
Funkce bez parametrů

Funkce je pojmenovaný blok kódu, který slouží k provedení nějakého
úkolu (např. výpočet obsahu, nakreslení čtverce). Funkci
provedeme (tzv. „zavoláme“) jejím jménem:

Funkce v programování a matematice
Funkce v programování a v matematice jsou podobné koncepty. Funkce
v matematice (např. druhá mocnina) předepisuje, jak se nějaká
hodnota změní na jinou (např. 3 → 9). Podobně funkce
v programování může provádět výpočty (např. počítat druhou
mocninu), může ale také třeba něco vykreslit nebo vypsat. Druhý
rozdíl spočívá v tom, že součástí definice funkce v programování musí
být přesný postup (posloupnost kroků), jak výsledku dosáhnout. (Některé
matematické funkce přitom nelze spočítat žádným programem.)
Funkce ve Scratchi
I ve Scratchi si můžete definovat vlastní funkce (nové bloky).
Označují se jako scénáře a najdete je v sekci
Moje bloky.
Definice a volání funkce
Definice funkce zahrnuje její jméno
a tělo – blok kódu, který se má provést, když funkci
zavoláme. Funkce se neprovede při její definici, ale až
poté, co ji zavoláme. Funkci definujeme jednou a můžeme ji pak volat
opakovaně.

Funkce mohou obsahovat i parametry,
které ovlivňují jejich chování (např. velikost čtverce), v této
kapitole se však omezíme na jednoduché funkce bez parametrů.
Využití funkcí
Funkce nám umožňují definovat si vlastní příkazy (bloky), nebo využít
příkazy, které napsal někdo jiný. Pokud řešíme složitý problém, můžeme
ho zjednodušit rozložením na podproblémy, které vyřešíme zvlášť – každý
podproblém pomocí jedné funkce, která je jednodušší než program pro celý
problém. Pokud se nám v programu opakuje podobný kód, můžeme ho
zavedením funkce pro opakující se úsek kódu zkrátit. Kód, který je
strukturovaný do funkcí a který neobsahuje podobný kód na více místech,
se pak snáze čte, opravuje a rozšiřuje.
Zavřít