Typický ročník | 8. |
Interval vhodných ročníků | 7.–9. |
Učivo | typy grafů (sloupcové, spojnicové, koláčové, bodové, plošné), vztahy mezi tabulkami a grafy, čtení a interpretace grafů, zásady vizualizace dat, nevhodné a zavádějící vizualizace |
Předcházející modul | Tabulkový editor I |
Navazující modul | Práce s daty (SŠ) |
Bezprostřední výsledky učení | - Pojmenuje běžné typy grafů a vysvětlí, k čemu slouží.
- Porozumí datům zobrazeným formou grafů a propojí je s odpovídajícími tabulkami.
- Určí základní prvky grafu (osa, legenda, měřítko, popisky) a popíše jejich význam.
- Rozhodne, zda je graf vhodně zvolený pro daná data a cíl prezentace.
- Rozpozná nevhodné vizualizace a navrhne úpravy pro jasnější prezentaci dat.
|
Související RVP výsledky učení | |
Modul seznamuje žáky se základními typy grafů používaných k vizualizaci dat, jejich účelem a vhodným použitím. Žáci se naučí číst, porovnávat a interpretovat různé typy grafů a propojit je s daty v tabulkách. Důraz je kladen na porozumění základním principům grafické prezentace dat – včetně správného výběru grafu, čitelnosti a přesnosti zobrazení. Součástí modulu je i rozpoznávání nevhodných a zavádějících vizualizací. Téma zasahuje jak do informatiky, tak do matematiky a rozvíjí schopnost žáků kriticky pracovat s daty.
1. Základní typy grafů, vztahy grafů a tabulek |
Opakování znalostí, které by žáci typicky měli znát z dřívějších ročníků či matematiky. |
Souhrn tématu | Rozlišování typů grafů | | |
Rozhodovačka | Rozlišování typů grafů • střední | |  Rozlišování typů grafů • středníTypicky zabere: 4 min  |
Pexeso | Rozlišování typů grafů • lehké | |  Rozlišování typů grafů • lehkéTypicky zabere: 2 min  |
| Rozlišování typů grafů • střední | |  Rozlišování typů grafů • středníTypicky zabere: 2 min  |
Rozhodovačka | Vztahy grafů a tabulek • střední | |  Vztahy grafů a tabulek • středníTypicky zabere: 8 min  |
| Vztahy grafů a tabulek • těžké | |  Vztahy grafů a tabulek • těžkéTypicky zabere: 10 min  |
| | | |
2. Sloupcové grafy |
Sloupcové grafy jsou v základní podobě poměrně intuitivní. Mají však mnoho variací a vyplatí se je důkladně procvičit. |
Souhrn tématu | Sloupcové grafy: skupinové a skládané | | |
Rozhodovačka | Sloupcové grafy: skupinové a skládané • lehké | |  Sloupcové grafy: skupinové a skládané • lehkéTypicky zabere: 3 min  |
| Sloupcové grafy: skupinové a skládané • střední | |  Sloupcové grafy: skupinové a skládané • středníTypicky zabere: 4 min  |
| Sloupcové grafy: skupinové a skládané • těžké | |  Sloupcové grafy: skupinové a skládané • těžkéTypicky zabere: 5 min  |
| Sloupcové grafy: mix • střední | |  Sloupcové grafy: mix • středníTypicky zabere: 6 min  |
| Sloupcové grafy: mix • těžké | |  Sloupcové grafy: mix • těžkéTypicky zabere: 7 min  |
Psaná odpověď | Slovní úlohy se sloupcovými grafy • střední | |  Slovní úlohy se sloupcovými grafy • středníTypicky zabere: 9 min  |
| Sloupcové grafy: skupinové a skládané • střední | |  Sloupcové grafy: skupinové a skládané • středníTypicky zabere: 4 min  |
| Sloupcové grafy: mix • střední | |  Sloupcové grafy: mix • středníTypicky zabere: 5 min  |
Doplňování textu | Sloupcové grafy: skupinové a skládané • střední | |  Sloupcové grafy: skupinové a skládané • středníTypicky zabere: 7 min  |
Porozumění | Sloupcové grafy: mix | |
|
| | | |
3. Koláčové s spojnicové grafy |
Koláčové s spojnicové grafy představují další typické způsoby vizualizace, které by žáci na ZŠ měli dobře zvládnout. |
Souhrn tématu | Koláčové grafy | | |
Rozhodovačka | Koláčové grafy • lehké | rozcvička |  Koláčové grafy • lehkéTypicky zabere: 4 min  |
| Koláčové grafy • střední | |  Koláčové grafy • středníTypicky zabere: 6 min  |
| Koláčové grafy • těžké | |  Koláčové grafy • těžkéTypicky zabere: 7 min  |
Pexeso | Koláčové grafy • lehké | |  Koláčové grafy • lehkéTypicky zabere: 4 min  |
Souhrn tématu | Spojnicové grafy | | |
Rozhodovačka | Spojnicové grafy • lehké | |  Spojnicové grafy • lehkéTypicky zabere: 5 min  |
Psaná odpověď | Spojnicové grafy • lehké | |  Spojnicové grafy • lehkéTypicky zabere: 6 min  |
Rozhodovačka | Spojnicové grafy • střední | |  Spojnicové grafy • středníTypicky zabere: 7 min  |
| Spojnicové grafy • těžké | |  Spojnicové grafy • těžkéTypicky zabere: 9 min  |
Psaná odpověď | Slovní úlohy se spojnicovými grafy • střední | |  Slovní úlohy se spojnicovými grafy • středníTypicky zabere: 9 min  |
Porozumění | Spojnicové grafy | |
|
Pracovní list | Spojnicový graf: Počty obyvatel | | |
| | | |
4. Bodové a plošné grafy |
Dobré použití a interpretace bodových a plošných grafů již je náročnější. |
Souhrn tématu | Bodové grafy | | |
Rozhodovačka | Bodové grafy • střední | |  Bodové grafy • středníTypicky zabere: 7 min  |
Psaná odpověď | Bodové grafy • střední | |  Bodové grafy • středníTypicky zabere: 5 min  |
Porozumění | Bodové grafy | |
|
Rozhodovačka | Plošné grafy • lehké | |  Plošné grafy • lehkéTypicky zabere: 5 min  |
| Plošné grafy • střední | |  Plošné grafy • středníTypicky zabere: 7 min  |
| Plošné grafy • těžké | |  Plošné grafy • těžkéTypicky zabere: 10 min  |
Porozumění | Plošné grafy | |
|
Pracovní list | Bodový graf: Délka života | | |
| | | |
5. Principy vizualizace, součásti grafu |
Obecné principy vizualizace, které zobecňují zkušenosti získané příklady pracujícími s konkrétními typy grafů. |
Souhrn tématu | Součásti grafů, pojmy | | |
Rozhodovačka | Součásti grafů, pojmy • střední | |  Součásti grafů, pojmy • středníTypicky zabere: 5 min  |
| Součásti grafů, pojmy • těžké | |  Součásti grafů, pojmy • těžkéTypicky zabere: 6 min  |
Souhrn tématu | Vizuální kódování dat | | |
Rozhodovačka | Vizuální kódování dat • střední | |  Vizuální kódování dat • středníTypicky zabere: 5 min  |
| | | |
6. Nevhodné vizualizace |
Rozpoznání nevhodných způsobů vizualizace a návrh jejich vylepšení. |
Souhrn tématu | Nevhodné vizualizace a jejich úpravy | | |
Rozhodovačka | Nevhodné vizualizace a jejich úpravy • střední | |  Nevhodné vizualizace a jejich úpravy • středníTypicky zabere: 8 min  |
Krok po kroku | Nevhodné vizualizace a jejich úpravy • střední | |  Nevhodné vizualizace a jejich úpravy • středníTypicky zabere: 7 min  |
Žáci pracují s vlastními daty (např. data o třídě či oblíbených sportovcích), která vhodným způsobem vizualizují.
Žáci si vyhledají graf z internetu (např. zpravodajské servery, sociální sítě), analyzují jeho kvalitu a připraví krátké zhodnocení – co graf sděluje, co je na něm vhodně či nevhodně zpracováno, jak by se daná informace dala zobrazit jinak.
Žáci se snaží najít vlastní příklady zavádějících grafů (např. na internetu, v letáčcích) a následně diskutují, v čem jsou nalezené grafy nevhodné a jak by vypadalo jejich lepší zpracování.