Historie umělé inteligence

M42
Zkopírovat krátkou adresu (umime.to/M42)
Ukázat QR kód

umime.to/M42


Stáhnout QR kód
Ukázat/skrýt shrnutí

Před rokem 1950

  • Karel Čapek napsal divadelní hru R.U.R, ve které bylo poprvé použito slovo robot (1920).
  • První počítače, používané především pro výpočty v průběhu druhé světové války (např. pro dešifrování).
  • První model neuronu, který se stal základem neuronových sítí.

1950–1960

  • Základy umělé inteligence jako vědy, první principy algoritmů umělé inteligence.
  • Alan Turing navrhuje test strojové inteligence (Turingův test), kdy člověk musí rozpoznat, zda komunikuje s počítačem či člověkem.
  • Začátek vývoje průmyslových robotů.

1960–1970

  • Využívání pravidlových systémů a logického odvozování, rozvoj technik prohledávání stavového prostoru.
  • První chatovací programy (např. Eliza).
  • První programy hrající deskové hry (např. dámu, piškvorky) na úrovni amatéra.
  • První samostatně se pohybující roboti (např. Shakey).
  • Základy zpracování přirozeného jazyka, první demonstrace strojového překladu.
  • Základy rozpoznávání obrazu.

1970–1990

  • Na konci 70. let (a znova na konci 80.let ) došlo kvůli nenaplněným očekáváním k útlumu počátečního optimismu ohledně umělé inteligence, pokles financování (období nazývané „zima umělé inteligence“).
  • Rozvoj tzv. „expertních systémů“ využívajících znalosti a pravidla získaná od odborníků na daný problém. (Strojové učení se zatím příliš nepoužívá.)

1990–2000

  • Rozvoj pravděpodobnostních a statistických metod umožňujících práci s nejistotou.
  • Rozvoj internetu a webu, využití umělé inteligence pro vyhledávání.
  • Program Deep Blue porazil velmistra ve hře šachy. (Program byl založený na prohledávání stavového prostoru; strojové učení se začalo výrazně používat až později.)
  • Samořiditelná auta použitelná v omezených podmínkách a za kontroly.

2000–2010

  • Se zvyšováním množství dostupných dat a výpočetního výkonu se stává populárnější strojové učení. (Neuronové sítě se však zatím stále používají spíše okrajově, jiné modely dosahují lepších výsledků.)
  • Rozvoj doporučovacích systémů (Netflix, YouTube, Amazon).
  • Začínají se prodávat robotické vysavače.
  • Samořiditelná auta zvládající i dlouhé terénní trasy nebo realistický provoz (zatím bez většího samostatného použití v běžném provozu).
  • IBM Watson vyhrál nad lidmi ve hře Jeopardy! (odpovídání vědomostních otázek).

2010–2020

  • Díky dalšímu zvyšování množství dostupných dat a výpočetního výkonu nastává prudký rozvoj oblasti „hluboké učení“ – využití hlubokých neuronových sítí trénovaných na velmi rozsáhlých datech.
  • Rozpoznávání řeči na úrovni srovnatelné s lidmi, rozšíření hlasových virtuálních pomocníků (Siri, Alexa).
  • Výrazné zlepšení rozpoznání obrazu (např. obličejů na fotografiích).
  • Vítězství umělé inteligence nad lidmi v dalších hrách: go, poker. Schopnost hrát jednoduché počítačové hry čistě na základě obrazového vstupu.
  • Autonomní auta použitelná v běžném provozu.

2020–2030

  • Využití neuronových sítí pro určování 3D struktury proteinů (AlphaFold).
  • Rozvoj generativní umělé inteligence: vytváření obrázků, generování textů, chatovací programy.
  • Vznikají první zákony (např. pakt EU) regulující použití umělé inteligence.
Souhrn mi pomohl
Souhrn mi nepomohl
Souhrn je skryt.

Rozhodovačka

Rychlé procvičování výběrem ze dvou možností.


Historie umělé inteligence  
Zobrazit souhrn tématu


Doplňování textu

Rychlá příprava na diktáty. Do textu doplňujete na vybraná místa správnou variantu ze dvou možností.


Historie umělé inteligence  
Zobrazit souhrn tématu


NAPIŠTE NÁM

Děkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.

Napište nám

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence