- Algoritmické myšleníVšechny souhrny
- Rozpoznávání vzorů
- Posloupnosti příkazů
- Cykly a podmínky
- Proměnné
- Funkce a zobecňování
- Vývoj programů
- Algoritmické myšlení: mix
Filtr podle ročníku
Cvičení
Algoritmické myšlení
MTLZkopírovat krátkou adresu (umime.to/MTL)Ukázat QR kódVšechny souhrnyAlgoritmické myšlení je součást obecnějšího informatického myšlení, která se zaměřuje na navrhování algoritmů.
Co zahrnuje algoritmické myšlení?
Algoritmus je přesně daný postup, kterým řešíme určitý problém. Algoritmické myšlení se typicky využívá při programování, tj. při zápisu algoritmů, které provádí počítač. Má však svoje využití i v běžném životě: typickými příklady jednoduchých algoritmů jsou recepty na vaření nebo instrukce k sledování cesty z jednoho místa na druhé.
Algoritmické myšlení zahrnuje nejen tvorbu algoritmu, ale i další související kroky:
- Porozumění problému, jasná formulace problému.
- Abstrakce, rozklad problému na podčásti, odlišení podstatných prvků od těch, které jsou méně důležité.
- Zvážení různých přístupů k řešení problému, porovnání efektivity algoritmů, optimalizace postupů.
- Porozumění algoritmu, který vymyslel někdo jiný, a jeho provedení.
- Hledání a opravování chyb.
Algoritmické myšlení na Umíme informatiku
V rámci Umíme informatiku dělíme toto téma na několik podtémat:
- Rozpoznávání vzorů – vyhledávání společných vzorů a vlastností, vzory v posloupnostech, popis vzorů
- Posloupnosti příkazů – skládání algoritmů z více příkazů
- Cykly a podmínky – opakované a podmíněné vykonávání příkazů
- Proměnné – práce se stavovou informací, ukládání hodnot do proměnných
- Funkce a zobecňování – zobecňování (abstrakce) vzorů, rozklad (dekompozice) problémů na části, použití funkcí
- Vývoj programů – ladění, hledání chyb
Příklady v této části staví především na „mikrosvětech“, což jsou jednoduchá, intuitivní prostředí s omezeným množstvím příkazů a současně zajímavou dynamikou. Jsou začleněny jak variace na často používané principy (želví grafika, robot na mřížce), tak originální variace jako kouzla nebo deaktivace bomby.
Pro zápis programů zde využíváme blokové programování, k jehož použití nabízíme samostatný metodický text pro učitele.
Rozhodovačka
Rychlé procvičování výběrem ze dvou možností.
Algoritmické myšleníRozpoznávání vzorůSpolečná vlastnost: slovalehkéSpolečná vlastnost: slova (lehké)
zadání: 64
Typicky zabere: 5 min
středníSpolečná vlastnost: slova (střední)
zadání: 65
Typicky zabere: 5 min
těžkéSpolečná vlastnost: slova (těžké)
zadání: 53
Typicky zabere: 5 min
Společná vlastnost: emodžistředníSpolečná vlastnost: emodži (střední)
zadání: 87
Typicky zabere: 3 min
Číselné řady obrázkověstředníČíselné řady obrázkově (střední)
zadání: 39
Typicky zabere: 4 min
Číselné řady s popisemlehkéČíselné řady s popisem (lehké)
zadání: 22
Typicky zabere: 7 min
Odhalování skrytých pravidelSlovní vztahylehkéSlovní vztahy (lehké)
zadání: 47
Typicky zabere: 3 min
středníSlovní vztahy (střední)
zadání: 59
Typicky zabere: 4 min
Vzory z dlaždiclehkéVzory z dlaždic (lehké)
zadání: 50
Typicky zabere: 6 min
Posloupnosti příkazůlehkéPořadí příkazů (lehké)
zadání: 62
Typicky zabere: 3 min
středníPořadí příkazů (střední)
zadání: 59
Typicky zabere: 5 min
těžkéPořadí příkazů (těžké)
zadání: 53
Typicky zabere: 6 min
Vláček: posloupnost akcílehkéVláček: posloupnost akcí (lehké)
zadání: 40
Typicky zabere: 4 min
Posloupnosti kouzellehkéPosloupnosti kouzel (lehké)
zadání: 41
Typicky zabere: 5 min
středníPosloupnosti kouzel (střední)
zadání: 48
Typicky zabere: 5 min
těžkéPosloupnosti kouzel (těžké)
zadání: 48
Typicky zabere: 5 min
Deaktivace bomby: posloupnostilehkéDeaktivace bomby: posloupnosti (lehké)
zadání: 40
Typicky zabere: 5 min
středníDeaktivace bomby: posloupnosti (střední)
zadání: 46
Typicky zabere: 6 min
těžkéDeaktivace bomby: posloupnosti (těžké)
zadání: 48
Typicky zabere: 7 min
lehkéVstup a výstup (lehké)
zadání: 30
Typicky zabere: 5 min
středníVstup a výstup (střední)
zadání: 54
Typicky zabere: 8 min
středníVnořené bloky (střední)
zadání: 38
Typicky zabere: 3 min
těžkéVnořené bloky (těžké)
zadání: 40
Typicky zabere: 4 min
Cykly a podmínkylehkéOpakuj N× (lehké)
zadání: 42
Typicky zabere: 4 min
středníOpakuj N× (střední)
zadání: 50
Typicky zabere: 4 min
těžkéOpakuj N× (těžké)
zadání: 48
Typicky zabere: 6 min
Opakovací kouzlalehkéOpakovací kouzla (lehké)
zadání: 45
Typicky zabere: 4 min
středníOpakovací kouzla (střední)
zadání: 48
Typicky zabere: 6 min
těžkéOpakovací kouzla (těžké)
zadání: 43
Typicky zabere: 5 min
Deaktivace bomby: opakovánílehkéDeaktivace bomby: opakování (lehké)
zadání: 27
Typicky zabere: 6 min
středníDeaktivace bomby: opakování (střední)
zadání: 50
Typicky zabere: 7 min
těžkéDeaktivace bomby: opakování (těžké)
zadání: 56
Typicky zabere: 8 min
lehkéPodmínky a větvení (lehké)
zadání: 53
Typicky zabere: 8 min
středníPodmínky a větvení (střední)
zadání: 60
Typicky zabere: 7 min
těžkéPodmínky a větvení (těžké)
zadání: 58
Typicky zabere: 12 min
Podmíněná kouzla: oblékání příšereklehkéPodmíněná kouzla: oblékání příšerek (lehké)
zadání: 38
Typicky zabere: 5 min
středníPodmíněná kouzla: oblékání příšerek (střední)
zadání: 40
Typicky zabere: 6 min
těžkéPodmíněná kouzla: oblékání příšerek (těžké)
zadání: 44
Typicky zabere: 8 min
Deaktivace bomby: podmínkylehkéDeaktivace bomby: podmínky (lehké)
zadání: 49
Typicky zabere: 6 min
středníDeaktivace bomby: podmínky (střední)
zadání: 53
Typicky zabere: 5 min
těžkéDeaktivace bomby: podmínky (těžké)
zadání: 44
Typicky zabere: 6 min
Deaktivace bomby: rozhodovací stromystředníDeaktivace bomby: rozhodovací stromy (střední)
zadání: 40
Typicky zabere: 6 min
lehkéOpakuj dokud (lehké)
zadání: 30
Typicky zabere: 8 min
středníOpakuj dokud (střední)
zadání: 46
Typicky zabere: 8 min
těžkéOpakuj dokud (těžké)
zadání: 50
Typicky zabere: 8 min
Vláček: opakuj dokudstředníVláček: opakuj dokud (střední)
zadání: 40
Typicky zabere: 8 min
Deaktivace bomby: opakuj dokudstředníDeaktivace bomby: opakuj dokud (střední)
zadání: 41
Typicky zabere: 11 min
Vláček: opakované rozhodovánístředníVláček: opakované rozhodování (střední)
zadání: 35
Typicky zabere: 8 min
středníVnořené cykly (střední)
zadání: 34
Typicky zabere: 6 min
Vnořeně opakovací kouzlastředníVnořeně opakovací kouzla (střední)
zadání: 40
Typicky zabere: 7 min
Deaktivace bomby: vnořené cyklystředníDeaktivace bomby: vnořené cykly (střední)
zadání: 40
Typicky zabere: 6 min
Cykly a podmínky: mixlehkéCykly a podmínky: mix (lehké)
zadání: 120
Typicky zabere: 7 min
středníCykly a podmínky: mix (střední)
zadání: 190
Typicky zabere: 8 min
těžkéCykly a podmínky: mix (těžké)
zadání: 156
Typicky zabere: 9 min
Kouzla: mixlehkéKouzla: mix (lehké)
zadání: 83
Typicky zabere: 5 min
středníKouzla: mix (střední)
zadání: 128
Typicky zabere: 6 min
těžkéKouzla: mix (těžké)
zadání: 87
Typicky zabere: 6 min
Deaktivace bomby: mixlehkéDeaktivace bomby: mix (lehké)
zadání: 76
Typicky zabere: 6 min
středníDeaktivace bomby: mix (střední)
zadání: 184
Typicky zabere: 9 min
těžkéDeaktivace bomby: mix (těžké)
zadání: 100
Typicky zabere: 10 min
ProměnnélehkéProměnné: základní princip (lehké)
zadání: 44
Typicky zabere: 5 min
středníProměnné: základní princip (střední)
zadání: 44
Typicky zabere: 5 min
těžkéProměnné: základní princip (těžké)
zadání: 44
Typicky zabere: 5 min
lehkéProměnné: obecné principy (lehké)
zadání: 40
Typicky zabere: 4 min
středníProměnné: obecné principy (střední)
zadání: 50
Typicky zabere: 6 min
těžkéProměnné: obecné principy (těžké)
zadání: 51
Typicky zabere: 7 min
Proměnná kouzlalehkéProměnná kouzla (lehké)
zadání: 38
Typicky zabere: 4 min
středníProměnná kouzla (střední)
zadání: 45
Typicky zabere: 6 min
těžkéProměnná kouzla (těžké)
zadání: 43
Typicky zabere: 7 min
Deaktivace bomby: proměnnélehkéDeaktivace bomby: proměnné (lehké)
zadání: 40
Typicky zabere: 6 min
středníDeaktivace bomby: proměnné (střední)
zadání: 48
Typicky zabere: 6 min
těžkéDeaktivace bomby: proměnné (těžké)
zadání: 45
Typicky zabere: 6 min
lehkéVýrazy s proměnnými (lehké)
zadání: 40
Typicky zabere: 4 min
středníVýrazy s proměnnými (střední)
zadání: 49
Typicky zabere: 5 min
těžkéVýrazy s proměnnými (těžké)
zadání: 48
Typicky zabere: 5 min
středníCykly s proměnnými (střední)
zadání: 43
Typicky zabere: 9 min
těžkéCykly s proměnnými (těžké)
zadání: 51
Typicky zabere: 12 min
středníPodmínky s proměnnými (střední)
zadání: 38
Typicky zabere: 8 min
těžkéPodmínky s proměnnými (těžké)
zadání: 54
Typicky zabere: 9 min
lehkéTypy proměnných (lehké)
zadání: 35
Typicky zabere: 5 min
středníTypy proměnných (střední)
zadání: 66
Typicky zabere: 5 min
těžkéTypy proměnných (těžké)
zadání: 41
Typicky zabere: 5 min
lehkéPojmenování proměnných (lehké)
zadání: 40
Typicky zabere: 3 min
středníPojmenování proměnných (střední)
zadání: 48
Typicky zabere: 4 min
těžkéPojmenování proměnných (těžké)
zadání: 46
Typicky zabere: 6 min
středníPoužití proměnných (střední)
zadání: 61
Typicky zabere: 11 min
Funkce a zobecňovánílehkéFunkce (lehké)
zadání: 55
Typicky zabere: 5 min
středníFunkce (střední)
zadání: 56
Typicky zabere: 6 min
těžkéFunkce (těžké)
zadání: 63
Typicky zabere: 6 min
lehkéFunkce s parametry (lehké)
zadání: 32
Typicky zabere: 6 min
středníFunkce s parametry (střední)
zadání: 41
Typicky zabere: 9 min
těžkéFunkce s parametry (těžké)
zadání: 50
Typicky zabere: 12 min
středníZobecňování programů (střední)
zadání: 45
Typicky zabere: 7 min
středníRozklad programů (střední)
zadání: 57
Typicky zabere: 11 min
Přesouvání
Přesouvání kartiček na správné místo. Jednoduché ovládání, zajímavé a neotřelé úlohy.
Algoritmické myšleníRozpoznávání vzorůSpolečná vlastnost: obrázkylehkéSpolečná vlastnost: obrázky (lehké)
zadání: 11
Typicky zabere: 4 min
Společná vlastnost: slovalehkéSpolečná vlastnost: slova (lehké)
zadání: 10
Typicky zabere: 5 min
Společná vlastnost: příšerkylehkéSpolečná vlastnost: příšerky (lehké)
zadání: 16
Typicky zabere: 4 min
TrojicestředníTrojice (střední)
zadání: 16
Typicky zabere: 5 min
Postupná přeměnalehkéPostupná přeměna (lehké)
zadání: 10
Typicky zabere: 6 min
středníPostupná přeměna (střední)
zadání: 11
Typicky zabere: 6 min
Doplňování řad: číslalehkéDoplňování řad: čísla (lehké)
zadání: 15
Typicky zabere: 5 min
středníDoplňování řad: čísla (střední)
zadání: 15
Typicky zabere: 7 min
těžkéDoplňování řad: čísla (těžké)
zadání: 14
Typicky zabere: 9 min
Doplňování řad: symbolylehkéDoplňování řad: symboly (lehké)
zadání: 14
Typicky zabere: 5 min
středníDoplňování řad: symboly (střední)
zadání: 14
Typicky zabere: 7 min
Doplňování řad: geometrické útvarystředníDoplňování řad: geometrické útvary (střední)
zadání: 14
Typicky zabere: 7 min
Popis vzorů: VyšívánístředníPopis vzorů: Vyšívání (střední)
zadání: 16
Typicky zabere: 7 min
Odhalování skrytých pravidelVztahy slovlehkéVztahy slov (lehké)
zadání: 11
Typicky zabere: 3 min
Kouzelné hůlkystředníKouzelné hůlky (střední)
zadání: 11
Typicky zabere: 6 min
Obrázkový mixérstředníObrázkový mixér (střední)
zadání: 11
Typicky zabere: 7 min
Kódy květinstředníKódy květin (střední)
zadání: 6
Typicky zabere: 7 min
Obrázky a vrstvylehkéObrázky a vrstvy (lehké)
zadání: 8
Typicky zabere: 3 min
Rozklad obrázkůlehkéRozklad obrázků (lehké)
zadání: 14
Typicky zabere: 5 min
středníRozklad obrázků (střední)
zadání: 14
Typicky zabere: 7 min
Rozklad obrázků (s opakováním)středníRozklad obrázků (s opakováním) (střední)
zadání: 10
Typicky zabere: 6 min
Posloupnosti příkazůSběr odpadulehkéSběr odpadu (lehké)
zadání: 10
Typicky zabere: 4 min
Bloudící myšlehkéBloudící myš (lehké)
zadání: 9
Typicky zabere: 5 min
středníBloudící myš (střední)
zadání: 9
Typicky zabere: 6 min
Stavby z kosteklehkéStavby z kostek (lehké)
zadání: 11
Typicky zabere: 6 min
středníStavby z kostek (střední)
zadání: 11
Typicky zabere: 6 min
Posloupnosti kouzellehkéPosloupnosti kouzel (lehké)
zadání: 12
Typicky zabere: 5 min
středníPosloupnosti kouzel (střední)
zadání: 12
Typicky zabere: 5 min
Cykly a podmínkySběr vlajeklehkéSběr vlajek (lehké)
zadání: 14
Typicky zabere: 5 min
středníSběr vlajek (střední)
zadání: 16
Typicky zabere: 5 min
Včelí smyčkylehkéVčelí smyčky (lehké)
zadání: 14
Typicky zabere: 5 min
středníVčelí smyčky (střední)
zadání: 14
Typicky zabere: 8 min
Opakovací kouzlalehkéOpakovací kouzla (lehké)
zadání: 8
Typicky zabere: 4 min
středníOpakovací kouzla (střední)
zadání: 8
Typicky zabere: 5 min
Sběr vlajek: podmínkystředníSběr vlajek: podmínky (střední)
zadání: 13
Typicky zabere: 5 min
Oblékání příšereklehkéOblékání příšerek (lehké)
zadání: 10
Typicky zabere: 4 min
středníOblékání příšerek (střední)
zadání: 8
Typicky zabere: 6 min
Rozhodovací stromylehkéRozhodovací stromy (lehké)
zadání: 9
Typicky zabere: 5 min
Vláček: opakuj dokudstředníVláček: opakuj dokud (střední)
zadání: 21
Typicky zabere: 9 min
ProměnnéProměnná kouzlastředníProměnná kouzla (střední)
zadání: 16
Typicky zabere: 5 min
Funkce a zobecňováníDomino: abstrakcestředníDomino: abstrakce (střední)
zadání: 12
Typicky zabere: 5 min
KlasifikacestředníKlasifikace (střední)
zadání: 11
Typicky zabere: 6 min
Žebřík abstrakcestředníŽebřík abstrakce (střední)
zadání: 16
Typicky zabere: 5 min
Vláček: funkcestředníVláček: funkce (střední)
zadání: 12
Typicky zabere: 5 min
Obrázkové funkcestředníObrázkové funkce (střední)
zadání: 8
Typicky zabere: 6 min
Vývoj programůVývojové diagramyVývojové diagramy: úpravy textustředníVývojové diagramy: úpravy textu (střední)
zadání: 7
Typicky zabere: 6 min
Vývojové diagramy: proměnné a číslastředníVývojové diagramy: proměnné a čísla (střední)
zadání: 12
Typicky zabere: 8 min
Označování
V zadaném obrázku či textu máte za úkol označit všechny oblasti, které splňují určitou vlastnost.
Algoritmické myšleníRozpoznávání vzorůlehkéStejné vzory (lehké)
zadání: 30
Typicky zabere: 8 min
středníSpolečná vlastnost (střední)
zadání: 40
Typicky zabere: 8 min
Vetřelci v řadě: obrázkystředníVetřelci v řadě: obrázky (střední)
zadání: 51
Typicky zabere: 9 min
Vetřelci v řadě: číslastředníVetřelci v řadě: čísla (střední)
zadání: 36
Typicky zabere: 10 min
Vetřelci na mřížce: obrázkystředníVetřelci na mřížce: obrázky (střední)
zadání: 31
Typicky zabere: 23 min
Vetřelci na mřížce: číslastředníVetřelci na mřížce: čísla (střední)
zadání: 25
Typicky zabere: 19 min
Odhalování skrytých pravidelTajné pravidlo: vybarvovánístředníTajné pravidlo: vybarvování (střední)
zadání: 37
Typicky zabere: 9 min
Tajné pravidlo: deaktivace bombystředníTajné pravidlo: deaktivace bomby (střední)
zadání: 40
Typicky zabere: 8 min
Překrývání tvarůlehkéPřekrývání tvarů (lehké)
zadání: 48
Typicky zabere: 5 min
Vykrajování tvarůlehkéVykrajování tvarů (lehké)
zadání: 40
Typicky zabere: 8 min
Vzory z dlaždicstředníVzory z dlaždic (střední)
zadání: 26
Typicky zabere: 15 min
Cykly a podmínkyPrůzkum vesmíru: opakovánístředníPrůzkum vesmíru: opakování (střední)
zadání: 45
Typicky zabere: 9 min
Deaktivace bomby: podmínkystředníDeaktivace bomby: podmínky (střední)
zadání: 40
Typicky zabere: 8 min
ProměnnéDeaktivace bomby: proměnnéstředníDeaktivace bomby: proměnné (střední)
zadání: 42
Typicky zabere: 5 min
Průzkum vesmíru: proměnnélehkéPrůzkum vesmíru: proměnné (lehké)
zadání: 39
Typicky zabere: 5 min
středníPrůzkum vesmíru: proměnné (střední)
zadání: 52
Typicky zabere: 5 min
Funkce a zobecňovánístředníAbstrakce (střední)
zadání: 21
Typicky zabere: 5 min
Pexeso
Hledání dvojic, které k sobě patří.
Algoritmické myšleníRozpoznávání vzorůVločkylehkéVločky (lehké)
zadání: 9
Typicky zabere: 4 min
KytičkylehkéKytičky (lehké)
zadání: 12
Typicky zabere: 4 min
NáramkylehkéNáramky (lehké)
zadání: 10
Typicky zabere: 4 min
středníNáramky (střední)
zadání: 10
Typicky zabere: 5 min
Stejné grafylehkéStejné grafy (lehké)
zadání: 8
Typicky zabere: 3 min
Knoflíky a nitěstředníKnoflíky a nitě (střední)
zadání: 8
Typicky zabere: 4 min
Společná vlastnost: znaky a číslastředníSpolečná vlastnost: znaky a čísla (střední)
zadání: 13
Typicky zabere: 4 min
Zápis klikyhákůlehkéZápis klikyháků (lehké)
zadání: 8
Typicky zabere: 5 min
Rozklad obrázkůlehkéRozklad obrázků (lehké)
zadání: 7
Typicky zabere: 3 min
Rozklad tvarůlehkéRozklad tvarů (lehké)
zadání: 7
Typicky zabere: 3 min
Rozklad obrázků (s opakováním)středníRozklad obrázků (s opakováním) (střední)
zadání: 7
Typicky zabere: 5 min
Barevné dlaždicelehkéBarevné dlaždice (lehké)
zadání: 7
Typicky zabere: 4 min
Posloupnosti příkazůlehkéZákladní akce (lehké)
zadání: 11
Typicky zabere: 3 min
Posloupnosti kouzellehkéPosloupnosti kouzel (lehké)
zadání: 8
Typicky zabere: 4 min
Želví obrázkystředníŽelví obrázky (střední)
zadání: 10
Typicky zabere: 5 min
Cykly a podmínkystředníOpakuj N× (střední)
zadání: 12
Typicky zabere: 4 min
Opakovací kouzlastředníOpakovací kouzla (střední)
zadání: 10
Typicky zabere: 5 min
Želví obrázky (s opakováním)středníŽelví obrázky (s opakováním) (střední)
zadání: 8
Typicky zabere: 8 min
ProměnnéstředníProměnné: obecné principy (střední)
zadání: 9
Typicky zabere: 6 min
středníTypy proměnných (střední)
zadání: 8
Typicky zabere: 3 min
Funkce a zobecňováníKlasifikace obrázkůlehkéKlasifikace obrázků (lehké)
zadání: 10
Typicky zabere: 2 min
Abstrakce příšerekstředníAbstrakce příšerek (střední)
zadání: 7
Typicky zabere: 3 min
Krok po kroku
Doplňování jednotlivých kroků v rozsáhlejším postupu.
Algoritmické myšleníCykly a podmínkystředníOpakuj N× (střední)
zadání: 10
Typicky zabere: 5 min
středníPodmínky a větvení (střední)
zadání: 10
Typicky zabere: 7 min
středníOpakuj dokud (střední)
zadání: 11
Typicky zabere: 7 min
ProměnnéstředníProměnné: obecné principy (střední)
zadání: 8
Typicky zabere: 6 min
Funkce a zobecňovánístředníFunkce s parametry (střední)
zadání: 10
Typicky zabere: 8 min
Vývoj programůLadění programůstředníLadění programů (střední)
zadání: 9
Typicky zabere: 7 min
Ladění programů s proměnnýmistředníLadění programů s proměnnými (střední)
zadání: 10
Typicky zabere: 9 min
Úprava programůstředníÚprava programů (střední)
zadání: 9
Typicky zabere: 7 min
Úprava programů s proměnnýmistředníÚprava programů s proměnnými (střední)
zadání: 16
Typicky zabere: 8 min
Doplňování textu
Krátké texty, do kterých doplňujete na vybraná místa správnou variantu ze dvou možností.
Algoritmické myšleníProměnnéstředníProměnné: obecné principy (střední)
zadání: 11
Typicky zabere: 8 min
středníPojmenování proměnných (střední)
zadání: 8
Typicky zabere: 4 min
středníPoužití proměnných (střední)
zadání: 7
Typicky zabere: 5 min
Psaná odpověď
Cvičení, ve kterém píšete odpověď na klávesnici.
Algoritmické myšleníRozpoznávání vzorůVzory pozpátkustředníVzory pozpátku (střední)
zadání: 21
Typicky zabere: 5 min
středníVzory v posloupnostech (střední)
zadání: 21
Typicky zabere: 4 min
těžkéVzory v posloupnostech (těžké)
zadání: 21
Typicky zabere: 7 min
Šipkovaná
Navigujte skřítka do domečku. Logická úloha, která funguje jako rozcvička na programování.
Skřítkova rozcvička
Položte do lesa šipky, aby skřítek došel do svého domečku. Šipek je málo, tak ať vám vystačí.
Sběr hříbků
Než dojde skřítek domů, musí posbírat všechny hříbky.
Skoky
V lese jsou občas rybníčky. Skřítek je zvládne přeskočit, ale musíte mu přistavit na správné místo pružinku.
Víc skřítků
Máme tu několik skřítků a všichni chtějí do domečku. Někteří jsou navíc červení. A nikdo se nesmí srazit!
Pozor na skřeta!
V lese se objevil zlý skřet. Skřítek se musí dostat domů a vyhnout se mu.
Přebarvování
Skřítek se naučil přebarvovací kouzlo, které mu změní barvu kabátku.
Kameny a hůlka
V lese občas překáží velké kameny. Naštěstí tu je kouzelná hůlka, která je odčaruje.
Vybuchující muchomůrka
V lese začaly růst kouzelné muchomůrky. Když kolem nich někdo projde, vybuchnou!
Rotující šipky
Lesní vynálezci vymysleli rotující šipky, které se otočí pokaždé, když kolem nich skřítek projde.
Mizející šipky
Tentokrát tu máme speciální mizející šipky, které jsou jen na jedno použití.
Lesní výpravy I
Lesní výpravy s různými prvky: hříbky, rybníky, několik skřítků…
Teleport
Máme tu další kouzla – tentokrát teleportační brány, které přenesou skřítka z jednoho místa na druhé.
Lesní výpravy II
Pokračování lesních výprav s různými prvky.
Lesní výpravy III
Třetí díl lesních výprav s různými prvky.
Obtížné
A na závěr několik obtížnějších úloh.
Želví grafika
Vykreslování obrázků želví grafikou za využití blokového programování.
Základy
Pro začátek naučíme želvu základní příkazy pro posun a zatáčení a nakreslíme s ní pár jednoduchých obrazců. Pokud si sami potřebujete ujasnit, jak fungují úhly, zkuste nejdřív pexeso na úhly.
Obrázky s opakováním
Přidáme želvě možnost opakovat příkazy, díky čemuž zvládne vykreslit už trochu zajímavější obrázky.
Kreslení
Aby to kreslení nebylo tak fádní, naučíme želvu malovat barevně a zvedat štětec.
Kreslení II
A teď si zkusíme nakreslit pár obrázků z (želvího) života. Kreslení těchto obrázků není sice úplně jednoduché, ale nevyžaduje žádný složitý nápad.
Vzory s opakováním
Když správně použijete vnořené opakování, želva dokáže vykreslit zajímavé obrazce.
Želva s limitem
V této sadě máte za úkol psát pro želvu krátké programy – každá úloha má limit na počet příkazů. Dokážete najít ten správný, stručný zápis programu?
Vzory s opakováním II
Pár dalších vzorů s pravidelným opakováním. Některé vypadají komplikovaně, ale jdou všechny vykreslit snadno. Jen je potřeba se na ně správně podívat.
Proměnné
Naučíme želvu používat proměnné a ta nám díky tomu nakreslí pěkné spirály.
Proměnné II
Složitější příklady s proměnnými.
Ladění obrázků
V této sadě máte připravené programy, které jsou skoro správně. Ale jenom skoro. Zkuste v nich najít chybu a opravit ji.
Úprava programů
V této sadě máte k dispozici hotové řešení, které je ale nepěkné. Úkolem je program vylepšit, aby byl stručnější a vešel se do limitu na počet příkazů.
Správné úhly
Želva zvládne nakreslit pěkné hvězdy a další obrazce. Musíte jí ale říct, o jaký úhel má přesně zatočit. Zkuste ten správný úhel nehádat, ale vypočítat.
Želva s limitem II
Druhá, náročnější sada s limity na počet příkazů.
Záludné
Směsice těžších úloh. Jdou často řešit krátkým programem, ale může k tomu být potřeba ten správný nápad.
Želví experimentárium
Na závěr tu máme úlohy „na hraní“. U těchto úloh není žádné jasné zadání k vyřešení. Máte připravený program, se kterým můžete experimentovat.
ProgMalování
Tvorba obrázků skládáním základním tvarů (např. kruh, čtverec), využití blokového programování.
Skládání tvarů
Skládáním základních tvarů se dají vykreslit zajímavé geometrické obrazce. Zvlášť když zapojíme speciální inverzní štětec.
Skládání tvarů II
Dokážete se na útvary správně podívat a poskládat je ze základních?
Malovací rozcvička
Sada příkladů na rozcvičení a vyzkoušení ovládání.
Obrázky
Kreslení obrázků pomocí základních operací. Bude potřeba se trochu zamyslet nad správným pořadím...
Obrázky II
Trochu rozsáhlejší obrázky. Nevyžadují žádný velký nápad, jen trochu důslednosti.
Vzory s opakováním I
Zde máme navíc příkaz pro opakování, který využijeme pro vykreslování řad a vzorů.
Vzory s opakováním II
Pokročilejší sada využívající opakování.
Proměnné
A teď si přidáme proměnné, což dohromady s opakováním umožňuje dělat nové zajímavé vzory.
Funkce
Pomocí funkcí můžeme vytvořit nové vzory a umisťovat je na různá místa na plátně.
Ladění obrázků
Důležitou součástí programování je ladění, tedy hledání chyb a jejich opravování. V této sadě si to můžete natrénovat: dostanete připravený program a jen ho musíte mírně doladit.
Záludné
Sbírka náročnějších úloh na závěr.
Plošinovka
Ovládejte skákající postavu pomocí blokového programování.
Čarování
Pan Blob umí kouzlit! Dokáže třeba odčarovat všechny plošinky s trávou.
Duch
Pan Blob se dokáže proměnit na ducha. Jako duch dokáže přejít přes nebezpečné ostny nebo pavouky, ale neumí sbírat mince.
Rozcvička
Pan Blob se potřebuje dostat ke dveřím. Naučte ho, jakou akci má kdy provést, aby úspěšně splnil svoji misi.
Interakce
Vytvořte si vlastní pravidla hry a pak si hru zahrajte! V této sadě pan Blob dokáže reagovat nejen na prvky na plánu, ale i na kliknutí.
Interakce a střílení
Vytvořte si vlastní střílečku! Za využití klikání pomozte panu Blobovi překonat pavouky.
Interakce a čarování
Pan Blob bude čarovat a vy mu u toho můžete pomoct klikáním ve správnou chvíli.
Podmínky: základy
Pan Blob je inteligentní a nemusí u každého kaktusu dělat to stejné. Může se rozhodnout podle toho, zda kaktus roste na trávě, nebo písku.
Pavouci a střely
Pozor, některé plošinky hlídají obří pavouci. Pan Blob je však umí sestřelit.
Rozšířené podmínky
Aby se pan Blob mohl lépe rozhodovat, naučíme ho nové podmínky na směr chůze a počet mincí.
Interakce a podmínky
Nyní se pan Blob pustí do průzkumu záludnějších plošinových světů, na což se bude hodit využít podmínky i událost klikání.
Duch a podmínky
Pan Blob se opět potřebuje měnit v ducha, tentokrát ale jen za vhodných podmínek.
Čarování s podmínkami
Nyní pan Blob bude potřebovat jak čarování, tak podmínky.
Kombinace podmínek
V této sadě využijeme kombinace podmínek (logické spojky, vnořené podmínky).
Čítače
Pan Blob umí i počítat. Sice jen po jedné, ale i to stačí.
Záludné
Výběr těžších úloh. Některé jdou vyřešit i jednoduchým programem, nemusí být ale snadné to správné řešení najít.
Stavitel
Pomocí blokového programování vytvořte program pro stavitele Standu.
Základy stavitelství
Stavitel Standa se představuje a natrénuje si základní akce (chůze, přesun materiálu, stavění, kácení).
Stavby s plánováním
V této sadě čekají Standu úkoly jen za využití základních příkazů. Postup je však potřeba dobře naplánovat, aby byl efektivní.
Stavby s opakováním
Standa je pracovitý a dokáže toho postavit hodně. Pro zadávání úkolu se nám bude hodit příkaz
opakuj
.Stavby s opakováním: těžší
Úkoly využívající jen základní cyklus
opakuj
. Je ale potřeba to dobře vymyslet.Opakuj dokud
Tentokrát vyzkoušíme formu příkazu
opakuj
s využitím podmínek.Opakuj dokud: těžší
Mírně náročnější úkoly využívající cyklus
opakuj dokud
.Opakování a podmínky
Standu čekají náročnější stavební úkoly, bude se muset opakovaně rozhodovat podle aktuální situace v terénu.
Opakování a podmínky: těžší
Vnořené cykly
Funkce
Rekurze
Bonusová sada, ve které nejsou dostupné bloky pro opakování. Místo toho je potřeba vhodně využít rekurzivní funkce (funkce, které volají sami sebe).
Ladění programů
V této sadě jsou připravené programy, které jsou skoro správně. Jsou v nich drobné chyby, které máte za úkol najít a opravit ji.
Záludné
Kód kostky
Navigujte kostku po plánu podle zadaného programu. Procvičení schopnosti číst programy.
Rozcvička kostek
Madam Kostka a pan Kostka vyráží na procházku po herním plánu. Postupují ovšem přesně podle instrukcí.
Opakuj N×
Pro stručný zápis delší procházky využijeme pokyn opakuj.
Procházky s rozhodováním I
Průběh procházky může záviset na barvě pole nebo na počtu teček kostky.
Procházky s rozhodováním II
Nyní stojí kostky před složitějšími rozhodnutími.
Opakuj dokud
Doposud jsme měli cykly se zadaným počtem opakování. Nyní využijeme opakování podle podmínky.
Opakované rozhodování I
Když zkombinujeme opakování a podmínky, vzniknou již zajímavé trasy procházek.
Opakované rozhodování II
Dvojité opakování
Nyní máme programy, ve kterých se vyskytuje opakování uvnitř opakování. Z toho už se občas panu Kostkovi motá hlava.
Výpravy kostek
Kostky vyráží na výpravy, při kterých si vyzkouší příkazy různého typu a trochu záludnější programy.
Funkce kostky
Nyní naučíme kostky nové pokyny. A tyto pokyny hned využijeme pro stručný zápis zajímavé procházky.
Funkce s parametry
Nyní kostky naučíme funkce, jejichž význam záleží na vstupním parametru.
Robotanik
Jednoduché grafické ovládání, zapeklité programátorské úlohy.
Trénink
Vyzkoušejte si základní ovládání Robotanika.
Lehké
Sada úloh, které zvládne s trochou přemýšlení vyřešit i programátorský nováček.
Středně těžké
U těchto úloh už se budete muset trochu víc zamyslet, ale nejsou v nich ještě žádné záludné finty.
Těžké
Tady už to začíná být komplikovanější. U těchto příkladů už je často potřeba využít naplno princip rekurze (zanořování a vynořování z funkcí).
Opravdová výzva
Tyto úlohy už mohou dát zabrat i zkušenému programátorovi.
Python želva
Tvorba programů v Pythonu, kreslení obrázků želví grafikou.
Rekurze a fraktály
Náročné, bonusové téma pro pokročilé. Za využití rekurze můžeme pomocí želví grafiky kreslit elegantní fraktály. Jde to často krátkým programem, který však vůbec není lehké vymyslet...
NAPIŠTE NÁMDěkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.
Napište nám
Nevíte si rady?
Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:
Čeho se zpráva týká?
Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení LicenceZde nám můžete napsat vzkaz či popsat dojmy, jak se vám systém používá. Pokud máte nějakou zásadnější zprávu, zvolte prosím jednu z dalších kategorií.
Pokud hlásíte chybu, upřesněte prosím, v čem přesně spočívá. Pokud máte námět na rozšíření obsahu, uvítáme, když popíšete konkrétní ukázku. Nezasílejte prosím dotazy na prozrazení řešení úloh či na vysvětlení postupu.
Před položením dotazu prosím zkontrolujte časté dotazy.
Před položením dotazu si prosím projděte časté dotazy k přihlášení.
- Posloupnosti příkazů