Umělá inteligence se často vyskytuje i v uměleckých dílech (knihy,
filmy, divadelní hry). Její zobrazení ve fikci však často neodpovídá
skutečnosti a je tedy užitečné umět rozlišovat, co je realita a co
fikce. Fikce neumožňuje získat lepší představu o aktuální podobě
a schopnostech umělé inteligence, ale přináší zajímavé etické
a filozofické otázky.
Příklady známých fiktivních robotů a programů:
Golem, Frankenstein: Umělé myslící stroje z pověstí
či knih, předchází použití slova robot.
Roboti v divadelní hře R.U.R. od Karla Čapka (první
použití slova robot).
HAL 9000: Program řídící vesmírnou loď z filmu 2001:
Vesmírná odysea. Známý tím, že se snaží zabít kosmonauty, aby dosáhl
splnění zadaného úkolu.
Umělá inteligence ve filmu Matrix, která zotročila
lidstvo jako zdroj energie.
Marvin: Paranoidní robot z knižní série Stopařův
průvodce po galaxii.
KITT: Inteligentní auto ze seriálu Knight Rider.
Číslo 5: Robot, který se stal vědomým po zásahu
bleskem.
R2-D2, C-3PO, BB-8: Roboti z filmové série Hvězdné
války.
SkyNet: Superinteligence usilující o vyhlazení
lidstva ve filmech Terminátor.
Bender: Humanoidní robot ze seriálu Futurama.
WALL-E: Robot (sběrač odpadků) ze stejnojmenného
filmu.
Fiktivní jsou také Tři zákony robotiky od Isaaca Asimova,
které pochází původně ze série povídek. Tyto fiktivní zákony se staly
ovšem základem pro mnoho diskuzí morálních problémech při vývoji
robotů.
Příklady známých reálných robotů a programů:
Deep Blue: Šachový program, porazil lidského
velmistra Garry Kasparova.
IBM Watson: Program schopný odpovídat na otázky.
AlphaGo: První program, který porazil velmistra
v Go.
Eliza: První známější chatovací program (1966).
ChatGPT, Gemini: Chatovací programy z nedávné doby
(2022 a dál).
Alexa, Siri: Virtuální pomocníci.
ASIMO, Pepper: Humanoidní roboti.