Blokové programování III (cykly a podmínky)

Typický ročník7.
Interval vhodných ročníků6.–8.
Učivocyklus s podmínkou (opakuj dokud), opakované rozhodování, vnořené cykly, kombinace cyklů a podmínek, ladění programů
Předcházející modulBlokové programování II (podmínky, ladění)
Navazující modulBlokové programování IV (proměnné)
Bezprostřední výsledky učení
  • Rozpozná situace, kdy použít různé typy cyklů (s pevným počtem opakování a s podmínkou).
  • Vytvoří program s kombinací cyklů a podmínek, včetně vnořených struktur.
  • Vysvětlí logiku vnořeného cyklu a jeho vliv na chování programu.
  • Otestuje a odladí program využívající cykly a podmínky.
Související RVP výsledky učení
  • INF-INF-002-ZV9-005 Po přečtení jednotlivých kroků algoritmu vysvětlí celý postup a určí problém, který je daným algoritmem řešen.
  • INF-INF-002-ZV9-007 V blokově orientovaném programovacím jazyce vytvoří přehledný program, používá opakování, větvení programu, proměnné.
  • INF-INF-002-ZV9-008 Průběžně ověřuje správnost vytvářeného postupu, zkouší program, opravuje chyby, posoudí efektivitu postupu, programu.

Modul je zaměřen na prohloubení dovedností v oblasti blokového programování, se zvláštním důrazem na pokročilé využití cyklů a podmínek. Žáci se naučí pracovat s cykly řízenými podmínkou („opakuj dokud“) a kombinovat cykly s podmínkami v opakovaném rozhodování. Modul klade důraz na procvičení vnořených cyklů, což je téma, které už je pro žáky obtížné zvládnout. Současně jde toto téma přirozeně propojit s rozpoznáváním vzorů a aplikací v intuitivně uchopitelných mikrosvětech (želví grafika, stavitel na mřížce). Pokud výuka nenavazuje bezprostředně na předchozí výuku blokového programování, je vhodné na úvod zařadit opakování vybraných aktivit z předchozího modulu Blokové programování II (podmínky, ladění).

1. Opakuj dokud I
Cvičení na cyklus s podmínkou (while cyklus).
Souhrn tématuOpakuj dokud
Kód kostkyOpakuj dokud
RozhodovačkaOpakuj dokud • lehké
Vláček: opakuj dokud • střední
PřesouváníVláček: opakuj dokud • střední
StavitelOpakuj dokud
2. Opakované rozhodování
Použití podmínek uvnitř cyklů.
Souhrn tématuOpakované rozhodování
Kód kostkyOpakované rozhodování I
Opakované rozhodování II
RozhodovačkaVláček: opakované rozhodování • střední
StavitelOpakování a podmínky
3. Opakuj dokud II
Krok po krokuOpakuj dokud • střední
RozhodovačkaDeaktivace bomby: opakuj dokud • střední
Opakuj dokud • střední
Opakuj dokud • těžké
4. Vnořené cykly
Pomocí vnořených cyklů můžeme vytvářet zajímavé vzory. Použití vnořených cyklů již také není pro většinu žáků zcela přirozené a vyplatí se mu věnovat speciální pozornost.
Souhrn tématuVnořené cykly
Kód kostkyDvojité opakování
RozhodovačkaVnořené bloky • střední
Vnořené cykly • střední
Vnořeně opakovací kouzla • střední
Deaktivace bomby: vnořené cykly • středníbonus
Želví grafikaVzory s opakováním
Želva s limitem
StavitelVnořené cykly
5. Opakování a těžší příklady
Kód kostkyVýpravy kostek
RozhodovačkaVnořené bloky • těžké
Kouzla: mix • lehké
Deaktivace bomby: mix • lehké
Cykly a podmínky: mix • lehké
Cykly a podmínky: mix • střední
StavitelOpakuj dokud: těžší
Opakování a podmínky: těžší
Želví grafikaVzory s opakováním II
Želva s limitem II
RozhodovačkaKouzla: mix • středníbonus
Kouzla: mix • těžkébonus
Deaktivace bomby: mix • středníbonus
Deaktivace bomby: mix • těžkébonus
Cykly a podmínky: mix • těžkébonus

Náměty na doplňkové aktivity

Tvorba vlastních vzorů

Za využití želví grafiky žáci vytvářejí vlastní vzory (např. vločky nebo různé obrazce).

NAPIŠTE NÁM

Děkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.

Napište nám

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence