Nastavení cvičení


Pozor, nastavení je platné pouze pro toto cvičení a systém.

umime.to/M4X


Stáhnout QR kód

Umělá inteligence: realita a fikce

Umělá inteligence se často vyskytuje i v uměleckých dílech (knihy, filmy, divadelní hry). Její zobrazení ve fikci však často neodpovídá skutečnosti a je tedy užitečné umět rozlišovat, co je realita a co fikce.

Příklady známých fiktivních robotů a programů:

  • Golem, Frankenstein: Umělé myslící stroje z pověstí či knih, předchází použití slova robot.
  • Roboti v divadelní hře R.U.R. od Karla Čapka (první použití slova robot).
  • HAL 9000: Program řídící vesmírnou loď z filmu 2001: Vesmírná odysea. Známý tím, že se snaží zabít kosmonauty, aby dosáhl splnění zadaného úkolu.
  • Marvin: Paranoidní robot z knižní série Stopařův průvodce po galaxii.
  • KITT: Inteligentní auto ze seriálu Knight Rider.
  • Číslo 5: Robot, který se stal vědomým po zásahu bleskem.
  • R2D2, C-3PO, BB8: Roboti z filmové série Hvězdné války.
  • SkyNet: Superinteligence usilující o vyhlazení lidstva ve filmech Terminátor.
  • Bender: Humanoidní robot ze seriálu Futurama.
  • WALL-E: Robot (sběrač odpadků) ze stejnojmenného filmu.

Fiktivní jsou také Tři zákony robotiky od Isaaca Asimova, které pochází původně ze série povídek. Tyto fiktivní zákony se staly ovšem základem pro mnoho diskuzí morálních problémech při vývoji robotů.

Příklady známých reálných robotů a programů:

  • Deep Blue: Šachový program, porazil lidského velmistra Garry Kasparova.
  • IBM Watson: Program schopný odpovídat otázky.
  • AlphaGo: První program, který porazil velmistra v Go.
  • Eliza: První známější chatovací program (1966).
  • ChatGPT: Chatovací program z nedávné doby (2022).
  • Alexa, Siri: Virtuální pomocníci.
  • ASIMO, Pepper: Humanoidní roboti.
Zavřít

Umělá inteligence: realita a fikce (těžké)

Vyřešeno:

NAPIŠTE NÁM

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Časté dotazy Návody pro rodiče Návody pro učitele

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence