Vektorová grafika
Ve vektorové grafice jsou obrázky tvořeny z geometrických útvarů, například mnohoúhelníků, kružnic, křivek, lomených čar aj. Vektorově je možné popsat i text. Jednotlivé objekty jsou popsány různými číselnými a textovými parametry (např. poloha v souřadnicích, velikost, barva). Abychom si vektorový obrázek mohli zobrazit, počítač musí pokaždé interpretovat textový popis objektů a obrázek vykreslit. Díky vektorovému popisu objektů lze vektorové obrázky snadno zvětšovat a zmenšovat, aniž by byla jakkoli ovlivněna kvalita obrazu.
Vektorové obrázky se často ukládají ve formátu SVG. Textová reprezentace jednoduchého tvaru ve formátu SVG může vypadat následovně.
Prvně specifikujeme, o jaký typ objektu jde: circle
znamená anglicky kruh. Následují různé parametry, které určují, jak přesně má tento kruh vypadat. Parametry cx
a cy
definují pozici středu kruhu na souřadnicích (60, 60) v obrázku. Parametr r
určuje poloměr kruhu a v parametru fill
je specifikována barva výplně jako zelená. Vykreslený obrázek tedy bude vypadat takto:
V SVG formátu lze kódovat i mnoho jiných typů objektů, například rect
(rectangle = obdélník), polygon
(mnohoúhelník) nebo line
(linka). U každého typu objektu specifikujeme různé parametry – velikost obdélníku například určíme výškou a šířkou. Pokud však budeme vytvářet vlastní vektorové obrázky, nemusíme vše psát textově – existují počítačové programy, které nám umožní pouze pracovat s objekty a textový kód napíší za nás.
Zavřít