Funkce

MTU
Zkopírovat krátkou adresu (umime.to/MTU)
Ukázat QR kód

umime.to/MTU


Stáhnout QR kód
Ukázat/skrýt shrnutí

Funkce je pojmenovaný blok kódu, který slouží k provedení nějakého úkolu (např. výpočet obsahu, nakreslení čtverce). Funkci provedeme (tzv. „zavoláme“) jejím jménem:

Funkce v programování a matematice

Funkce v programování a v matematice jsou podobné koncepty. Funkce v matematice (např. druhá mocnina) předepisuje, jak se nějaká hodnota změní na jinou (např. 3 → 9). Podobně funkce v programování může provádět výpočty (např. počítat druhou mocninu), může ale také třeba něco vykreslit nebo vypsat. Druhý rozdíl spočívá v tom, že součástí definice funkce v programování musí být přesný postup (posloupnost kroků), jak výsledku dosáhnout. (Některé matematické funkce přitom nelze spočítat žádným programem.)

Funkce ve Scratchi

I ve Scratchi si můžete definovat vlastní funkce (nové bloky). Označují se jako scénáře a najdete je v sekci Moje bloky.

Definice a volání funkce

Definice funkce zahrnuje její jméno a tělo – blok kódu, který se má provést, když funkci zavoláme. Funkce se neprovede při její definici, ale až poté, co ji zavoláme. Funkci definujeme jednou a můžeme ji pak volat opakovaně.

Funkce můžou obsahovat i parametry, které ovlivňují jejich chování (např. velikost čtverce), v této kapitole se však omezíme na jednoduché funkce bez parametrů.

Využití funkcí

Funkce nám umožňují definovat si vlastní příkazy (bloky), nebo využít příkazy, které napsal někdo jiný. Pokud řešíme složitý problém, můžeme ho zjednodušit rozložením na podproblémy, které vyřešíme zvlášť – každý podproblém pomocí jedné funkce, která je jednodušší než program pro celý problém. Pokud se nám v programu opakuje podobný kód, můžeme ho zavedením funkce pro opakující se úsek kódu zkrátit. Kód, který je strukturovaný do funkcí a který neobsahuje podobný kód na více místech, se pak snáze čte, opravuje a rozšiřuje.

Souhrn mi pomohl
Souhrn mi nepomohl
Souhrn je skryt.

Rozhodovačka

Rychlé procvičování výběrem ze dvou možností.


Funkce  
Zobrazit souhrn tématu


Přesouvání

Přesouvání kartiček na správné místo. Jednoduché ovládání, zajímavé a neotřelé úlohy.


Funkce  
Zobrazit souhrn tématu
Vláček: funkce


ProgMalování

Tvorba obrázků skládáním základním tvarů (např. kruh, čtverec), využití blokového programování.


Funkce

Pomocí funkcí můžeme vytvořit nové vzory a umisťovat je na různá místa na plátně.



Stavitel

Pomocí blokového programování vytvořte program pro stavitele Standu.


Funkce

Kód kostky

Navigujte kostku po plánu podle zadaného programu. Procvičení schopnosti číst programy.


Funkce kostky

Nyní naučíme kostky nové pokyny. A tyto pokyny hned využijeme pro stručný zápis zajímavé procházky.

Robotanik

Jednoduché grafické ovládání, zapeklité programátorské úlohy.


Středně těžké

U těchto úloh už se budete muset trochu víc zamyslet, ale nejsou v nich ještě žádné záludné finty.



NAPIŠTE NÁM

Děkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.

Napište nám

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence