Blokové programování IV (proměnné)

Typický ročník8.
Interval vhodných ročníků7.–10.
Učivoproměnné (princip a použití), výrazy s proměnnými, proměnné v cyklech a podmínkách, pojmenování a typy proměnných
Předcházející modulBlokové programování III (cykly a podmínky)
Navazující modulBlokové programování V (funkce)
Bezprostřední výsledky učení
  • Vysvětlí, co je proměnná a jaký má význam v programování.
  • Vysvětlí chování programu, ve kterém jsou použity proměnné.
  • Vytvoří blokový program využívající proměnné, podmínky a cykly.
  • Při tvorbě programu zvolí vhodné názvy proměnných a jejich typ (např. číslo, text).
  • Najde a opraví chyby v práci s proměnnými.
Související RVP výsledky učení
  • INF-INF-002-ZV9-005 Po přečtení jednotlivých kroků algoritmu vysvětlí celý postup a určí problém, který je daným algoritmem řešen.
  • INF-INF-002-ZV9-007 V blokově orientovaném programovacím jazyce vytvoří přehledný program, používá opakování, větvení programu, proměnné.
  • INF-INF-002-ZV9-008 Průběžně ověřuje správnost vytvářeného postupu, zkouší program, opravuje chyby, posoudí efektivitu postupu, programu.

Modul rozšiřuje základy blokového programování o klíčový koncept proměnných – jejich zavádění, použití, pojmenování i datové typy. Žáci se učí vytvářet programy, které uchovávají a mění hodnoty během běhu programu, a využívat proměnné v podmínkách i cyklech. Důraz je kladen také na čitelnost kódu a ladění chyb. Modul obsahuje úlohy se strukturovaným zadáním a lze jej vhodně doplnit otevřenějšími projekty nebo programováním fyzických robotů. Jako nezbytná prerekvizita pro tento modul je Blokové programování II (podmínky, ladění). Vhodné je i předchozí zařazení modulu Blokové programování III (cykly a podmínky), to ale není nezbytně nutné.

1. Proměnné: základní princip
Základní princip proměnných za využití příběhových zadáních.
Souhrn tématuProměnné: základní princip
RozhodovačkaProměnná kouzla • lehké
Proměnná kouzla • střední
Deaktivace bomby: proměnné • lehké
Deaktivace bomby: proměnné • střední
Proměnné: základní princip • lehké
Proměnné: základní princip • střední
PřesouváníProměnná kouzla • střední
OznačováníDeaktivace bomby: proměnné • lehké
Deaktivace bomby: proměnné • střední
Deaktivace bomby: proměnné • těžké
2. Proměnné: obecné principy
Souhrn tématuProměnné: obecné principy
PexesoProměnné: obecné principy • střední
Krok po krokuProměnné: obecné principy • střední
RozhodovačkaProměnné: obecné principy • lehké
Proměnné: obecné principy • střední
Proměnné: obecné principy • těžké
OznačováníPrůzkum vesmíru: proměnné • lehké
Průzkum vesmíru: proměnné • střední
Průzkum vesmíru: proměnné • těžké
Doplňování textuProměnné: obecné principy • střední
PřesouváníVývojové diagramy: proměnné a čísla • střední
3. Výrazy a cykly s proměnnými
Souhrn tématuVýrazy s proměnnými
RozhodovačkaVýrazy s proměnnými • lehké
Výrazy s proměnnými • střední
Souhrn tématuCykly s proměnnými
RozhodovačkaCykly s proměnnými • střední
OznačováníVybarvování: cykly s proměnnými • střední
Vybarvování: cykly s proměnnými • těžké
ProgMalováníProměnné
Želví grafikaProměnné
4. Podmínky s proměnnými
Souhrn tématuPodmínky s proměnnými
RozhodovačkaPodmínky s proměnnými • střední
OznačováníVybarvování: podmínky s proměnnými • střední
Vybarvování: podmínky s proměnnými • těžké
PlošinovkaČítače
5. Proměnné: pojmenování, typy
Základní principy vhodného pojmenování proměnných, intuice ohledně různých datových typů.
Souhrn tématuPojmenování proměnných
RozhodovačkaPojmenování proměnných • lehké
Pojmenování proměnných • střední
Pojmenování proměnných • těžké
Doplňování textuPojmenování proměnných • střední
Souhrn tématuTypy proměnných
RozhodovačkaTypy proměnných • lehké
Typy proměnných • střední
PexesoTypy proměnných • střední
Doplňování textuPoužití proměnných • střední
RozhodovačkaPoužití proměnných • střední
6. Úpravy a ladění programů s proměnnými
Krok po krokuÚprava programů s proměnnými • střední
Ladění programů s proměnnými • střední
7. Shrnutí, těžší příklady
Těžší příklady napříč předchozími tématy.
RozhodovačkaProměnná kouzla • těžké
Cykly s proměnnými • těžké
Deaktivace bomby: proměnné • těžké
Typy proměnných • těžké
Želví grafikaProměnné II
RozhodovačkaPodmínky s proměnnými • těžké
Proměnné: základní princip • těžké
Výrazy s proměnnými • těžké

Náměty na doplňkové aktivity

Kreslení s proměnnými

Návrh vlastního vizuálního vzoru, kde velikost, poloha nebo barva závisí na hodnotě proměnné – realizace v želví grafice nebo prostředí jako Scratch.

NAPIŠTE NÁM

Děkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.

Napište nám

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence