Moduly pro novou výuku informatiky
Moduly představují pomůcku pro snadnější organizaci výuky informatiky. Připravené moduly nabízí konkrétní náměty, jakým způsobem učivo procvičovat a v jakém pořadí. Současně nabízí flexibilitu použití – učitel má možnost uspořádat moduly v rámci školního roku podle potřeb konkrétní školy.
Přehled modulů
ZŠ | SŠ | ||||||||||
Tematický celek RVP | Název modulu | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 1. | 2. | 3. | 4. |
Algoritmizace a programování | |||||||||||
Algoritmické myšlení a rozpoznávání vzorů | ✓ | ✓ | |||||||||
Algoritmické myšlení a základy blokového programování | ✓ | ✓ | |||||||||
Blokové programování: podmínky, ladění | ✓ | ✓ | ✓ | ||||||||
Blokové programování: proměnné, vnořené cykly | ✓ | ✓ | ✓ | ||||||||
Blokové programování: funkce a abstrakce | ✓ | ✓ | ✓ | ||||||||
Shrnutí blokového programování a ukázka Pythonu | ✓ | ✓ | |||||||||
Programování v Pythonu: základy | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | |||||||
Programování v Pythonu: datové typy | ✓ | ✓ | ✓ | ||||||||
Data, informace a modelování | |||||||||||
Kódování a šifrování | ✓ | ✓ | ✓ | ||||||||
Modelování, grafy, simulace | ✓ | ✓ | ✓ | ||||||||
Grafika | ✓ | ✓ | ✓ | ||||||||
Informace, reprezentace dat | ✓ | ✓ | ✓ | ||||||||
Digitální technologie | |||||||||||
Digitální technologie: použití | ✓ | ✓ | ✓ | ||||||||
Digitální bezpečnost, soukromí, informační gramotnost | ✓ | ✓ | ✓ | ||||||||
Digitální technologie: principy | ✓ | ✓ | ✓ | ||||||||
Digitální technologie (SŠ) | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | |||||||
Informační systémy | |||||||||||
Práce s daty: základy | ✓ | ✓ | ✓ | ||||||||
Tabulkový editor: základy | ✓ | ✓ | ✓ | ||||||||
Tabulkový editor: výpočty | ✓ | ✓ | ✓ | ||||||||
Vizualizace dat | ✓ | ✓ | ✓ | ||||||||
Pokročilá práce s daty | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | |||||||
Typografie a webdesign | ✓ | ✓ | ✓ |
Organizace modulů
Modul je členěn do bloků, bloky se skládají z dílčích aktivit. Následující schéma znázorňuje tuto organizaci na konkrétním příkladu:
Pořadí bloků v rámci modulu je vhodné dodržet. V rámci bloku jsou aktivity také řazeny, zde však již není nezbytné se uvedeného pořadí držet přesně ani procházet všechny aktivity. Z každého bloku je však vhodné udělat alespoň některé aktivity.
Použití modulů, tvorba ŠVP
Modul má přiřazeny výstupy z učení, které naplňuje, a výčet RVP výstupů, ke kterým přispívá. Z těchto podkladů lze vycházet při tvorbě školního vzdělávacího plánu. Při dotaci 1 hodiny týdně vychází přibližně 4 moduly na jeden školní rok. Výše uvedená tabulka uvádí, pro které ročníky jsou jednotlivé moduly vhodné.
Rozpisy modulů uvádí pouze aktivity v rámci systému Umíme. Typicky je vhodné tyto aktivity kombinovat s využitím dalších zdrojů a typů aktivit (např. samostatné projekty). Časový rozsah modulu vždy závisí na hloubce probrání tématu a šíři využití dalších zdrojů.