéTypicky zabere: 5 min  |
| Tabulky: rozsahy • střední | |  Tabulky: rozsahy • středníTypicky zabere: 6 min  |
| Tabulky: rozsahy • těžké | bonus |  Tabulky: rozsahy • těžkéTypicky zabere: 7 min  |
Označování | Tabulky: rozsahy • lehké | |  Tabulky: rozsahy • lehkéTypicky zabere: 5 min  |
| Tabulky: rozsahy • střední | |  Tabulky: rozsahy • středníTypicky zabere: 4 min  |
| Tabulky: rozsahy • těžké | bonus |  Tabulky: rozsahy • těžkéTypicky zabere: 7 min  |
| | | |
3. Odkazy |
Odkazování buněk v tabulkách (především absolutní a relativní odkazy). |
Souhrn tématu | Tabulky: odkazy | | |
Rozhodovačka | Tabulky: odkazy • střední | |  Tabulky: odkazy • středníTypicky zabere: 7 min  |
| Tabulky: odkazy • těžké | |  Tabulky: odkazy • těžkéTypicky zabere: 9 min  |
| | | |
4. Výpočty s funkcemi |
Použití funkcí (např. součet, průměr, minimum) pro výpočty v tabulkách. |
Souhrn tématu | Tabulky: funkce | | |
Rozhodovačka | Tabulky: funkce • lehké | |  Tabulky: funkce • lehkéTypicky zabere: 6 min  |
| Tabulky: funkce • střední | |  Tabulky: funkce • středníTypicky zabere: 7 min  |
| Tabulky: funkce • těžké | bonus |  Tabulky: funkce • těžkéTypicky zabere: 10 min  |
Krok po kroku | Tabulky: funkce • střední | |  Tabulky: funkce • středníTypicky zabere: 6 min  |
| | | |
5. Opakování a samostatná práce s daty |
Úlohy, kde žáci dostanou připravenou tabulku a musí samostatně zvolit vhodný postup ke zpracování dat. |
Rozhodovačka | Tabulkový editor: mix • lehké | |  Tabulkový editor: mix • lehkéTypicky zabere: 6 min  |
Tabulky | Výdaje z výletu | |
|
| Statistiky jmen | |
|
| Počasí | |
|
Žáci pracují s vlastními daty, např. data týkající se školy nebo oblíbeného sportu.
Skupinové zamyšlení nad příklady využití tabulek v každodenním životě s důrazem na to, jakou roli v tomto využití hrají rozsahy, výpočty a podmínky.