Informace a reprezentace dat
| Typický ročník | 9. |
| Interval vhodných ročníků | 8.–10. |
| Učivo | binární soustava, bitmapová a vektorová grafika, kódování textu, digitální reprezentace zvuku, informace, velikost dat, komprese, principy přenosu dat |
| Předcházející modul | Kódování a šifrování |
| Navazující modul | Hardware, software, počítačové sítě |
| Bezprostřední výsledky učení |
|
| Související RVP výsledky učení |
|
Modul se zaměřuje na způsoby, jakými lze v počítači reprezentovat různé typy informací – čísla, texty, obrázky či zvuk. Žáci si osvojí princip binární soustavy a naučí se základní převody a operace s binárními čísly. Seznámí se s bitmapovou a vektorovou grafikou, s principy kódování textu, zvuku i s pojmy, jako je velikost informace, komprese a přenos dat.
Náměty na doplňkové aktivity
Tvorba bitmapového obrázku v tabulkovém procesoruŽáci vytvoří v tabulkovém editoru barevný obrázek pomocí číselných hodnot a podmíněného formátování buněk.
Komprimovaný zápis textuSoutěžní hra pro dvojice. Každá dvojice si domluví svůj systém komprese textu. Následně jeden z dvojice dostane text a přepíše jej co nejkompaktnějším způsobem. Druhý z dvojice pak text podle zápisu zpět rekonstruuje. Zvítězí dvojice, které se podaří provést rekonstrukci textu správně za použití nejméně znaků.
Komprimovaný popis obrázkuStejný základní princip jako předchozí aktivita, tentokrát je za úkol identifikovat popisem obrázek. Na stůl umístíme velké množství obrázků (např. výstřižky z časopisů). Z těchto obrázků určíme jeden jako cílový. Zapisovatel má za úkol na co nejméně písmen tento obrázek popsat. Druhý z dvojice pak jde ke stolu a na základě popisu má obrázek určit.











































