Děkujeme za vaše hodnocení.

Algoritmické myšlení

MTL
Zkopírovat kód tématu
Zkopírovat krátkou adresu (umime.to/MTL)
Ukázat QR kód

umime.to/MTL


Stáhnout QR kód
Všechny souhrny

Algoritmické myšlení je součást obecnějšího informatického myšlení, která se zaměřuje na navrhování algoritmů.

Co zahrnuje algoritmické myšlení?

Algoritmus je přesně daný postup, kterým řešíme určitý problém. Algoritmické myšlení se typicky využívá při programování, tj. při zápisu algoritmů, které provádí počítač. Má však svoje využití i v běžném životě: typickými příklady jednoduchých algoritmů jsou recepty na vaření nebo instrukce k sledování cesty z jednoho místa na druhé.

Algoritmické myšlení zahrnuje nejen tvorbu algoritmu, ale i další související kroky:

  • Porozumění problému, jasná formulace problému.
  • Abstrakce, rozklad problému na podčásti, odlišení podstatných prvků od těch, které jsou méně důležité.
  • Zvážení různých přístupů k řešení problému, porovnání efektivity algoritmů, optimalizace postupů.
  • Porozumění algoritmu, který vymyslel někdo jiný, a jeho provedení.
  • Hledání a opravování chyb.

Algoritmické myšlení na Umíme informatiku

V rámci Umíme informatiku dělíme toto téma na několik podtémat:

Příklady v této části staví především na „mikrosvětech“, což jsou jednoduchá, intuitivní prostředí s omezeným množstvím příkazů a současně zajímavou dynamikou. Jsou začleněny jak variace na často používané principy (želví grafika, robot na mřížce), tak originální variace jako kouzla nebo deaktivace bomby.

Pro zápis programů zde využíváme blokové programování, k jehož použití nabízíme samostatný metodický text pro učitele.

Souhrn mi pomohl
Souhrn mi nepomohl

Rozhodovačka

Rychlé procvičování výběrem ze dvou možností.


Algoritmické myšlení
Rozpoznávání vzorů
Společná vlastnost  
Zobrazit souhrn tématu
Společná vlastnost: slova
Společná vlastnost: emodži
Vzory v posloupnostech  
Zobrazit souhrn tématu
Číselné řady obrázkově
Popis vzorů  
Zobrazit souhrn tématu
Číselné řady s popisem
Odhalování skrytých pravidel
Slovní vztahy
Rozklad obrázků na části  
Zobrazit souhrn tématu
Vzory z dlaždic
Posloupnosti příkazů
Pořadí příkazů  
Zobrazit souhrn tématu
Vláček: posloupnost akcí
Posloupnosti kouzel
Deaktivace bomby: posloupnosti
Vstup a výstup  
Zobrazit souhrn tématu
Vnořené bloky  
Zobrazit souhrn tématu
Cykly a podmínky
Opakuj N×  
Zobrazit souhrn tématu
Opakovací kouzla
Deaktivace bomby: opakování
Podmínky a větvení  
Zobrazit souhrn tématu
Podmíněná kouzla: oblékání příšerek
Deaktivace bomby: podmínky
Deaktivace bomby: rozhodovací stromy
Opakuj dokud  
Zobrazit souhrn tématu
Vláček: opakuj dokud
Deaktivace bomby: opakuj dokud
Opakované rozhodování  
Zobrazit souhrn tématu
Vláček: opakované rozhodování
Vnořené cykly  
Zobrazit souhrn tématu
Vnořeně opakovací kouzla
Deaktivace bomby: vnořené cykly
Cykly a podmínky: mix
Kouzla: mix
Deaktivace bomby: mix
Proměnné
Proměnné: základní princip  
Zobrazit souhrn tématu
Proměnné: obecné principy  
Zobrazit souhrn tématu
Proměnná kouzla
Deaktivace bomby: proměnné
Výrazy s proměnnými  
Zobrazit souhrn tématu
Cykly s proměnnými  
Zobrazit souhrn tématu
Podmínky s proměnnými  
Zobrazit souhrn tématu
Typy proměnných  
Zobrazit souhrn tématu
Pojmenování proměnných  
Zobrazit souhrn tématu
Použití proměnných  
Zobrazit souhrn tématu
Funkce a zobecňování
Funkce bez parametrů  
Zobrazit souhrn tématu
Funkce s parametry  
Zobrazit souhrn tématu
Zobecňování programů  
Zobrazit souhrn tématu
Rozklad programů  
Zobrazit souhrn tématu


Přesouvání

Přesouvání kartiček na správné místo. Jednoduché ovládání, zajímavé a neotřelé úlohy.


Algoritmické myšlení
Rozpoznávání vzorů
Společná vlastnost  
Zobrazit souhrn tématu
Společná vlastnost: obrázky
Společná vlastnost: slova
Společná vlastnost: příšerky
Trojice
Vzory v posloupnostech  
Zobrazit souhrn tématu
Postupná přeměna
Doplňování řad: čísla
Doplňování řad: symboly
Doplňování řad: geometrické útvary
Popis vzorů  
Zobrazit souhrn tématu
Popis vzorů: Vyšívání
Odhalování skrytých pravidel
Vztahy slov
Kouzelné hůlky
Obrázkový mixér
Kódy květin
Rozklad obrázků na části  
Zobrazit souhrn tématu
Obrázky a vrstvy
Rozklad obrázků
Rozklad obrázků (s opakováním)
Posloupnosti příkazů
Pořadí příkazů  
Zobrazit souhrn tématu
Sběr odpadu
Bloudící myš
Stavby z kostek
Posloupnosti kouzel
Cykly a podmínky
Opakuj N×  
Zobrazit souhrn tématu
Sběr vlajek
Včelí smyčky
Opakovací kouzla
Podmínky a větvení  
Zobrazit souhrn tématu
Sběr vlajek: podmínky
Oblékání příšerek
Rozhodovací stromy
Opakuj dokud  
Zobrazit souhrn tématu
Vláček: opakuj dokud
Proměnné
Proměnné: obecné principy  
Zobrazit souhrn tématu
Proměnná kouzla
Funkce a zobecňování
Abstrakce  
Zobrazit souhrn tématu
Domino: abstrakce
Klasifikace
Žebřík abstrakce
Funkce bez parametrů  
Zobrazit souhrn tématu
Vláček: funkce
Funkce s parametry  
Zobrazit souhrn tématu
Obrázkové funkce
Vývoj programů
Vývojové diagramy
Vývojové diagramy: úpravy textu
Vývojové diagramy: proměnné a čísla


Označování

V zadaném obrázku či textu máte za úkol označit všechny oblasti, které splňují určitou vlastnost.


Algoritmické myšlení
Rozpoznávání vzorů
Stejné vzory  
Zobrazit souhrn tématu
Hledání dvojic
Společná vlastnost  
Zobrazit souhrn tématu
Vzory v posloupnostech  
Zobrazit souhrn tématu
Vetřelci v řadě: obrázky
Vetřelci v řadě: čísla
Vetřelci na mřížce: obrázky
Vetřelci na mřížce: čísla
Odhalování skrytých pravidel
Deaktivace bomby: tajné pravidlo
Vybarvování: tajné pravidlo
Rozklad obrázků na části  
Zobrazit souhrn tématu
Překrývání tvarů
Vykrajování tvarů
Vzory z dlaždic
Posloupnosti příkazů
Pořadí příkazů  
Zobrazit souhrn tématu
Průzkum vesmíru: pořadí příkazů
Cykly a podmínky
Opakuj N×  
Zobrazit souhrn tématu
Průzkum vesmíru: opakování
Podmínky a větvení  
Zobrazit souhrn tématu
Deaktivace bomby: podmínky
Proměnné
Proměnné: základní princip  
Zobrazit souhrn tématu
Deaktivace bomby: proměnné
Proměnné: obecné principy  
Zobrazit souhrn tématu
Průzkum vesmíru: proměnné
Cykly s proměnnými  
Zobrazit souhrn tématu
Vybarvování: cykly s proměnnými
Podmínky s proměnnými  
Zobrazit souhrn tématu
Vybarvování: podmínky s proměnnými
Funkce a zobecňování
Abstrakce  
Zobrazit souhrn tématu
Funkce bez parametrů  
Zobrazit souhrn tématu
Průzkum vesmíru: funkce
Funkce s parametry  
Zobrazit souhrn tématu
Vybarvování: volání funkcí s parametry
Vybarvování: funkce s parametry
Rekurze  
Zobrazit souhrn tématu
Vybarvování: rekurze a fraktály


Pexeso

Hledání dvojic, které k sobě patří.


Algoritmické myšlení
Rozpoznávání vzorů
Stejné vzory  
Zobrazit souhrn tématu
Vločky
Kytičky
Náramky
Stejné grafy
Knoflíky a nitě
Společná vlastnost  
Zobrazit souhrn tématu
Společná vlastnost: znaky a čísla
Popis vzorů  
Zobrazit souhrn tématu
Zápis klikyháků
Rozklad obrázků na části  
Zobrazit souhrn tématu
Rozklad obrázků
Rozklad tvarů
Rozklad obrázků (s opakováním)
Barevné dlaždice
Posloupnosti příkazů
Základní akce  
Zobrazit souhrn tématu
Pořadí příkazů  
Zobrazit souhrn tématu
Posloupnosti kouzel
Želví obrázky
Cykly a podmínky
Opakuj N×  
Zobrazit souhrn tématu
Opakovací kouzla
Želví obrázky (s opakováním)
Proměnné
Proměnné: obecné principy  
Zobrazit souhrn tématu
Typy proměnných  
Zobrazit souhrn tématu
Funkce a zobecňování
Abstrakce  
Zobrazit souhrn tématu
Klasifikace obrázků
Abstrakce příšerek


Krok po kroku

Doplňování jednotlivých kroků v rozsáhlejším postupu.


Algoritmické myšlení
Cykly a podmínky
Opakuj N×  
Zobrazit souhrn tématu
Podmínky a větvení  
Zobrazit souhrn tématu
Opakuj dokud  
Zobrazit souhrn tématu
Proměnné
Proměnné: obecné principy  
Zobrazit souhrn tématu
Funkce a zobecňování
Funkce s parametry  
Zobrazit souhrn tématu
Vývoj programů
Ladění, hledání chyb  
Zobrazit souhrn tématu
Ladění programů s proměnnými
Ladění programů
Úprava programů  
Zobrazit souhrn tématu
Úprava programů s proměnnými
Úprava programů


Doplňování textu

Krátké texty, do kterých doplňujete na vybraná místa správnou variantu ze dvou možností.


Algoritmické myšlení
Proměnné
Proměnné: obecné principy  
Zobrazit souhrn tématu
Pojmenování proměnných  
Zobrazit souhrn tématu
Použití proměnných  
Zobrazit souhrn tématu


Psaná odpověď

Cvičení, ve kterém píšete odpověď na klávesnici.


Algoritmické myšlení
Rozpoznávání vzorů
Stejné vzory  
Zobrazit souhrn tématu
Vzory pozpátku
Vzory v posloupnostech  
Zobrazit souhrn tématu


Šipkovaná

Navigujte skřítka do domečku. Logická úloha, která funguje jako rozcvička na programování.


Skřítkova rozcvička

Sběr hříbků

Skoky

Víc skřítků

Pozor na skřeta!

Přebarvování

Kameny a hůlka

Vybuchující muchomůrka

Rotující šipky

Mizející šipky

Lesní výpravy I

Teleport

Lesní výpravy II

Lesní výpravy III

Obtížné



Želví grafika

Vykreslování obrázků želví grafikou za využití blokového programování.


Základy

Obrázky s opakováním

Kreslení

Kreslení II

Vzory s opakováním

Želva s limitem

Vzory s opakováním II

Proměnné

Proměnné II

Ladění obrázků

Úprava programů

Správné úhly

Želva s limitem II

Záludné

Želví experimentárium



ProgMalování

Tvorba obrázků skládáním základním tvarů (např. kruh, čtverec), využití blokového programování.


Skládání tvarů

Skládání tvarů II

Malovací rozcvička

Obrázky

Obrázky II

Vzory s opakováním I

Vzory s opakováním II

Proměnné

Funkce

Ladění obrázků

Záludné



Plošinovka

Ovládejte skákající postavu pomocí blokového programování.


Čarování

Duch

Rozcvička

Interakce

Interakce a střílení

Interakce a čarování

Podmínky: základy

Pavouci a střely

Rozšířené podmínky

Interakce a podmínky

Duch a podmínky

Čarování s podmínkami

Kombinace podmínek

Čítače

Záludné



Stavitel

Pomocí blokového programování vytvořte program pro stavitele Standu.


Základy stavitelství

Stavby s plánováním

Stavby s opakováním

Stavby s opakováním: těžší

Opakuj dokud

Opakuj dokud: těžší

Opakování a podmínky

Opakování a podmínky: těžší

Vnořené cykly

Funkce bez parametrů

Rekurze

Ladění programů

Záludné



Kód kostky

Navigujte kostku po plánu podle zadaného programu. Procvičení schopnosti číst programy.


Rozcvička kostek

Opakuj N×

Procházky s rozhodováním I

Procházky s rozhodováním II

Opakuj dokud

Opakované rozhodování I

Opakované rozhodování II

Dvojité opakování

Výpravy kostek

Funkce kostky

Funkce s parametry



Python želva

Tvorba programů v Pythonu, kreslení obrázků želví grafikou.


Rekurze a fraktály



NAPIŠTE NÁM

Děkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.

Napište nám

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence