Algoritmické myšlení a rozpoznávání vzorů

4.–5. ročník ZŠ

Cvičení na vyhledávání a rozpoznávání vzorů a na intuitivní trénink principů algoritmického myšlení. Příprava na blokové programování.

Bezprostřední výstupy z učení
  • rozpozná opakující se vzory, dokáže je pojmenovat
  • řeší jednoduché algoritmické problémy
  • sestavuje symbolické zápisy postupů v prostředí s intuitivním významem

RVP výstupy z učení, ke kterým modul přispívá
  • I-5-2-01 sestavuje a testuje symbolické zápisy postupů
  • I-5-2-02 popíše jednoduchý problém, navrhne a popíše jednotlivé kroky jeho řešení

Zpět na přehled modulů


Blok 1: Stejné vzory, společné vlastnosti
Jako první krok procvičíme hledání opakovaných výskytů stejných vzorů a pojmenování společných vlastností (mezi obrázky či slovy).
PexesoVločky (lehké)
MKZ
Náramky (lehké)
MK2
PřesouváníSpolečná vlastnost: obrázky (lehké)
MH2
Společná vlastnost: slova (lehké)
MH3
Společná vlastnost: příšerky (lehké)
MP1
RozhodovačkaSpolečná vlastnost: slova (lehké)
MKH
PexesoKytičky (lehké)
ML2
PřesouváníTrojice (střední)
MJB
PexesoNáramky (střední)
ML3
    
Blok 2: Vyhledávání a popis vzorů
Tento blok pracuje především s posloupnostmi, které mají určitou pravidelnost (vzor) a úkolem je tuto pravidelnost odhalit a posloupnost doplnit.
PřesouváníDoplňování řad: symboly (lehké)
MHN
Doplňování řad: čísla (lehké)
MGZ
Postupná přeměna (lehké)
MKR
RozhodovačkaČíselné řady s popisem (lehké)
MLO
Číselné řady obrázkově (střední)
MJ6
PexesoZápis klikyháků (lehké)
MK7
PřesouváníPopis vzorů: Vyšívání (střední)
MKE
Doplňování řad: geometrické útvary (střední)
MG1
Doplňování řad: čísla (střední)
MG9
    
Blok 3: Rozklad obrázků
Důležitá dovednost v algoritmickém myšlení je „rozklad problému na podčásti“. V plné obecnosti je to náročná dovednost, zde začneme trénink na příkladech s obrázky.
PřesouváníRozklad obrázků (lehké)
MG7
Obrázky a vrstvy (lehké)
MH1
RozhodovačkaVzory z dlaždic (lehké)
MKD
PexesoBarevné dlaždice (lehké)
MK9
PřesouváníRozklad obrázků (střední)
MG6
Rozklad obrázků (s opakováním) (střední)
MHX
    
Blok 4: Šipkovaná I
Šipkovaná je logická úloha s programátorskými prvky, která je velmi vhodná pro tuto cílovou skupinu (dostatečně jednoduchá a intuitivní, zábavná a současně poskytuje dostatek zajímavých úloh vyžadujících zamyšlení).
ŠipkovanáSkřítkova rozcvička
MBK
Sběr hříbků
MBR
Víc skřítků
MBS
Přebarvování
MBZ
Skoky
MB2
Teleport
MDG
Lesní výpravy I
MDR
    
Blok 5: Logické úlohy
Více či méně známé logické úlohy, které slouží jako dobrá průprava algoritmického myšlení a vyhledávání vzorů.
KuličkaKulička: rozcvička
MJJ
Kulička: lehké
MJN
AutíčkaRozcvička
MH4
Lehké
MH6
SudokuSudoku 4×4: lehké
MJU
Sudoku 4×4: rozcvička
MJX
SokobanSokoban: lehké
MJC
Sokoban: rozcvička
MJG
    
Blok 6: Šipkovaná II
Pokračování Šipkované, náročnější úlohy.
ŠipkovanáLesní výpravy II
MBT
Pozor na skřeta!
MBU
Mizející šipky
MDJ
Vybuchující muchomůrka
MDO
Rotující šipky
MLX
Kameny a hůlka
MLZ

V pravém sloupci v tabulce jsou šedě uvedené tříznakové kódy. Tyto kódy fungují jako rychlý odkaz na příslušnou aktivitu. Stačí například napsat tento tříznakový kód na tabuli a žáci mohou využít odkaz tvaru umime.to/MVJ nebo zadat kód do vyhledávacího políčka na vršku stránky.

Zpět na přehled modulů

NAPIŠTE NÁM

Děkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.

Napište nám

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence