Přejít na cvičení:
Doplňování textu
Přejít na téma:
Historie umělé inteligence
Zobrazit na celou obrazovku
Procvičujte neomezeně

Váš denní počet odpovědí je omezen. Pro navýšení limitu či přístup do svého účtu s licencí se přihlaste.

Přihlásit se
Zobrazit shrnutí tématu
NJD
Sdílet

QR kód

QR kód lze naskenovat např. mobilním telefonem a tak se dostat přímo k danému cvičení nebo sadě příkladů.

Kód / krátká adresa

Tříznakový kód lze napsat do vyhledávacího řádku, také je součástí zkrácené adresy.

Zkopírujte kliknutím.

NJD
umime.to/NJD

umime.to/NJD

Historie umělé inteligence

Před rokem 1950

  • Karel Čapek napsal divadelní hru R.U.R, ve které bylo poprvé použito slovo robot (1920).
  • První počítače, používané především pro výpočty v průběhu druhé světové války (např. pro dešifrování).
  • První model neuronu, který se stal základem neuronových sítí.

1950–1960

  • Základy umělé inteligence jako vědy, první principy algoritmů umělé inteligence.
  • Alan Turing navrhuje test strojové inteligence (Turingův test), kdy člověk musí rozpoznat, zda komunikuje s počítačem či člověkem.
  • Začátek vývoje průmyslových robotů.

1960–1970

  • Využívání pravidlových systémů a logického odvozování, rozvoj technik prohledávání stavového prostoru.
  • První chatovací programy (např. Eliza).
  • První programy hrající deskové hry (např. dámu, piškvorky) na úrovni amatéra.
  • První samostatně se pohybující roboti (např. Shakey).
  • Základy zpracování přirozeného jazyka, první demonstrace strojového překladu.
  • Základy rozpoznávání obrazu.

1970–1990

  • Na konci 70. let (a znova na konci 80.let ) došlo kvůli nenaplněným očekáváním k útlumu počátečního optimismu ohledně umělé inteligence, pokles financování (období nazývané „zima umělé inteligence“).
  • Rozvoj tzv. „expertních systémů“ využívajících znalosti a pravidla získaná od odborníků na daný problém. (Strojové učení se zatím příliš nepoužívá.)

1990–2000

  • Rozvoj pravděpodobnostních a statistických metod umožňujících práci s nejistotou.
  • Rozvoj internetu a webu, využití umělé inteligence pro vyhledávání.
  • Program Deep Blue porazil velmistra ve hře šachy. (Program byl založený na prohledávání stavového prostoru; strojové učení se začalo výrazně používat až později.)
  • Samořiditelná auta použitelná v omezených podmínkách a za kontroly.

2000–2010

  • Se zvyšováním množství dostupných dat a výpočetního výkonu se stává populárnější strojové učení. (Neuronové sítě se však zatím stále používají spíše okrajově, jiné modely dosahují lepších výsledků.)
  • Rozvoj doporučovacích systémů (Netflix, YouTube, Amazon).
  • Začínají se prodávat robotické vysavače.
  • Samořiditelná auta zvládající i dlouhé terénní trasy nebo realistický provoz (zatím bez většího samostatného použití v běžném provozu).
  • IBM Watson vyhrál nad lidmi ve hře Jeopardy! (odpovídání vědomostních otázek).

2010–2020

  • Díky dalšímu zvyšování množství dostupných dat a výpočetního výkonu nastává prudký rozvoj oblasti „hluboké učení“ – využití hlubokých neuronových sítí trénovaných na velmi rozsáhlých datech.
  • Rozpoznávání řeči na úrovni srovnatelné s lidmi, rozšíření hlasových virtuálních pomocníků (Siri, Alexa).
  • Výrazné zlepšení rozpoznání obrazu (např. obličejů na fotografiích).
  • Vítězství umělé inteligence nad lidmi v dalších hrách: go, poker. Schopnost hrát jednoduché počítačové hry čistě na základě obrazového vstupu.
  • Autonomní auta použitelná v běžném provozu.

2020–2030

  • Využití neuronových sítí pro určování 3D struktury proteinů (AlphaFold).
  • Rozvoj generativní umělé inteligence: vytváření obrázků, generování textů, chatovací programy.
  • Vznikají první zákony (např. pakt EU) regulující použití umělé inteligence.
Zavřít

Historie umělé inteligence (střední)

NAPIŠTE NÁM

Děkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.

Napište nám

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence