Algoritmické myšlení a rozpoznávání vzorů
4.–5. ročník ZŠ
Cvičení na vyhledávání a rozpoznávání vzorů a na intuitivní trénink principů algoritmického myšlení. Příprava na blokové programování.
Bezprostřední výstupy z učení
RVP výstupy z učení, ke kterým modul přispívá
Blok 1: Stejné vzory, společné vlastnosti | ||||
Jako první krok procvičíme hledání opakovaných výskytů stejných vzorů a pojmenování společných vlastností (mezi obrázky či slovy). | ||||
Pexeso | Vločky (lehké) | MKZ | ||
Náramky (lehké) | MK2 | |||
Přesouvání | Společná vlastnost: obrázky (lehké) | MH2 | ||
Společná vlastnost: slova (lehké) | MH3 | |||
Společná vlastnost: příšerky (lehké) | MP1 | |||
Rozhodovačka | Společná vlastnost: slova (lehké) | MKH | ||
Pexeso | Kytičky (lehké) | ML2 | ||
Přesouvání | Trojice (střední) | MJB | ||
Pexeso | Náramky (střední) | ML3 | ||
Blok 2: Vyhledávání a popis vzorů | ||||
Tento blok pracuje především s posloupnostmi, které mají určitou pravidelnost (vzor) a úkolem je tuto pravidelnost odhalit a posloupnost doplnit. | ||||
Přesouvání | Doplňování řad: symboly (lehké) | MHN | ||
Doplňování řad: čísla (lehké) | MGZ | |||
Postupná přeměna (lehké) | MKR | |||
Rozhodovačka | Číselné řady s popisem (lehké) | MLO | ||
Číselné řady obrázkově (střední) | MJ6 | |||
Pexeso | Zápis klikyháků (lehké) | MK7 | ||
Přesouvání | Popis vzorů: Vyšívání (střední) | MKE | ||
Doplňování řad: geometrické útvary (střední) | MG1 | |||
Doplňování řad: čísla (střední) | MG9 | |||
Blok 3: Rozklad obrázků | ||||
Důležitá dovednost v algoritmickém myšlení je „rozklad problému na podčásti“. V plné obecnosti je to náročná dovednost, zde začneme trénink na příkladech s obrázky. | ||||
Přesouvání | Rozklad obrázků (lehké) | MG7 | ||
Obrázky a vrstvy (lehké) | MH1 | |||
Rozhodovačka | Vzory z dlaždic (lehké) | MKD | ||
Pexeso | Barevné dlaždice (lehké) | MK9 | ||
Přesouvání | Rozklad obrázků (střední) | MG6 | ||
Rozklad obrázků (s opakováním) (střední) | MHX | |||
Blok 4: Šipkovaná I | ||||
Šipkovaná je logická úloha s programátorskými prvky, která je velmi vhodná pro tuto cílovou skupinu (dostatečně jednoduchá a intuitivní, zábavná a současně poskytuje dostatek zajímavých úloh vyžadujících zamyšlení). | ||||
Šipkovaná | Skřítkova rozcvička | MBK | ||
Sběr hříbků | MBR | |||
Víc skřítků | MBS | |||
Přebarvování | MBZ | |||
Skoky | MB2 | |||
Teleport | MDG | |||
Lesní výpravy I | MDR | |||
Blok 5: Logické úlohy | ||||
Více či méně známé logické úlohy, které slouží jako dobrá průprava algoritmického myšlení a vyhledávání vzorů. | ||||
Kulička | Kulička: rozcvička | MJJ | ||
Kulička: lehké | MJN | |||
Autíčka | Rozcvička | MH4 | ||
Lehké | MH6 | |||
Sudoku | Sudoku 4×4: lehké | MJU | ||
Sudoku 4×4: rozcvička | MJX | |||
Sokoban | Sokoban: lehké | MJC | ||
Sokoban: rozcvička | MJG | |||
Blok 6: Šipkovaná II | ||||
Pokračování Šipkované, náročnější úlohy. | ||||
Šipkovaná | Lesní výpravy II | MBT | ||
Pozor na skřeta! | MBU | |||
Mizející šipky | MDJ | |||
Vybuchující muchomůrka | MDO | |||
Rotující šipky | MLX | |||
Kameny a hůlka | MLZ |
V pravém sloupci v tabulce jsou šedě uvedené tříznakové kódy. Tyto kódy fungují jako rychlý odkaz na příslušnou aktivitu. Stačí například napsat tento tříznakový kód na tabuli a žáci mohou využít odkaz tvaru umime.to/MVJ nebo zadat kód do vyhledávacího políčka na vršku stránky.