umělá inteligence |
programy schopné provádět úkoly vyžadující inteligenci |
inteligentní agent |
program interagující s prostředím a využívající umělou inteligenci |
úzká umělá inteligence |
umí řešit pouze určitý specializovaný typ problému (např. hrát šachy, rozpoznávat obličeje na fotografiích) |
obecná umělá inteligence |
umělá inteligence, která umí řešit libovolný problém (hrát libovolnou deskovou hru, provádět nové operace s fotografiemi na základě slovního popisu a podobně) |
superinteligence |
umělá inteligence, která vysoce převyšuje schopnosti lidí ve všech oblastech |
generativní umělá inteligence |
umělá inteligence schopná vytvářet nový obsah (obraz, text, zvuk) |
vysvětlitelná umělá inteligence |
metoda, pro niž lze poskytnout vysvětlení, proč se chová tak, jak se chová |
hrubá síla |
zkoušení všech možností |
prohledávání stavového prostoru |
techniky umělé inteligence pro hledání optimálních plánů |
expertní systém |
umělá inteligence využívající znalosti a pravidla získaná od odborníků na daný problém |
strojové učení |
techniky založené na automatizovaném učení z dat; ne všechny přístupy k umělé inteligenci využívají strojové učení (např. umělá inteligence pro řešení sudoku nepoužívá strojové učení z dat) |
rozhodovací strom |
model strojového učení predikující výstup na základě podmínek |
neuronová síť |
model strojového učení volně inspirovaný mozkem |
perceptron |
nejjednodušší neuronová síť s jediným neuronem |
hluboké učení |
podoblast neuronových sítí využívající hierarchickou reprezentaci vlastností |
genetický algoritmus |
přístup inspirovaný biologickými procesy dědičnosti / evolučními mechanismy |
posilované učení |
podoblast strojového učení, zkušenostní učení na základě odměn a trestů |
Bayesovská síť |
pravděpodobnostní model zachycující vztahy mezi událostmi |
fuzzy logika |
typ logiky umožňující pracovat s nepřesností a nejistotou |
robotika |
vývoj strojů, které se pohybují v prostoru |
humanoidní robot |
svou konstrukcí a vzhledem připomíná člověka (též označovaný android, zvlášť pokud má povrchový materiál připomínající kůži) |
autonomní robot |
robot, který pracuje samostatně |
zpracování přirozeného jazyka |
strojové zpracování běžných lidských jazyků (např. čeština, angličtina, němčina) |
chatovací program |
program, který je schopen konverzovat s člověkem (většinou psanou formou) |
počítačové vidění |
získávání informací z obrazových dat |
rozpoznávání řeči |
automatický převod mluvené řeči do textu |
syntéza řeči |
umělá tvorba lidské řeči |
doporučovací systém |
systém, který poskytuje personalizované doporučení pro uživatele (např. film, který by se uživateli mohl líbit) |
úloha s omezujícími podmínkami |
úloha nalézt hodnoty proměnných, které splňují různá provázaná omezení (např. sudoku) |
zkreslení, předpojatost |
systematická chyba, která vede k neférovým důsledkům |
halucinace |
smyšlená nesprávná odpověď generativní umělé inteligence prezentovaná jako fakt |
deepfake |
využití umělé inteligence k vytvoření realistických podvrhů (typicky videa) |
emergentní chování |
komplexní chování vznikají interakcí mnoha jednoduchých prvků systému |
dataset |
data (sada příkladů) pro strojové učení |
korpus |
rozsáhlá kolekce textových dokumentů |
model |
řešení úlohy (mapuje vstupy na výstupy) |
jazykový model |
model odhadující pravděpodobnost dalšího slova v rozepsaném textu |
velký jazykový model |
rozsáhlá neuronová síť predikující pravděpodobnost dalšího slova |
GPT |
generativní předtrénovaný transformátor, typ velkého jazykového modelu použitý v chatovací aplikaci ChatGPT |
AI efekt |
jev, že to, co považujeme za umělou inteligenci se časem posouvá podle toho, zda jsme si už na to zvykli |
stavový prostor |
všechny možné stavy úlohy a přechody mezi nimi |
deterministický |
jednoznačně určený provedenou akcí, bez náhody |
stochastický |
zahrnující náhodu (např. hod kostkou) |
diskrétní |
úloha s konečným počtem stavů (např. šachy) |
predikce |
odhadnutí kategorie nebo hodnoty nějakého atributu daného příkladu |
prompt |
uživatelský vstup (otázka, úkol) pro generativní umělou inteligenci |
token |
základní jednotka při práci s textem (slovo nebo část neznámého slova) |
vnoření slov (word embedding) |
reprezentace slov pomocí vektoru reálných čísel |
Lisp, Prolog |
programovací jazyky, které se dříve hodně využívaly v umělé inteligenci |
Python |
moderní programovací jazyk, který je mj. hodně využíván pro strojové učení a umělou inteligenci |