Nadřazené | Základy algoritmického myšlení |
Předcházející | Význam příkazů, Logické úlohy s přesuny |
Navazující | Sekvence příkazů v Pythonu, Opakování, Podmínky a větvení, Souběžné akce, Změna stavu |
Základním krokem jakéhokoliv algoritmu je provádění posloupnosti akcí v předepsaném pořadí. Pořadí, v jakém akce provádíme, je důležité. Někdy je to úplně jasné. Když připravujeme palačinky, musíme nejdříve těsto zamíchat, a až potom dát na pánvičku. Kdybychom pořadí akcí prohodili, nedopadlo by to příliš palačinkově. Podobně to dopadne, když chystáme program pro robota. Pokud se robot nejdřív otočí a pak udělá krok, dopadne to jinak, než když udělá krok a pak se otočí.
Význam pořadí akcí je dobře vidět třeba ve cvičení ProgMalování, kde je velmi důležité, který obrázek nakreslíme dříve a který později:

Pořadí příkazů zapisujeme v programech stejně jako při psaní běžného textu: odshora dolů (případně zleva doprava).

Rozhodovačka
Rychlé procvičování výběrem ze dvou možností.

Posloupnost příkazů (lehké)
53 zadání
Typicky zabere: 3 min
Ukázka




Posloupnost příkazů (střední)
61 zadání
Typicky zabere: 5 min
Ukázka




Posloupnost příkazů (těžké)
61 zadání
Typicky zabere: 6 min
Ukázka




Posloupnosti kouzel (lehké)
40 zadání
Typicky zabere: 6 min
Ukázka




Posloupnosti kouzel (střední)
50 zadání
Typicky zabere: 6 min
Ukázka
Doplňte část kouzla pod kaňkou.



Posloupnosti kouzel (těžké)
46 zadání
Typicky zabere: 4 min
Ukázka




Deaktivace bomby: posloupnosti (lehké)
40 zadání
Typicky zabere: 6 min
Ukázka




Deaktivace bomby: posloupnosti (střední)
46 zadání
Typicky zabere: 8 min
Ukázka




Deaktivace bomby: posloupnosti (těžké)
48 zadání
Typicky zabere: 7 min
Ukázka




Pexeso
Hledání dvojic, které k sobě patří.

Přesouvání
Přesouvání kartiček na správné místo. Jednoduché ovládání, zajímavé a neotřelé úlohy.

Sběr odpadu (lehké)
10 zadání
Typicky zabere: 4 min

Bloudící myš (lehké)
9 zadání
Typicky zabere: 5 min

Bloudící myš (střední)
9 zadání
Typicky zabere: 6 min

Stavby z kostek (lehké)
11 zadání
Typicky zabere: 6 min

Stavby z kostek (střední)
11 zadání
Typicky zabere: 6 min

Posloupnosti kouzel (lehké)
12 zadání
Typicky zabere: 4 min

Posloupnosti kouzel (střední)
12 zadání
Typicky zabere: 6 min

Šipkovaná
Šipkovaná je jednoduchá logická úloha, kde tvoříte program pro skřítka pomocí šipek umístěných do lesa. Není to ale zas tak úplně snadné, protože krom šipek jsou ovšem v lese i hřiby, rybníky, teleporty, kouzelné hůlky, vybuchují muchomůrky...
Sběr hříbků
Než dojde skřítek domů, musí posbírat všechny hříbky.
Skoky
V lese jsou občas rybníčky. Skřítek je zvládne přeskočit, ale musíte mu přistavit na správné místo pružinku.

ProgMalování
ProgMalování je zábavná kombinace programování a malování. Úkolem je nakreslit zajímavé obrázky pomocí programů, které tvoříte přetahováním připravených bloků.
Obrázky
Kreslení obrázků pomocí základních operací. Bude potřeba se trochu zamyslet nad správným pořadím...
Obrázky II
Trochu rozsáhlejší obrázky. Nevyžadují žádný velký nápad, jen trochu důslednosti.
Kód kostky
Předtím, než se vrhneme na tvorbu vlastních programů, je velmi užitečné si natrénovat čtení a pochopení již vytvořených programů. Kód kostky je elegantní hra zaměřená přesně na tuto dovednost. Madam Kostka a pan Kostka vyráží na procházku po herním plánu. Postupují přesně podle zadaných instrukcí. Vyzkoušejte, zda jim rozumíte!
Toto nové cvičení je zatím v testovacím provozu. Bude ještě docházet k úpravám a doplňování příkladů.
Rozcvička kostek
Madam Kostka a pan Kostka vyráží na procházku po herním plánu. Postupují ovšem přesně podle instrukcí.