
Funkce s parametry

Funkce mohou mít parametry, které ovlivňují jejich chování. To se hodí pro psaní obecných funkcí, které budou použitelné ve více případech – různé hodnoty parametrů povedou na různé chování. Parametry se většinou zapisují do závorek za jméno funkce. Když funkci voláme, musíme dodat hodnoty parametrů (opět typicky v závorkách za jménem funkce).

Parametry funkce lze vnímat jako speciální proměnné. Předaným hodnotám parametrů se říká argumenty. (V ukázce výše je parametrem jméno délka, zatímco čísla 3 a 2 argumenty.)
Parametry ve Scratchi
Scratch označuje funkce jako „scénáře“ či „moje bloky“ a umožňuje jim přiřadit parametry různých typů – číslo, text, logická hodnota (pravda/nepravda).
Více parametrů
Funkce může mít parametrů více. Oddělují se většinou čárkou. První parametr se nastaví na první předaný argument, druhý parametr na druhý předaný argument atd. V následující ukázce se nastaví n = 5, x = 3 a vypíše se pět trojek. Pokud bychom volali řada(3, 5) nastavilo by se n = 3, x = 5 a vypsaly by se tři pětky.

Funkce s návratovou hodnotou
Funkce mohou vracet vypočtenou hodnotu pomocí klíčového slova vrať. Takové funkce pak lze využít v rámci výrazů, resp. všude, kde se očekává nějaká hodnota. V následující ukázce lze využít funkci mocnina při volání funkce smích, protože mocnina(3) vrací hodnotu 9. Kdyby funkce mocnina výsledek vypisovala, ale nevracela, nebylo by toto možné.

Funkce vs. procedury
Někdy se rozlišuje mezi funkcemi, které vrací hodnotu, a procedurami, které nic nevrací. Obecný název pro funkce a procedury je pak podprogram. Často se však mezi těmito případy nerozlišuje a používá se pouze pojem „funkce“.
Zavřít