Modelování, grafy, simulace
6.–8. ročník ZŠ
Princip modelování na příkladě grafů, obecnější principy modelování, názorné ukázky simulací.
Bezprostřední výstupy z učení
RVP výstupy z učení, ke kterým modul přispívá
Blok 1: Modelování pomocí grafů | ||||
Grafy složené z uzlů a vrcholů jsou typickým nástrojem k modelování, který je současně poměrně intuitivní. Žáci tak mohou řešit zajímavé příklady i bez probírání teorie. | ||||
Vysvětlující text | Grafy a abstrakce | MZC | ||
Grafy: nejkratší cesty | MZD | |||
Rozhodovačka | Grafy a abstrakce (střední) | MZU | ||
Grafy: nejkratší cesty (střední) | MZV | |||
Přesouvání | Grafy slov (střední) | MZ1 | ||
Vpisovačka | Grafy a abstrakce (střední) | M2P | ||
Grafy: nejkratší cesty (střední) | M2R | |||
Rozhodovačka | Grafy a abstrakce (těžké) | M3T | ||
Grafy: nejkratší cesty (těžké) | M6K | |||
Blok 2: Modelování pomocí grafů II | ||||
Úlohy s grafy trénující schopnost abstrakce. | ||||
Přesouvání | Grafy sousednosti (střední) | MKS | ||
Vysvětlující text | Izomorfní grafy | MZG | ||
Rozhodovačka | Izomorfní grafy (těžké) | M23 | ||
Pexeso | Izomorfní grafy (střední) | MK3 | ||
Blok 3: Obecné principy modelování | ||||
Příklady rozmanitých modelovacích přístupů, modelů z různých oblastí a jejich využití. | ||||
Vysvětlující text | Modely a skutečnost | M6G | ||
Použití modelů a simulací | M6H | |||
Zpětné vazby | M6N | |||
Rozhodovačka | Použití modelů a simulací (střední) | M6E | ||
Modely a skutečnost (střední) | M6F | |||
Zpětné vazby (střední) | M6M | |||
Blok 4: Interpretace simulací | ||||
Úlohy zaměřené na práci s interaktivními modely a na jejich interpretaci. | ||||
Čtení s porozuměním | Modelování a simulace: biologie, příroda | MJ7 | ||
Modelování a simulace: lidé a doprava | MKA |
V pravém sloupci v tabulce jsou šedě uvedené tříznakové kódy. Tyto kódy fungují jako rychlý odkaz na příslušnou aktivitu. Stačí například napsat tento tříznakový kód na tabuli a žáci mohou využít odkaz tvaru umime.to/MVJ nebo zadat kód do vyhledávacího políčka na vršku stránky.