Blokové programování: podmínky, ladění
5.–7. ročník ZŠ
Využití podmínek v blokovém programování, trénink ladění programů.
Tento modul navazuje na modul Algoritmické myšlení a základy blokového programování. Na úvod je vhodné zopakovat vybrané aktivity z tohoto předcházejícího modulu.
Bezprostřední výstupy z učení
RVP výstupy z učení, ke kterým modul přispívá
Umíme nabízí úkoly s jednoznačným zadáním. Tyto úkoly může být vhodné doplnit projekty s otevřeným zadáním, např. za využití nástroje Scratch či programování fyzických robotů. Úlohy s otevřeným zadáním doporučujeme zařazovat až ke konci tohoto modulu.
Náměty na doplňkové aktivity
Blok 1: Podmínky a větvení | ||||
Úvodní představení podmínek, lehká cvičení. | ||||
Vysvětlující text | Podmínky a větvení | MTO | ||
Přesouvání | Oblékání příšerek (lehké) | MPR | ||
Rozhodovačka | Podmíněná kouzla: oblékání příšerek (lehké) | M7P | ||
Deaktivace bomby: podmínky (lehké) | MHR | |||
Podmínky a větvení (lehké) | MLP | |||
Přesouvání | Rozhodovací stromy (lehké) | MGJ | ||
Blok 2: Plošinovka | ||||
Úloha na blokové programování speciálně připravená na procvičení podmínek. | ||||
Plošinovka | Rozcvička | MPB | ||
Podmínky: základy | MPE | |||
Interakce | MPF | |||
Čarování | MZP | |||
Pavouci a střely | MZS | |||
Blok 3: Opakuj dokud | ||||
Cvičení na cyklus s podmínkou (while cyklus). | ||||
Vysvětlující text | Opakuj dokud | MXK | ||
Kód kostky | Opakuj dokud | M7U | ||
Přesouvání | Vláček (střední) | MP6 | ||
Rozhodovačka | Vláček: opakuj dokud (střední) | NAK | ||
Opakuj dokud (lehké) | M91 | |||
Opakuj dokud (střední) | M6O | |||
Deaktivace bomby: opakuj dokud (střední) | M93 | |||
Blok 4: Ladění programů | ||||
Cvičení, ve kterých jsou předpřipravené programy, ve kterých je drobná chyba. Úkolem je chybu najít a opravit. | ||||
ProgMalování | Ladění obrázků | MEO | ||
Želví grafika | Ladění obrázků | MFG | ||
Blok 5: Podmínky a větvení II | ||||
Mírně těžší příklady, napříč různými prostředími. | ||||
Přesouvání | Sběr vlajek: podmínky (střední) | MHS | ||
Oblékání příšerek (střední) | MO6 | |||
Rozhodovačka | Podmíněná kouzla: oblékání příšerek (střední) | MND | ||
Deaktivace bomby: podmínky (střední) | M9N | |||
Podmínky a větvení (střední) | MLR | |||
Plošinovka | Duch | MPD | ||
Rozšířené podmínky | MPG | |||
Interakce a podmínky | MPN | |||
Čarování s podmínkami | MZR | |||
Blok 6: Bonus | ||||
Závěrečné náročnější příklady. | ||||
Plošinovka | Kombinace podmínek | MPZ | ||
Rozhodovačka | Podmíněná kouzla: oblékání příšerek (těžké) | M7O | ||
Deaktivace bomby: podmínky (těžké) | M9O | |||
Podmínky a větvení (těžké) | M6W |
V pravém sloupci v tabulce jsou šedě uvedené tříznakové kódy. Tyto kódy fungují jako rychlý odkaz na příslušnou aktivitu. Stačí například napsat tento tříznakový kód na tabuli a žáci mohou využít odkaz tvaru umime.to/MVJ nebo zadat kód do vyhledávacího políčka na vršku stránky.