Funkce a zobecňování

MXG
Zkopírovat krátkou adresu (umime.to/MXG)
Ukázat QR kód

umime.to/MXG


Stáhnout QR kód
Ukázat/skrýt shrnutí

Funkce jsou základním stavebním blokem, pomocí kterého vytváříme programy. Představují konkrétní realizaci obecného principu rozklad na části.

Zjednodušeně řečeno, funkce je kouzlo, kterému něco předložíme (vstup) a ono nám vykouzlí něco jiného (výstup).

  • Pohádkový příklad: Zvětšovací kouzelná hůlka, kterou poťukáme zeleninu a ona ji zvětší na dvakrát větší velikost.
  • Matematický příklad: Funkce odmocnina, která dáme na vstup číslo a ona nám vrátí jiné číslo (např. pro vstup 25, vrátí výsledek 5).
  • Programátorský příklad: Funkce polygon(n, délka), které dáme na vstup dvě čísla (počet stran a délku strany) a ona vykreslí obrázek mnohoúhelníku.

Jednoduché funkce bez parametrů umožňují pouze opakované vykonání přesně téhož kódu (např. vždy stejně velký čtverec). Funkce však můžou obsahovat i parametry, které ovlivňují jejich chování (např. velikost čtverce). Funkce můžou volat jiné funkce a někdy dokonce samy sebe – takovým funkcím se říká rekurzivní.

Při zavádění funkcí potřebujeme umět abstrahovat – tedy odhlédnout od nepodstatných detailů – a následně kód zobecnit – tedy nahradit proměnlivé detaily proměnnými, z nichž pak uděláme parametry funkce. Složitý program, zejména takový, ve kterém se opakuje podobný kód, lze rozložit do několika funkcí, a tím ho zjednodušit a zpřehlednit.

Souhrn mi pomohl
Souhrn mi nepomohl
Souhrn je skryt.

Rozhodovačka

Rychlé procvičování výběrem ze dvou možností.


Funkce a zobecňování
Funkce  
Zobrazit souhrn tématu
Funkce s parametry  
Zobrazit souhrn tématu
Zobecňování programů  
Zobrazit souhrn tématu
Rozklad programů  
Zobrazit souhrn tématu


Pexeso

Hledání dvojic, které k sobě patří.


Funkce a zobecňování
Abstrakce  
Zobrazit souhrn tématu
Klasifikace obrázků
Abstrakce příšerek


Přesouvání

Přesouvání kartiček na správné místo. Jednoduché ovládání, zajímavé a neotřelé úlohy.


Funkce a zobecňování
Abstrakce  
Zobrazit souhrn tématu
Domino: abstrakce
Klasifikace
Žebřík abstrakce
Funkce  
Zobrazit souhrn tématu
Vláček: funkce
Funkce s parametry  
Zobrazit souhrn tématu
Obrázkové funkce


Krok po kroku

Doplňování jednotlivých kroků v rozsáhlejším postupu.


Funkce a zobecňování
Funkce s parametry  
Zobrazit souhrn tématu


ProgMalování

Tvorba obrázků skládáním základním tvarů (např. kruh, čtverec), využití blokového programování.


Funkce

Pomocí funkcí můžeme vytvořit nové vzory a umisťovat je na různá místa na plátně.



Stavitel

Pomocí blokového programování vytvořte program pro stavitele Standu.


Funkce

Rekurze

Bonusová sada, ve které nejsou dostupné bloky pro opakování. Místo toho je potřeba vhodně využít rekurzivní funkce (funkce, které volají sami sebe).

Kód kostky

Navigujte kostku po plánu podle zadaného programu. Procvičení schopnosti číst programy.


Funkce kostky

Nyní naučíme kostky nové pokyny. A tyto pokyny hned využijeme pro stručný zápis zajímavé procházky.

Funkce s parametry

Nyní kostky naučíme funkce, jejichž význam záleží na vstupním parametru.

Robotanik

Jednoduché grafické ovládání, zapeklité programátorské úlohy.


Středně těžké

U těchto úloh už se budete muset trochu víc zamyslet, ale nejsou v nich ještě žádné záludné finty.

Těžké

Tady už to začíná být komplikovanější. U těchto příkladů už je často potřeba využít naplno princip rekurze (zanořování a vynořování z funkcí).

Opravdová výzva

Tyto úlohy už mohou dát zabrat i zkušenému programátorovi.



Python želva

Tvorba programů v Pythonu, kreslení obrázků želví grafikou.


Rekurze a fraktály

Náročné, bonusové téma pro pokročilé. Za využití rekurze můžeme pomocí želví grafiky kreslit elegantní fraktály. Jde to často krátkým programem, který však vůbec není lehké vymyslet...



NAPIŠTE NÁM

Děkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.

Napište nám

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence