Modelování, grafy, simulace
6.–8. ročník ZŠ
Princip modelování na příkladě grafů, obecnější principy modelování, názorné ukázky simulací.
Bezprostřední výstupy z učení
RVP výstupy z učení, ke kterým modul přispívá
Blok 1: Modelování pomocí grafů | ||||
Grafy složené z uzlů a vrcholů jsou typickým nástrojem k modelování, který je současně poměrně intuitivní. Žáci tak mohou řešit zajímavé příklady i bez probírání teorie. | ||||
Vysvětlující text | Grafy a abstrakce | MZC | ||
Rozhodovačka | Grafy a abstrakce (střední) | MZU | ||
Přesouvání | Grafy slov (střední) | MZ1 | ||
Vpisovačka | Grafy a abstrakce (střední) | M2P | ||
Rozhodovačka | Grafy: nejkratší cesty (těžké) | M6K | ||
Krok po kroku | Grafy a abstrakce (střední) | NA6 | ||
Doplňování textu | Grafy a abstrakce (střední) | NJF | ||
Pexeso | Grafy a abstrakce (střední) | NCX | ||
Blok 2: Grafy a nejkratší cesty | ||||
Hledání nejkratších cest je typickou ukázkou praktického použití grafů v informatice (např. plánování trasy na mapě). Současně jde o problém, jehož základní podobu jde rozumně a intuitivně řešit z hlavy. | ||||
Vysvětlující text | Grafy: nejkratší cesty | MZD | ||
Rozhodovačka | Grafy: nejkratší cesty (střední) | MZV | ||
Vpisovačka | Grafy: nejkratší cesty (střední) | M2R | ||
Blok 3: Modelování pomocí grafů II | ||||
Úlohy s grafy trénující schopnost abstrakce. | ||||
Přesouvání | Grafy sousednosti (střední) | MKS | ||
Vysvětlující text | Izomorfní grafy | MZG | ||
Rozhodovačka | Grafy a abstrakce (těžké) | M3T | ||
Izomorfní grafy (těžké) | M23 | |||
Pexeso | Izomorfní grafy (lehké) | NCF | ||
Izomorfní grafy (střední) | MK3 | |||
Přesouvání | Domino: izomorfní grafy (střední) | NLT | ||
Blok 4: Obecné principy modelování | ||||
Příklady rozmanitých modelovacích přístupů, modelů z různých oblastí a jejich využití. | ||||
Vysvětlující text | Modely a skutečnost | M6G | ||
Použití modelů a simulací | M6H | |||
Zpětné vazby | M6N | |||
Rozhodovačka | Použití modelů a simulací (střední) | M6E | ||
Modely a skutečnost (střední) | M6F | |||
Zpětné vazby (střední) | M6M | |||
Blok 5: Interpretace simulací | ||||
Úlohy zaměřené na práci s interaktivními modely a na jejich interpretaci. | ||||
Čtení s porozuměním | Modelování a simulace: biologie, příroda | MJ7 | ||
Modelování a simulace: lidé a doprava | MKA |
V pravém sloupci v tabulce jsou šedě uvedené tříznakové kódy. Tyto kódy fungují jako rychlý odkaz na příslušnou aktivitu. Stačí například napsat tento tříznakový kód na tabuli a žáci mohou využít odkaz tvaru umime.to/MVJ nebo zadat kód do vyhledávacího políčka na vršku stránky.