Přejít na cvičení:
Rozhodovačka
Přejít na téma:
Proměnné: základní principy
Zobrazit na celou obrazovku
Zobrazit shrnutí tématu
MN2
Sdílet
Zobrazit nastavení cvičení

QR kód

QR kód lze naskenovat např. mobilním telefonem a tak se dostat přímo k danému cvičení nebo sadě příkladů.

Kód / krátká adresa

Tříznakový kód lze napsat do vyhledávacího řádku, také je součástí zkrácené adresy.

Zkopírujte kliknutím.

MN2
umime.to/MN2

Nastavení cvičení


Pozor, nastavení je platné pouze pro toto cvičení a předmět.

umime.to/MN2

Proměnné: základní principy

Proměnná je pojmenované úložiště, které udržuje hodnotu. Tuto hodnotu můžeme číst i měnit:

x ← 3 Do proměnné x uložíme hodnotu 3.
x ← 5 Do proměnné x uložíme hodnotu 5. Původní hodnota (3) se tím přepíše a není již dostupná.
x + 4 Výraz z proměnnou, který nabývá hodnoty 9. Proměnná se nijak nemění.
x ← x + 4 Hodnotu proměnné x zvětšíme o 4. Proměnná má nyní hodnotu 9.
x > 7 Podmínka vyjadřující, že hodnota proměnné x je větší než 7.

Je důležité rozlišovat mezi přiřazením a rovností:

  • x ← 3 je akce přiřazení: „přiřaď do proměnné x hodnotu 3“
  • x = 3 je vyjádření rovnosti (stejně jak jej používáme v matematice): podmínka vyjadřující, že nastává situace, kdy x je rovno 3

Zápis těchto dvou konceptů není všude stejný. V mnoha současných programovacích jazycích se pro označení přiřazení používá zápis s rovnítkem, tj. zápis x = 3 vyjadřuje přiřazení, kdežto rovnost se zapisuje x == 3.

Následující příklady ilustrují posloupnosti příkazů s proměnnými. Pořadí, v kterém příkazy provádíme, je velmi důležité:

Zavřít

Proměnná kouzla (střední)

Vyřešeno:

NAPIŠTE NÁM

Děkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.

Napište nám

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence