Před rokem 1950
- Karel Čapek napsal divadelní hru R.U.R, ve které bylo poprvé použito slovo robot (1920).
- První počítače, používané především pro výpočty v průběhu druhé světové války (např. pro dešifrování).
- První model neuronu, který se stal základem neuronových sítí.
1950–1960
- Základy umělé inteligence jako vědy, první principy algoritmů umělé inteligence.
- Alan Turing navrhuje test strojové inteligence (Turingův test), kdy člověk musí rozpoznat, zda komunikuje s počítačem či člověkem.
- Začátek vývoje průmyslových robotů.
1960–1970
- Využívání pravidlových systémů a logického odvozování, rozvoj technik prohledávání stavového prostoru.
- První chatovací programy (např. Eliza).
- První programy hrající deskové hry (např. dámu, piškvorky) na úrovni amatéra.
- První samostatně se pohybující roboti (např. Shakey).
- Základy zpracování přirozeného jazyka, první demonstrace strojového překladu.
- Základy rozpoznávání obrazu.
1970–1990
- Na konci 70. let (a znova na konci 80.let ) došlo kvůli nenaplněným očekáváním k útlumu počátečního optimismu ohledně umělé inteligence, pokles financování (období nazývané „zima umělé inteligence“).
- Rozvoj tzv. „expertních systémů“ využívajících znalosti a pravidla získaná od odborníků na daný problém. (Strojové učení se zatím příliš nepoužívá.)
1990–2000
- Rozvoj pravděpodobnostních a statistických metod umožňujících práci s nejistotou.
- Rozvoj internetu a webu, využití umělé inteligence pro vyhledávání.
- Program Deep Blue porazil velmistra ve hře šachy. (Program byl založený na prohledávání stavového prostoru; strojové učení se začalo výrazně používat až později.)
- Samořiditelná auta použitelná v omezených podmínkách a za kontroly.
2000–2010
- Se zvyšováním množství dostupných dat a výpočetního výkonu se stává populárnější strojové učení. (Neuronové sítě se však zatím stále používají spíše okrajově, jiné modely dosahují lepších výsledků.)
- Rozvoj doporučovacích systémů (Netflix, YouTube, Amazon).
- Začínají se prodávat robotické vysavače.
- Samořiditelná auta zvládající i dlouhé terénní trasy nebo realistický provoz (zatím bez většího samostatného použití v běžném provozu).
- IBM Watson vyhrál nad lidmi ve hře Jeopardy! (odpovídání vědomostních otázek).
2010–2020
- Díky dalšímu zvyšování množství dostupných dat a výpočetního výkonu nastává prudký rozvoj oblasti „hluboké učení“ – využití hlubokých neuronových sítí trénovaných na velmi rozsáhlých datech.
- Rozpoznávání řeči na úrovni srovnatelné s lidmi, rozšíření hlasových virtuálních pomocníků (Siri, Alexa).
- Výrazné zlepšení rozpoznání obrazu (např. obličejů na fotografiích).
- Vítězství umělé inteligence nad lidmi v dalších hrách: go, poker. Schopnost hrát jednoduché počítačové hry čistě na základě obrazového vstupu.
- Autonomní auta použitelná v běžném provozu.
2020–2030
- Využití neuronových sítí pro určování 3D struktury proteinů (AlphaFold).
- Rozvoj generativní umělé inteligence: vytváření obrázků, generování textů, chatovací programy.
- Vznikají první zákony (např. pakt EU) regulující použití umělé inteligence.