Kódování a šifrování

Typický ročník5.
Interval vhodných ročníků4.–6.
Učivokódování informací obrázkem a textem, ikony a piktogramy, jednoduché šifry, kódování obrázků
Navazující moduly
Bezprostřední výsledky učení
  • Vysvětlí, že informaci lze zaznamenat různými formami a uvede příklady zápisu informace pomocí obrázku, textu, symbolu či kódu.
  • Vysvětlí rozdíly v účelu šifer a kódování a uvede příklady konkrétních šifer a kódů.
  • Porovná různé způsoby kódování podle účelu.
  • Rozluští jednoduchou šifru (např. posun písmen, záměna symbolů).
Související RVP výsledky učení
  • INF-INF-001-ZV5-001 Uvede příklady dat, která ho obklopují a která mu mohou pomoci lépe se rozhodnout, vyslovuje odpovědi na základě dat.
  • INF-INF-001-ZV5-003 Odvodí informace z daného modelu.
  • INF-INF-001-ZV9-002 Navrhuje a porovnává různé způsoby kódování dat s cílem jejich uložení a přenosu.

Modul představuje základní úvod do kódování informací a šifrování. Využívá intuitivní příklady z běžného života, jako jsou dopravní značky, piktogramy nebo emoji, a postupně přechází k základním šifrám (např. Caesarova šifra). Zařazeny jsou i základy kódování obrázků (bitmapová a vektorová grafika).

1. Kódování informací: rozcvička
Jednoduchá, intuitivní zadání, která by měla být pro žáky řešitelná i bez jakéhokoliv úvodu do tématu.
RozhodovačkaKódování informací obrázkem • lehké
PexesoKódování informací obrázkem • lehké
RozhodovačkaDopravní značky • lehké
Emodži a Unicode symboly • lehké
PexesoEmodži a Unicode symboly • lehké
Emodži přísloví • lehké
2. Kódování informací obrázkem
Názorná ukázka toho, jaký je rozdíl mezi informací a jejím zakódováním pomocí různých ikon a piktogramů.
Souhrn tématuKódování informací obrázkem
RozhodovačkaKódování informací obrázkem • střední
PřesouváníKódování informací obrázkem • lehké
Kódování informací obrázkem • střední
RozhodovačkaDopravní značky • střední
Počítačové ikony • lehké
PexesoPočítačové ikony • lehké
Dopravní značky • střední
Kódování informací obrázkem • střední
Doplňování textuKódování informací obrázkem • střední
OznačováníKódování informací obrázkem • lehké
Kódování informací obrázkem • střední
Počítačové ikony • lehké
Počítačové ikony • střední
3. Kódování informací rozmanitě
Pokračování předchozího bloku, tentokrát informaci kódujeme obrázky, texty i jinak.
Souhrn tématuKódování informací textem i jinak
PřesouváníPočítačové ikony • střední
RozhodovačkaPočítačové ikony • střední
Kódování informací textem i jinak • střední
Emodži a Unicode symboly • střední
Zkratky internetové komunikace • střední
OznačováníEmodži a Unicode symboly • lehké
Emodži a Unicode symboly • střední
Kódování informací textem i jinak • lehké
Základní kódování textu • střední
PexesoEmodži a Unicode symboly • střední
Kódování informací textem i jinak • lehké
4. Šifry I
Jednoduché textové šifry ilustrující historické počátky šifrování (jednoduché transpozice a substituce)
Souhrn tématuZákladní šifry
Psaná odpověďZákladní šifry • lehké
Krok po krokuZákladní šifry • střední
PexesoZákladní šifry • střední
OznačováníZákladní šifry • lehké
Základní šifry • střední
Pracovní listTranspoziční šifry
Substituční šifry
Doplňování textuZákladní šifry • středníbonus
5. Kódování informací (těžší)
RozhodovačkaKódování informací obrázkem • těžké
OznačováníKódování informací obrázkem • těžké
Počítačové ikony • těžké
Doplňování textuKódování informací textem i jinak • střední
6. Šifry II
Mírně obtížnější zadání na šifry a hravé šifry s nápadem.
Psaná odpověďZákladní šifry • střední
PřesouváníŠifry s nápadem • lehké
Šifry s nápadem • střední
PexesoŠifry s nápadem • lehké
Šifry s nápadem • střední
Šifry s nápadem • těžkébonus
Doplňování textuŠifry s nápadem • střední
OznačováníŠifry s nápadem • střední
Pracovní listŠifry s nápadem
Přehled kódování abecedy
Šifry s kódováním
7. Kódování obrázků
Základní principy kódování obrázků (bitmapová a vektorová grafika) ilustrované na příkladech.
RozhodovačkaBitmapová grafika • lehké
OznačováníBitmapová grafika • lehké
PřesouváníBitmapová grafika • středníbonus
RozhodovačkaVektorová grafika • lehké
PřesouváníVektorová grafika • středníbonus

Náměty na doplňkové aktivity

Pokladovka

Klasická pokladovka je série stanovišť, na každém je šifra udávající polohu dalšího stanoviště. Vhodné pro zařazení například jako součást školního výletu.

Kódování pohybu / pohybem

Žáci mají za úkol vymyslet kompaktní způsob zápisu pohybu (např. jednoduché taneční choreografie), nebo naopak pohybem kódují krátkou zprávu.

Emoji příběh

Žáci napíší krátký příběh pouze pomocí emoji a spolužáci se snaží příběh převyprávět slovy.

NAPIŠTE NÁM

Děkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.

Napište nám

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence