Hardware, software, počítačové sítě
| Typický ročník | 9. |
| Interval vhodných ročníků | 8.–10. |
| Učivo | vstupní a výstupní zařízení, procesor, paměť, architektura počítače, software, operační systémy, typy souborů, počítačové sítě, internet, mobilní zařízení, řešení technických problémů, historie a typy počítačů |
| Předcházející moduly | |
| Navazující modul | Digitální technologie (SŠ) |
| Bezprostřední výsledky učení |
|
| Související RVP výsledky učení |
|
Modul se zaměřuje na základní principy fungování digitálních technologií – od hardwarových komponent přes operační systémy až po síťové připojení. Žáci získají přehled o jednotlivých částech počítače, pochopí jejich funkci i vzájemné propojení. Naučí se rozlišovat typy softwaru, orientovat se v souborových formátech a porozumět základním principům počítačových sítí. Důraz je kladen také na schopnost prakticky řešit běžné technické problémy.
Náměty na doplňkové aktivity
Návrh ideálního počítače pro konkrétní účelSkupina žáků dostane přidělený konkrétní účel využití počítače (např. pro střih videa, hraní her, školní práce). Žáci mají za úkol rozmyslet, jaký počítač by byl pro tento účel ideální (výběr vhodného typu počítače, komponent a podobně). Svůj výběr vysvětlí a prezentují ho spolužákům.
Fyzická simulace provozu na sítiPomocí provázků a kartiček znázorňujících zařízení (počítač, server, modem, přepínač) vytvoříme zjednodušený model počítačové sítě a následně kolektivně simulujeme tok dat po síti.













































