Historie umělé inteligence

umime.to/M42


Stáhnout QR kód

Nadřazené Digitální technologie » Umělá inteligence » Historie umělé inteligence
Předcházející Aplikace a schopnosti umělé inteligenceHistorie počítačů

Cvičení

Rozhodovačka

Před rokem 1950

  • Karel Čapek napsal divadelní hru R.U.R, ve které bylo poprvé použito slovo robot. (1920)
  • První počítače, používané především pro výpočty v průběhu druhé světové války (např. pro dešifrování).

1950-1960

  • Alan Turing navrhuje test strojové inteligence (Turingův test), kdy člověk musí rozpoznat, zda komunikuje s počítačem či člověkem.
  • Základy umělé inteligence jako vědy, první principy algoritmů umělé inteligence.

1960-1970

  • První chatovací programy (např. Eliza).
  • První programy hrající deskové hry (např. dámu, piškvorky) na úrovni amatéra.
  • První samostatně se pohybující roboti (např. Shakey).
  • Základy zpracování přirozeného jazyka.
  • Základy rozpoznávání obrazu.

1970-1990

  • Útlum počátečního optimismu ohledně umělé inteligence, pokles financování (období nazývané „zima umělé inteligence“).

1990-2000

  • Rozvoj internetu a webu, využití umělé inteligence pro vyhledávání.
  • Program Deep Blue porazil velmistra ve hře šachy.
  • Samořiditelná auta použitelná v omezených podmínkách a za kontroly.

2000-2010

  • IBM Watson vyhrál nad lidmi ve hře Jeopardy! (odpovídání vědomostních otázek).
  • Rozvoj doporučujících systémů (Netflix, YouTube, Amazon).
  • Samořiditelná auta zvládající i dlouhé terénní trasy nebo realistický provoz (zatím bez většího samostatného použití v běžném provozu).

2010-2020

  • Prudký rozvoj oblasti „hluboké učení“ (využití neuronových sítí trénovaných na velmi rozsáhlých datech).
  • Zpracování řeči prakticky použitelné (např. virtuální pomocníci Siri, Alexa).
  • Výrazné zlepšení rozpoznání obrazu (např. obličejů na fotografiích).
  • Vítězství umělé inteligence nad lidmi v dalších hrách: go, poker. Schopnost hrát jednoduché počítačové hry („arkády“) čistě na základě obrazového vstupu.
  • Samořiditelná auta použitelná v běžném provozu.

2020-2030

  • Rozvoj generativní umělé inteligence: vytváření obrázků, generování textů, chatovací programy.

    

Rozhodovačka

Rychlé procvičování výběrem ze dvou možností.


Historie umělé inteligence   


NAPIŠTE NÁM

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Časté dotazy Návody pro učitele

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence