Typický ročník | 9. |
Interval vhodných ročníků | 8.–10. |
Učivo | umělá inteligence, strojové učení, zpracování dat, zkreslení v datech |
Předcházející modul | Tabulkový editor II |
Navazující modul | Umělá inteligence a strojové učení (SŠ) |
Bezprostřední výsledky učení | - Vysvětlí základní pojmy související s umělou inteligencí a strojovým učením.
- Uvede konkrétní příklady využití AI v každodenním životě a rozliší realitu od přehnaných očekávání.
- Na jednoduchém příkladu ilustruje, jak strojové učení funguje (např. rozpoznávání obrázků).
- Vysvětlí, jak mohou trénovací data ovlivnit výstupy modelu a jak dochází ke zkreslení.
- Popíše základní etické problémy spojené s AI.
- Rozpozná situace, ve kterých je vhodné AI využít, a kdy je naopak potřeba lidské rozhodnutí.
|
Související RVP výsledky učení | |
Modul uvádí žáky do základních pojmů a principů umělé inteligence a strojového učení. Pomocí názorných příkladů se žáci seznámí s tím, co tyto technologie umí a neumí, jak fungují na základní úrovni a jak jsou ovlivněny vstupními daty. Důraz je kladen i na rozvoj kritického myšlení v souvislosti s etickými otázkami, zkreslením dat, odpovědným využíváním AI a dopady jejího nasazení ve společnosti. Tento modul je zatím v přípravě. Pracujeme na rozšíření cvičení a pokrytí dalších témat. V průběhu podzimu 2025 bude k dispozici rozšířená verze modulu.