Vizualizace dat

Typický ročník8.
Interval vhodných ročníků7.–9.
Učivotypy grafů (sloupcové, spojnicové, koláčové, bodové, plošné), vztahy mezi tabulkami a grafy, čtení a interpretace grafů, zásady vizualizace dat, nevhodné a zavádějící vizualizace
Předcházející modulTabulkový editor I
Navazující modulPráce s daty (SŠ)
Bezprostřední výsledky učení
  • Pojmenuje běžné typy grafů a vysvětlí, k čemu slouží.
  • Porozumí datům zobrazeným formou grafů a propojí je s odpovídajícími tabulkami.
  • Určí základní prvky grafu (osa, legenda, měřítko, popisky) a popíše jejich význam.
  • Rozhodne, zda je graf vhodně zvolený pro daná data a cíl prezentace.
  • Rozpozná nevhodné vizualizace a navrhne úpravy pro jasnější prezentaci dat.
Související RVP výsledky učení
  • INF-INF-001-ZV9-001 Získá z dat informace, interpretuje data získaná pro řešení konkrétního problému.
  • MAT-MAT-004-ZV9-011 Interpretuje a vytváří různě graficky prezentovaná data.

Modul seznamuje žáky se základními typy grafů používaných k vizualizaci dat, jejich účelem a vhodným použitím. Žáci se naučí číst, porovnávat a interpretovat různé typy grafů a propojit je s daty v tabulkách. Důraz je kladen na porozumění základním principům grafické prezentace dat – včetně správného výběru grafu, čitelnosti a přesnosti zobrazení. Součástí modulu je i rozpoznávání nevhodných a zavádějících vizualizací. Téma zasahuje jak do informatiky, tak do matematiky a rozvíjí schopnost žáků kriticky pracovat s daty.

1. Základní typy grafů, vztahy grafů a tabulek
Opakování znalostí, které by žáci typicky měli znát z dřívějších ročníků či matematiky.
Souhrn tématuRozlišování typů grafů
RozhodovačkaRozlišování typů grafů • střední
PexesoRozlišování typů grafů • lehké
Rozlišování typů grafů • střední
RozhodovačkaVztahy grafů a tabulek • střední
Vztahy grafů a tabulek • těžké
2. Sloupcové grafy
Sloupcové grafy jsou v základní podobě poměrně intuitivní. Mají však mnoho variací a vyplatí se je důkladně procvičit.
Souhrn tématuSloupcové grafy: skupinové a skládané
RozhodovačkaSloupcové grafy: skupinové a skládané • lehké
Sloupcové grafy: skupinové a skládané • střední
Sloupcové grafy: skupinové a skládané • těžké
Sloupcové grafy: mix • střední
Sloupcové grafy: mix • těžké
Psaná odpověďSlovní úlohy se sloupcovými grafy • střední
Sloupcové grafy: skupinové a skládané • střední
Sloupcové grafy: mix • střední
Doplňování textuSloupcové grafy: skupinové a skládané • střední
PorozuměníSloupcové grafy: mix
3. Koláčové s spojnicové grafy
Koláčové s spojnicové grafy představují další typické způsoby vizualizace, které by žáci na ZŠ měli dobře zvládnout.
Souhrn tématuKoláčové grafy
RozhodovačkaKoláčové grafy • lehkérozcvička
Koláčové grafy • střední
Koláčové grafy • těžké
PexesoKoláčové grafy • lehké
Souhrn tématuSpojnicové grafy
RozhodovačkaSpojnicové grafy • lehké
Psaná odpověďSpojnicové grafy • lehké
RozhodovačkaSpojnicové grafy • střední
Spojnicové grafy • těžké
Psaná odpověďSlovní úlohy se spojnicovými grafy • střední
PorozuměníSpojnicové grafy
Pracovní listSpojnicový graf: Počty obyvatel
4. Bodové a plošné grafy
Dobré použití a interpretace bodových a plošných grafů již je náročnější.
Souhrn tématuBodové grafy
RozhodovačkaBodové grafy • střední
Psaná odpověďBodové grafy • střední
PorozuměníBodové grafy
RozhodovačkaPlošné grafy • lehké
Plošné grafy • střední
Plošné grafy • těžké
PorozuměníPlošné grafy
Pracovní listBodový graf: Délka života
5. Principy vizualizace, součásti grafu
Obecné principy vizualizace, které zobecňují zkušenosti získané příklady pracujícími s konkrétními typy grafů.
Souhrn tématuSoučásti grafů, pojmy
RozhodovačkaSoučásti grafů, pojmy • střední
Součásti grafů, pojmy • těžké
Souhrn tématuVizuální kódování dat
RozhodovačkaVizuální kódování dat • střední
6. Nevhodné vizualizace
Rozpoznání nevhodných způsobů vizualizace a návrh jejich vylepšení.
Souhrn tématuNevhodné vizualizace a jejich úpravy
RozhodovačkaNevhodné vizualizace a jejich úpravy • střední
Krok po krokuNevhodné vizualizace a jejich úpravy • střední

Náměty na doplňkové aktivity

Tvorba vlastních vizualizací

Žáci pracují s vlastními daty (např. data o třídě či oblíbených sportovcích), která vhodným způsobem vizualizují.

Analýza grafu z médií

Žáci si vyhledají graf z internetu (např. zpravodajské servery, sociální sítě), analyzují jeho kvalitu a připraví krátké zhodnocení – co graf sděluje, co je na něm vhodně či nevhodně zpracováno, jak by se daná informace dala zobrazit jinak.

Hledání zavádějících grafů

Žáci se snaží najít vlastní příklady zavádějících grafů (např. na internetu, v letáčcích) a následně diskutují, v čem jsou nalezené grafy nevhodné a jak by vypadalo jejich lepší zpracování.

NAPIŠTE NÁM

Děkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.

Napište nám

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence