Rozpoznávání vzorů
R99Abychom byli schopni řešit problémy, pracovat s daty a vymýšlet algoritmy, musíme být schopni hledat pravidelnosti a vzory. Nalezené vzory se následně snažíme využít pro hledání společných prvků a zobecňování, která nám umožní tvořit efektivní řešení.
Rozpoznávání vzorů je důležitá dovednost pro řešení problémů i práci s daty. Pomáhá nám všímat si pravidelností, podobností a rozdílů, díky nimž můžeme lépe porozumět světu kolem sebe a vytvářet efektivní řešení. V informatice i v každodenním životě se s rozpoznáváním vzorů setkáváme velmi často — od třídění informací po tvorbu algoritmů.
Příklad ze života: Karel a jeho nákupy
Ilustrativní, zjednodušený příklad ze života:
- Karlovi neustále dochází peníze, tak si začal zapisovat výdaje.
- Nejdříve si do sešitku zapisuje výdaje zcela konkrétně, např. „kniha Hobit, 243 Kč“, „chleba a sýr na večeři, 58 Kč“. Z takového zápisu je ale těžké se poučit.
- Karel prohlédne výdaje, najde pravidelně se vyskytující typy výdajů a použije zobecňování: výdaje rozdělí do vhodných kategorií („jídlo“, „oblečení“, „studium“, …).
- Následně si výdaje přepíše do tabulkového editoru. Ten mu umožní snadno vypočítat celkové výdaje v jednotlivých kategoriích.
- Karel tak zjistí, že utrácí až příliš za oblečení. Ví, na čem je, a může s tím něco dělat.
- Stejné vzory – Hledáme stejné dvojice v jednoduchých i složitějších případech (typicky obrázková zadání).
- Společná vlastnost – Určujeme, co mají vybrané prvky společného (např. společný prvek obrázků, společná vlastnost slov).
- Vzory v posloupnostech – Odhalujeme pravidla a doplňujeme chybějící prvky (čísla, symboly).
- Popis vzorů – Vyjadřujeme nalezené pravidelnosti slovy nebo jednoduchými diagramy.
- Odhalování skrytých pravidel – Pozorujeme několik příkladů a snažíme se odhalit tajné pravidlo.
- Rozklad obrázků na části – Zjišťujeme, z jakých prvků se složitější obrázek skládá.
Výukové moduly
Inspiraci pro začlenění tohoto tématu do výuky nabízí výukové moduly, které poskytují konkrétní náměty, jakým způsobem učivo procvičovat a v jakém pořadí.
| 2.–4. ročník | |
| 4.–5. ročník |
Rozhodovačka
Rychlé procvičování výběrem ze dvou možností.
Přesouvání
Přesouvání kartiček na správné místo. Jednoduché ovládání, zajímavé a neotřelé úlohy.
Označování
V zadaném obrázku či textu máte za úkol označit všechny oblasti, které splňují určitou vlastnost.
Pexeso
Hledání dvojic, které k sobě patří.
Psaná odpověď
Cvičení, ve kterém píšete odpověď na klávesnici.
ProgMalování
Tvorba obrázků skládáním základním tvarů (např. kruh, čtverec), využití blokového programování.

























































































