Algoritmické myšlení a základy blokového programování

5.–6. ročník ZŠ

První kroky s blokovým programováním, využití opakování.

Bezprostřední výstupy z učení
  • porozumí zápisu algoritmu, který sestává z posloupnosti kroků a opakování
  • rozpozná opakující se vzory, používá princip opakování pro zápis vzorů
  • v blokově orientovaném programovacím jazyce sestaví jednoduchý program

RVP výstupy z učení, ke kterým modul přispívá
  • I-5-2-03 v blokově orientovaném programovacím jazyce sestaví program; rozpozná opakující se vzory, používá opakování a připravené podprogramy
  • I-5-2-04 ověří správnost jím navrženého postupu či programu, najde a opraví v něm případnou chybu
  • I-9-2-01 po přečtení jednotlivých kroků algoritmu nebo programu vysvětlí celý postup; určí problém, který je daným algoritmem řešen
  • I-9-2-05 v blokově orientovaném programovacím jazyce vytvoří přehledný program s ohledem na jeho možné důsledky a svou odpovědnost za ně; program vyzkouší a opraví v něm případné chyby; používá opakování, větvení programu, proměnné
  • I-9-2-06 ověří správnost postupu, najde a opraví v něm případnou chybu

Zpět na přehled modulů


Blok 1: Úvod
Seznámení s programy v intuitivních prostředích (šipky, kouzla, malování), lehké úlohy.
ŠipkovanáSkřítkova rozcvička
MBK
Sběr hříbků
MBR
Skoky
MB2
Kód kostkyRozcvička kostek
M7S
PřesouváníPosloupnosti kouzel (lehké)
MPO
RozhodovačkaPosloupnosti kouzel (lehké)
M13
Deaktivace bomby: posloupnosti (lehké)
M17
ProgMalováníMalovací rozcvička
MDT
RozhodovačkaPosloupnost příkazů (lehké)
MK4
PřesouváníPosloupnosti kouzel (střední)
MPA
    
Blok 2: Posloupnosti příkazů I
Tvorba programů skládajících se z posloupnosti příkazů, úlohy kladoucí důraz na správné pořadí akcí.
Vysvětlující textPosloupnost příkazů
MTM
PřesouváníBloudící myš (lehké)
MGM
Sběr odpadu (lehké)
MGW
Stavby z kostek (lehké)
MGO
Želví grafikaZáklady
MBF
PexesoŽelví obrázky (střední)
ML4
    
Blok 3: Posloupnosti příkazů II
Pokračování předchozího bloku, mírně složitější příklady.
PřesouváníBloudící myš (střední)
MHE
Stavby z kostek (střední)
MGU
ProgMalováníObrázky
MDU
RozhodovačkaPosloupnosti kouzel (střední)
MML
Posloupnost příkazů (střední)
ML9
ProgMalováníObrázky II
MD4
RozhodovačkaDeaktivace bomby: posloupnosti (střední)
MPM
    
Blok 4: Opakování příkazů I
Využití opakování pro zachycení pravidelností, jednoduché příklady.
Vysvětlující textOpakování
MTN
PřesouváníVčelí smyčky (lehké)
MGS
Sběr vlajek (lehké)
MHP
Opakovací kouzla (lehké)
MPP
Kód kostkyOpakování
M7T
RozhodovačkaOpakovací kouzla (lehké)
MNT
Opakování (lehké)
MKL
ProgMalováníVzory s opakováním I
M3A
Želví grafikaObrázky s opakováním
MBE
RozhodovačkaDeaktivace bomby: opakování (lehké)
M9J
    
Blok 5: Opakování příkazů II
Využití opakování, náročnější příklady.
PřesouváníVčelí smyčky (střední)
MG2
Sběr vlajek (střední)
MHO
Opakovací kouzla (střední)
MO9
PexesoŽelví obrázky (s opakováním) (střední)
ML6
Želví grafikaKreslení
MBG
RozhodovačkaOpakovací kouzla (střední)
MM4
Opakování (střední)
MME
PexesoOpakování (střední)
NAU
Opakovací kouzla (střední)
NAV
ProgMalováníVzory s opakováním II
MD1
RozhodovačkaDeaktivace bomby: opakování (střední)
MPT

V pravém sloupci v tabulce jsou šedě uvedené tříznakové kódy. Tyto kódy fungují jako rychlý odkaz na příslušnou aktivitu. Stačí například napsat tento tříznakový kód na tabuli a žáci mohou využít odkaz tvaru umime.to/MVJ nebo zadat kód do vyhledávacího políčka na vršku stránky.

Zpět na přehled modulů

NAPIŠTE NÁM

Děkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.

Napište nám

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence