Nadřazené | Digitální technologie » Umělá inteligence » Historie umělé inteligence |
Předcházející | Aplikace a schopnosti umělé inteligence, Historie počítačů |
Cvičení
Před rokem 1950
- Karel Čapek napsal divadelní hru R.U.R, ve které bylo poprvé použito slovo robot. (1920)
- První počítače, používané především pro výpočty v průběhu druhé světové války (např. pro dešifrování).
1950-1960
- Alan Turing navrhuje test strojové inteligence (Turingův test), kdy člověk musí rozpoznat, zda komunikuje s počítačem či člověkem.
- Základy umělé inteligence jako vědy, první principy algoritmů umělé inteligence.
1960-1970
- První chatovací programy (např. Eliza).
- První programy hrající deskové hry (např. dámu, piškvorky) na úrovni amatéra.
- První samostatně se pohybující roboti (např. Shakey).
- Základy zpracování přirozeného jazyka.
- Základy rozpoznávání obrazu.
1970-1990
- Útlum počátečního optimismu ohledně umělé inteligence, pokles financování (období nazývané „zima umělé inteligence“).
1990-2000
- Rozvoj internetu a webu, využití umělé inteligence pro vyhledávání.
- Program Deep Blue porazil velmistra ve hře šachy.
- Samořiditelná auta použitelná v omezených podmínkách a za kontroly.
2000-2010
- IBM Watson vyhrál nad lidmi ve hře Jeopardy! (odpovídání vědomostních otázek).
- Rozvoj doporučujících systémů (Netflix, YouTube, Amazon).
- Samořiditelná auta zvládající i dlouhé terénní trasy nebo realistický provoz (zatím bez většího samostatného použití v běžném provozu).
2010-2020
- Prudký rozvoj oblasti „hluboké učení“ (využití neuronových sítí trénovaných na velmi rozsáhlých datech).
- Zpracování řeči prakticky použitelné (např. virtuální pomocníci Siri, Alexa).
- Výrazné zlepšení rozpoznání obrazu (např. obličejů na fotografiích).
- Vítězství umělé inteligence nad lidmi v dalších hrách: go, poker. Schopnost hrát jednoduché počítačové hry („arkády“) čistě na základě obrazového vstupu.
- Samořiditelná auta použitelná v běžném provozu.
2020-2030
- Rozvoj generativní umělé inteligence: vytváření obrázků, generování textů, chatovací programy.
Rozhodovačka
Rychlé procvičování výběrem ze dvou možností.
těžké

Historie umělé inteligence (těžké)
24 zadání
Typicky zabere: 5 min
