Modelování, grafy, simulace
Typický ročník | 7. |
Interval vhodných ročníků | 6.–8. |
Učivo | modelování pomocí grafů, grafy a abstrakce, nejkratší cesty, vztah modelu a skutečnosti, využití simulací |
Předcházející modul | Kódování a šifrování |
Bezprostřední výsledky učení |
|
Související RVP výsledky učení |
|
Modul představuje principy modelování a ukazuje, jak lze pomocí grafů a schémat zjednodušeně reprezentovat reálné situace. Žáci se naučí chápat grafy jako modely – např. pro znázornění cest nebo vztahů. Pracují s pojmy jako nejkratší cesta nebo shodné grafy a zamýšlejí se nad tím, co model zjednodušuje. Součástí modulu je i základní porozumění simulacím.
1. Modelování pomocí grafů | |||
Grafy složené z uzlů a vrcholů jsou typickým nástrojem k modelování, který je současně poměrně intuitivní. Žáci tak mohou řešit zajímavé příklady i bez probírání teorie. | |||
Grafy a abstrakce | |||
Grafy a abstrakce • lehké | |||
Grafy a abstrakce • střední | |||
Grafy a abstrakce • střední | |||
Grafy sousednosti • střední | |||
Grafy slov • střední | |||
Grafy a abstrakce • střední | |||
Grafy: nejkratší cesty • těžké | |||
Grafy a abstrakce • střední | |||
Grafy a abstrakce • střední | |||
Grafy a abstrakce • střední | |||
2. Grafy a nejkratší cesty | |||
Hledání nejkratších cest je typickou ukázkou praktického použití grafů v informatice (např. plánování trasy na mapě). Současně jde o problém, jehož základní podobu jde rozumně a intuitivně řešit z hlavy. | |||
Grafy: nejkratší cesty | |||
Grafy: nejkratší cesty • lehké | |||
Grafy: nejkratší cesty • střední | |||
Grafy: nejkratší cesty • lehké | |||
Grafy: nejkratší cesty • střední | |||
Grafy: nejkratší cesty • těžké | bonus | ||
Grafy: nejkratší cesty • lehké | |||
Grafy: nejkratší cesty • střední | |||
Grafy: nejkratší cesty • střední | |||
3. Modelování pomocí grafů II | |||
Úlohy s grafy trénující schopnost abstrakce. | |||
Grafy sousednosti • střední | |||
Shodné grafy | |||
Grafy a abstrakce • těžké | |||
Shodné grafy • těžké | |||
Shodné grafy • lehké | |||
Shodné grafy • střední | |||
Shodné grafy • střední | |||
Domino: izomorfní grafy • střední | |||
4. Obecné principy modelování | |||
Příklady rozmanitých modelovacích přístupů, modelů z různých oblastí a jejich využití. | |||
Modely a skutečnost | |||
Použití modelů a simulací | |||
Zpětné vazby | |||
Použití modelů a simulací • střední | |||
Modely a skutečnost • střední | |||
Zpětné vazby • střední | |||
5. Interpretace simulací | |||
Úlohy zaměřené na práci s interaktivními modely a na jejich interpretaci. | |||
Modelování a simulace: biologie, příroda |
| ||
Modelování a simulace: lidé a doprava |
|
Náměty na doplňkové aktivity
Práce s modely v NetLoguTéma modelování je možné doplnit prací s nástrojem NetLogo, který obsahuje bohatou sbírku atraktivních modelů (lze jej používat i přímo z prohlížeče).