Nadřazené | Algoritmické myšlení » Funkce a zobecňování » Funkce |
Předcházející | Opakování, Podmínky a větvení, Zobecňování programů |
Navazující | Funkce v Pythonu, Rozklad programů, Rekurze |
Funkce jsou základním stavebním blokem, pomocí kterého vytváříme programy. Představují konkrétní realizaci obecného principu rozklad na části.
Zjednodušeně řečeno, funkce je kouzlo, kterému něco předložíme (vstup) a ono nám vykouzlí něco jiného (výstup).
- Pohádkový příklad: Zvětšovací kouzelná hůlka, kterou poťukáme zeleninu a ona ji zvětší na dvakrát větší velikost.
- Matematický příklad: Funkce odmocnina, která dáme na vstup číslo a ona nám vrátí jiné číslo (např. pro vstup 25, vrátí výsledek 5).
- Programátorský příklad: Funkce
polygon(sides, length)
, které dáme na vstup dvě čísla (počet stran a délku strany) a ona vykreslí obrázek mnohoúhelníku.
Rozhodovačka
Rychlé procvičování výběrem ze dvou možností.
Funkce (lehké)
39 zadání
Typicky zabere: 5 min

Funkce (střední)
50 zadání
Typicky zabere: 9 min

Funkce (těžké)
48 zadání
Typicky zabere: 9 min

Přesouvání
Přesouvání kartiček na správné místo. Jednoduché ovládání, zajímavé a neotřelé úlohy.
Krok po kroku
V tomto cvičení doplňujete jednotlivé kroky v rozsáhlejším postupu. Jednotlivé úlohy jsou v podstatě řešené příklady, na kterých se můžete naučit, jak správně uvažovat o různých typech problémů.
Funkce (střední)
10 zadání
Typicky zabere: 5 min

ProgMalování
ProgMalování je zábavná kombinace programování a malování. Úkolem je nakreslit zajímavé obrázky pomocí programů, které tvoříte přetahováním připravených bloků.
Funkce
Pomocí funkcí můžeme vytvořit nové vzory a umisťovat je na různá místa na plátně.
Stavitel
Stavitel Standa má misi! A ne jen jednu. Aby svoje úkoly splnil, musí nosit kameny, kácet lesy a stavět domy, mlýny i hrady. Aby se v tom neztratil, potřebuje vaši pomoc – pomocí grafických bloků vytvořte program, podle kterého Standa svoji misi splní. Počet bloků, které můžete použít, je často omezený, takže bude potřeba se zamyslet a použít ten správný přístup...
Funkce
Kód kostky
Předtím, než se vrhneme na tvorbu vlastních programů, je velmi užitečné si natrénovat čtení a pochopení již vytvořených programů. Kód kostky je elegantní hra zaměřená přesně na tuto dovednost. Madam Kostka a pan Kostka vyráží na procházku po herním plánu. Postupují přesně podle zadaných instrukcí. Vyzkoušejte, zda jim rozumíte!
Funkce kostky
Nyní naučíme kostky nové pokyny. A tyto pokyny hned využijeme pro stručný zápis zajímavé procházky.
Funkce s parametry
Nyní kostky naučíme funkce, jejichž význam záleží na vstupním parametru.
Robotanik
Robotanik je programátorská úloha s jednoduchými pravidly, snadným ovládáním a mnoha zajímavými úlohami. Základní úlohy jsou řešitelné i pro úplné programátorské začátečníky. Pokročilé úlohy dají zabrat i zkušeným programátorům a poslouží především jako velmi dobrý trénink rekurze.
Pokud chcete zkusit na rozcvičení něco snadnějšího, zkuste hru Šipkovaná.
Středně těžké
U těchto úloh už se budete muset trochu víc zamyslet, ale nejsou v nich ještě žádné záludné finty.